Re: Meille kuoriutuu kanatipuja!

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
tipsi
riikinkukko

Re: Meille kuoriutuu ankkatipuja...

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Sitä väärästä päästä tulevaa kannattaa kuiteskin tarkkailla, sillä se ei välttämättä pääse ulos (ja jos ei saa kunnon reikää aikaiseksi niin on tukehtumisvaara). Meillä Kirjo Kippura kuoriutui väärästä päästä, ja sen reikää piti pikkuisen suurentaa, sillä alkureikä ei suurentunut 2 päivään! Väärä pää kuulemma vuotaa usein enemmän verta, joten mä suurentaisin reikää pikkuhiljaa jos sitä tarttee auttaa. Ja auttaa vain sen verran että itse pääsee viimeistelemään kuoriutumisen. Mutta jos reikä on ollut vasta vuorokauden, ja näyttää saavan ilmaa, niin ei hätää vielä!
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Pirjo

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

tipsi kirjoitti: Meillä Kirjo Kippura kuoriutui väärästä päästä, ja sen reikää piti pikkuisen suurentaa, sillä alkureikä ei suurentunut 2 päivään! Väärä pää kuulemma vuotaa usein enemmän verta, joten mä suurentaisin reikää pikkuhiljaa jos sitä tarttee auttaa. Ja auttaa vain sen verran että itse pääsee viimeistelemään kuoriutumisen.
Siinä on ollut jo reikä sunnuntai-iltapäivästä asti; no nyt autoin sen verran että kuori on poistettu nokan kohdalta ja saa kyllä ihan hyvin ilmaa -kalvoon on itse tehnyt reiän.
Ongelmana vain että koneessa tosi vaikea saada kosteudet pysymään; olen lisännyt rättejä ja vettä ja ylimääräistä vesiastiaa koneeseen -mutta hetkenpäästä taas kosteus laskee :smt017 ja lisäksi siellä on vielä yksi elossa oleva joka on juuri alkanut tekemään reikää, joten en haluaisi enää availla kantta ton hidastelijan takia!
ON TÄÄ RANKKAA -tää synnyttäminen :smt003
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

Enhän mä osaa sanoa ankkojen normi kuoriutumisestakaan mitään. :smt004
Jos vaikuttaa siltä, et ei tosiaan etene muiden vauhtia, tai "hyytyy" kuoreen, niin varmaan auttaisn. Käden lämpöisellä vedellä olen kostuttanut kalvoja samalla, kun avittanut.
Pirjo

Joo mä autoin sitä kun oli jo kolme vuorokautta yrittänyt änkeä itseään munasta.
Nyt on itse edennyt loppuun. Saa nähdä selviääkö hengissä koettelemuksesta.

Ok Max, tiedätkö missä vaiheessa kannattaa muita siivekkäitä auttaa?
Näin sen sun laittaman videon Youtubista ja siitä oli mulle kyllä paljon apua; varovasti vain etenin -pikkupala kerrallaan pelkkää kuorta (ei kalvoa!) ja välillä taas koneeseen huilimaan -pelkäsin että jos se ruskuaispussi ei olisi vetäytynyt...
Pirjo

Vihdoin ´ensimmäinen` sai kavereita :smt041 enempää ei nyt sitten valitettavasti tullut; neljäs oli keskeytynyt jo aika alkutaipaleella :smt010
Kuva

Uploaded with ImageShack.us
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onnittelut ihanista pikkuisista! Miksiköhän näistä ankkatipujen kuvista tulee aina kamala ankkakuume ;)
Pirjo

Tässä ne nyt stten poseeraa; ruottalaiset keltaiset :smt003
Isoin takana on 3 vrk vanha ja pikkuiset edessä vajaan vuorokauden.
Kuva

Uploaded with ImageShack.us
Mimm@

Viesti Kirjoittaja Mimm@ »

Oi onnea pienistä lättänokista... :smt060

Onko siulla ollut pikku ankkojen jalkojen kanssa ongelmia näin alkutaipaleella?
Meillä kolmelta pienimmältä murtui varpaita ja kävely ei enää onnistunut. Nyt paranemaan päin ja yksi kävelee normaalisti ja kaksi vielä kyynärpäillään, mutta nekin paremmin jo.. Ärsyttää hirmuisesti kun muuten on menohaluja ja virkeitä tipuja ni sit varpaat murtuu. Mitähän vielä :smt012

