Pipsa hautoo:)

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Mimi30

Pipsa hautoo:)

Viesti Kirjoittaja Mimi30 »

No niin. Eli kyhäsin akvaariosta,styroksista,kahdesta vesiastiasta,leikatusta aterinlaatikosta,kahdesta lämpömittarista ja kosteusmittarista ja 25wattisesta hehkulampusta omatekoisen hautomakoneen. Testasin sitä tuossa pari päivää potuilla ja kohtalaisen tasaisena pysyy lämmöt 36-39 välillä,kosteus 50-60%. Kostutetun pyyhkeen jouduin kyllä laittaa vesiastiaan ja leikkuulautaa ym patalappua :smt003 kannenpäälle että pysyy kosteudet että onhan tää vähän tallasta säätämistä mutta yrittänyttä ei laiteta!
Rusinalta saapui tänään munat ja unohdin tyystin että niiden olis kannattanu levätä jääkaapis päivän! :oops: Eli tuolla ovat nyt koneessa,terävä pää oikealle asetettuna kaikki 20 viirunmunaa. Tosi hyvin munat oli pakattu,kaikki ehjiä,huomasi että on ennenkin pakattu munia lähtövalmiiks:smt002 :smt001 . Nyt en malta kyllä lähteä kotoa mihinkään tulevaan kahteen viikkoon! :smt054
Photobucketin ryökäle ei taho pelittää,jos illalla toimis niin laitan kuvatuksen. :smt045
Viimeksi muokannut Mimi30, 09 Marras 2011, 19:46. Yhteensä muokattu 10 kertaa.
Mimi30

Re: Mimi hautoo omatekoisella:eka satsi:)

Tässä tämä härveli nyt sitten on :smt001 :

Kuva

Kuva
Henrietta

Viesti Kirjoittaja Henrietta »

Onnea haudontaan!! Meillä odotetaan tän viikonlopun aikana kuoriutumista myös ekayrityksestä, omakyhäämästä härvelistä! Jännitys on SUURI :smt048
Mimi30

Kiitos! :smt001 Siellä varmasti jännät paikat,toivotaan että kaikki onnistuu! :smt023 :smt001 Mua jännittää jo nyt vaikka kuoriutumiseen on parisen viikkoa vielä :smt003 .Yllättävän hyvin oli lämmöt ja kosteus pysyny yön aikana,vaikka miksikäs ne muuttuis yöllä jotenki radikaalisti..Mulla oli vain sellanen hämärä pelko että kaikki on poksahtanu kuumuuteen aamulla..mut onneks kaikki oli ennallaan :smt001
Henrietta

Meillä pomppas lämmöt kerran reiluun 40 asteeseen ihan alkuvaiheessa.. meinattiin jo heittää munat kartanolle, mutta onneksi ei niin tehty, koska hyvin ovat sen jälkeen kehittyneet. Pari päivää sitten lamppu oli hajonnut ja lämpö 27 astetta.. oli ollut ehkä muutaman tunnin ajan.. saa nähdä pilasko koko haudonnan :smt011 No, muutaman päivän sisällä se selviää :smt001
Mimi30

^Toivotaan ettei lämpötilan lasku pilannut haudontaa,(en ainakaan usko että lyhyt lasku tekisi niin) ja pikkuiset syntyvät :smt001 ,pidän peukut pystyssä :smt023 .Laitahan kuvia pikkuisistasi sitten kun kuoriutuvat! :smt001
Henrietta

^Varmasti laitan :smt001 Meni viimeyökin ihan valvomiseksi.. kuulin jo mukamas piipitystäkin ja kiirehdin munahuoneeseen, mutta kaikki munat ihan ehjiä ja hiljaisia :smt003 Mä varmaan sekoan!
Nuki

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Oijoi, kyselin sulta jo fb:ssä miten oot hautomos värkännyt, mutta täältähän sekin selvis :smt003 Saatte pääsiäisvauvoja!
Pirjo

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Henrietta kirjoitti:^Varmasti laitan :smt001 Meni viimeyökin ihan valvomiseksi.. kuulin jo mukamas piipitystäkin ja kiirehdin munahuoneeseen, mutta kaikki munat ihan ehjiä ja hiljaisia :smt003 Mä varmaan sekoan!
Jooo just tollalailla tää siivekäs -hulluus ilmenee minussakin :smt005
Mimi30

Mikäs päivä mun kannattais alkaa läpivalaista noita?? :smt017 Nyt on neljäs haudontapäivä alussaan. En kaikki 20 meinaa kyl valaista mutta pistokokeena muutamaa.. :smt001
omena

Viesti Kirjoittaja omena »

Mä taisin valaista kun oli jotain 5-6 päivää munat olleet, jos nyt en ihan väärin muista :smt017 sekin on nimittäin täysin mahdollista :smt005 Onnea haudontoihin!
Henrietta

Täällä myös muistaakseni 5-6 päivän kohalla valaistiin ekakerran ja silloin näkyi suonet hyvin :smt001
Mimi30

Oukkei :smt001 .Täytyy huomenna vaikka tarkastella noita lampulla,sitten on 6.päivä! :smt001
Mimi30

En mä osannu noita läpivalaista.. :smt012 Varmaa tavallisest kananmunasta näkyy paremmin. Täytyy vaan ootella,sittenpähän sen näkee kun laskettuaika koittaa..
Mimi30

Koska kannattaa tehdä kelluntatestiä??Tein tuossa olisko ollut 9.pv ja 20:sta munasta vain 3kellui..ei kait noi muut nyt vaan ole mennyttä kalua?? :smt009 Lämmöt ja kosteus kuitenkin ollut aikahyvin tuolla 36-39 välillä(enemmän alakanttiin kuin yläkanttiin välillä),kosteus välillä jopa 60 mutta enimmäkseen reilut 50..Yhtään munaa en ole kyllä poistanut,saavat olla loppuun asti ja tulkoot sitten vaikka haisevia ylläreitä mutta haluan katsoa loppuun asti. Läpivalaisulla en ole kyllä nähnyt mitään,tuntuu kovin vaikeelta puuhalta,ainakin näillä viirunmunilla tai sitten olen vain täys tohelo!.. :smt012
Vastaa Viestiin