Mutta toivottavasti teillä menee paremmin! :smt023
Pirjo

Mimm@ en ole vielä törmännyt jalkavaivasiin. Oletko antanut heti kuoriutumisen jälkeen ekan ruuan seassa hiivaa? Voi olla että sillä ei ole mitään merkitystä, mutta olen kuitenkin antanut.
tipsi
riikinkukko

Pirjo, tarkoitatko oluthiivaa vai ihan tavallista? Oluthiivaahan olisi hyvä antaa jatkuvati ankkatipuille jalkaongelmien ennaltaehkäisyksi. Mutta mites kalkki ja D-vitamiini Mimm@, kun kuulostaa sille että onkohan poikastesi luusto tarpeeksi vahva..
Pirjo

Juu Tipsi; tarkoitin oluthiivaa. Ja juomaveteen voisi lisätä vähän ´seleeni D:tä`
Ja mulla on mortteli,jota en käytä ruuanlaittoon (...tai käytin,mutten enää.. :smt003 ) jolla jauhan kuivatut munankuoret ihan jauhoksi ruuan sekaan.
Mimm@

No meillä ankkatiput saa munankuoria, kananmunaa ja oluthiivaa. Sitten puuroa, leipää, raejuustoa, piimää yms.. Mielestäni ruokin niitä melko monipuolisesti, mutta jokin mättää tässä nyt. Nimittäin eilen yksi vaivainen käveli normaalisti ja varpaat oli ehjät, ja tänä aamuna taas linkutti. Sitten taas yksi joka oli vielä eilen vaivainen kävelee toistaiseksi tänään vielä normaalisti. Mietinkin että pitäisikö tämä terve siirtää omaan terraan ettei käy taas jotain. Varmaan varpaat murtuilee kun kävelevät toistensa päälle ja yrittävät olla mahdollisimman lähekkäin... :smt012

Kamalat menohalut ei varmaan auta tässä parantumisessa, nimittäin meno on koko ajan päällä vaikkei jalat kannakkaan..
Omituisinta tässä on se, että nämä kaksi muuta syövät samaa ruokaa eikä niillä ole mitään. Ovat jo puolet isompia kun nämä kolme jalkavaivaista..
tipsi
riikinkukko

Kuulostaa oudolle tuo Mimm@ mitä kuvaat.. mustakin ruokavalio kuulostaa ihan hyvälle, kun saavat kuitenkin maitotuotteita ja kalkkia. Hm.. maksalaatikkokin olisi varmaan aika hyvää? Siis jos ei teollista rehua halua käyttää. (Jos asut jkl:ää lähellä niin meiltä voit käydä hakemassa teollista rehua jos sitä haluat koklata). Ei niiden varpaat pitäisi riehumisestakaan rikki mennä.. Miten olisi pieni kalnamksaöljylisä, niin saisivat D-vitamiinia? Aurraisi kalkin imeytymisessä.
Mimm@

Meillä on isoilla siivekkäillä Suomen Rehun Punahelttaa, ei tipuille vaan sitä munitushelttaa.. Mitälie. Voisikohan sitä antaa?
Pirjo

Oon antanut isoille rehuksi juuri tuota samaa
´suomen rehun munistusrehua` (Huippu-Punaheltta; Entsyymitäydennetty runsasvitamiininen täysrehu muniville kanoille, siitoskanoille ja lattiakanoille)
ja pikkuisille munankeltuaista ja rehuksi ´Pikku-punahelttaa` (Pikku-Punaheltta täysrehu 0-6 viikon ikäisille kananpoikasille. Sopii myös 0-5 viikon ikäisille hanhen-, sorsan ja ankanpoikasille sekä 3 -6 viikon ikäisille viiriäisenpoikasille)
tosin pienet ei kovasti syö vielä rehua vaan keltuaiset ovat niiden pää ravintoa...ja idätetyistä herneenversoista tulevat ihan vauhkoiksi :smt003 .
Tän ei ollut tarkoitus olla tietyn tehtaan mainos -meilläpäin kun vain ei ole firmoissa valinnanvaraa tosin muillakin rehufirmoilla on varmasti omat vastaavat tuotteensa.
Vastaa Viestiin