Ankkojen värit...?

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Pirjo

Ankkojen värit...?

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Toisaalla jo alkoi keskustelu ankkojen väreistä ja värimääritelmistä -minusta niin mielenkiintoinen aihe että laitoin oman otsikon alle :smt001
siimis kirjoitti:Villiväri juu se normaali sorsan väri. Dusky on geeni mikä tummentaa esim. villiväriä niin että naaras on tummemman ruskea, koiraalla ei ole valkeaa rengasta kaulassa. Esim. kuvia täällä, dusky mallard on siis villivärinen dusky, tuolla on muitakin, esim sininen villivärinen dusky jne.
...niin tässä vaiheessa olin jo ajat sitten pudonnut kärryltä, mutta kertokaapa mistä kirjoista voisi opiskella tätä juttua?

Minkähän värisiä näistä tulee, äänen perusteella naaras:
Kuva

Uploaded with ImageShack.us
Entäs tämä sitten...olen arvioinut tämän urokseksi äänen perusteella:
Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Nämä kaksi vanhempaa ovat kohta vuoden ikäisiä ja molempien pää on tumman vihreä auringossa, myös siipipeili on sinivihreä auringossa:
Onko ´A White Bibbed Dusky Mallard` (mitä tuo nyt sitten tarkoittaneekaan...?)
Kuva

Uploaded with ImageShack.us Fanny

Kuva

Uploaded with ImageShack.us Jasmin
Pirjo

Re: Ankkojen värit...?

Toi olikin todella mielenkiintoinen linkki; siihenhän upposi aivan täysin :smt023
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Poikasväristä pystyy päättelemään myös paljon. Villivärisellä on aina selässä ne neljä "silmää" eli kaksi valkeaa täplää selässä ja valkeat siiven kärjet. Lisäksi yleensä raidat naamassa, mutta jos naama on valkea, niin ne voi jäädä piiloon.
Dusky mallard on aikuisena aika saman värinen kuin tavallinen mallard, mutta poikasesta näkee selvästi että on dusky - ne täplät puuttuu ja koko untuvikko on tasaisen tumma.

Noita värigeenejä on monta monta ja millä tavalle ne yksilössä yhdistyy, määrää lopullisen värin. Joskus pekän ulkonäön perusteella on vaikea sanoa mitkä geenit on kyseessä.

Noita valkokirjavuusgeenejä on myös muutama, on bibbed ja pied ja jotain muutakin vielä, mutta niihin en ole vielä ehtinyt perehtyä kun mulla on nyt vasta ekat kirjavat penikat :smt002
Pirjo

siimis kirjoitti:Poikasväristä pystyy päättelemään myös paljon. Villivärisellä on aina selässä ne neljä "silmää" eli kaksi valkeaa täplää selässä ja valkeat siiven kärjet.
Eli tääkö tarkoittaa sitä että toi ylin kuva, naaras olis tollanen ´villivärinen` sillä meinaan on selkeet täplät selässä :smt001
Mutta mikä ihme tuosta toisesta tulee kun on tuollaisen valkoisen ja tumman kirjava -uros :smt017
Tää on todella mielenkiintoinen aihe ja haluaisin opiskella asiaa; mutta mistä sitä tietoa oikein saisi?
...Ja ankka lajikkeet; Huh! Tiedän että meillä pitäisi olla Pekin ankka mutta mitä enemmän tutkin ns. valkoisia ankkoja niin näyttävät samanlaisilta; mihin asioihin pitäisi kiinnittää huomiota? ..Nokkaan? jalkoihin?....

Osaatko Siimis kertoa onko nuo minun vanhemmat ankat (pari alempaa kuvaa) niitä ´dusky mallardeja`?? :smt017 En tosin ole niitä poikasina nähnyt mutta niillä ei ole pilkkuja selässä...Ostin ne syksyllä (isoina) ja myyjä kutsui niitä musta-valkoisiksi, mutta minusta asia ei ole niin musta-valkoinen :smt044 ...meinaan vaan kun välillä koko ankka nayttää ihan vihreältä -olen jopa miettinyt että olisiko mukana Cayugasta???
siimis

Ei niitä untuvikon pilkkuja ole enää aikuispuvussa, ne häviää sitten kun sulat kasvaa.

Ankoillahan usein musta höyhenpuku heijastaa vihreää, vihreä ei siis ole väri itse sulassa. Tuo toiseksi alin näyttää tosi mustalta, eli voisi olla ihan musta-valkoinenkin. Näkyykö siinä mitään kuviota sulissa, kuten alimmalla?

Mustan värin kanssa usein kulkee tuo valkea rinta, mustan värin geeni ja valkean rinnan geeni ovat siis linkittyneet, eli sijaitsevat kromosomissa lähekkäin ja siksi periytyvät usein yhdessä.
Pirjo

siimis kirjoitti:Ankoillahan usein musta höyhenpuku heijastaa vihreää, vihreä ei siis ole väri itse sulassa. Tuo toiseksi alin näyttää tosi mustalta, eli voisi olla ihan musta-valkoinenkin. Näkyykö siinä mitään kuviota sulissa, kuten alimmalla?
Sillä toiseksi alimmalla on ihan vähän kuvun alaosassa (kun oikein tarkkaan katsoo) rusehtavaa. Ja nimenomaan sen pää näyttää todella voimakkaan vihreältä.

Laittakaa ihmeessä tänne muutkin kuvia ankoistanne; olisi kiva nähdä minkä värisiä ankkoja teillä on!
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Parissa ankankasvatusoppaassa jotka mulla on on aika lailla paljon noista väreistä. Tosin ovat englanninkielisiä. Mä suosittelen tuota Ashtonin pariskunnan "Domestic Duck" kirjaa muutenkin se on tosi perusteellinen. (Tuolle pariskunnan naispuoleiselle kirjoittelen sitä "Ankat ja hanhet Suomessa - juttua - mukaan pääsee kirjoittajaksi jos haluaa, kirjoituskieli on Englanti). Toinen kirja on David H.. jotain.. STOREY'S GUIDE TO RAISING DUCKS · DAVID HOLDERREAD googlettamalla siis selvisi. Siinä on värien periytymisestä myös. Mulla on muitakin oppaita, mutta nää on mun mielestä parhaimmat.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Pirjo

No jopa alkoi löytyä ankkakirjoja :smt038
Ootko kokeillut tota Amazon.com:n toimituksia? http://www.amazon.com/Domestic-Duck-Chr ... 186126402X
Niillä näyttäis olevan useampikin varteenotettava vaihtoehto -olen yrittänyt löytää kirjastoista ankkakirjoja ja huonolla menestyksellä....
siimis

Mä olen tilannut paljonkin kirjoja amazonilta ja kaikki on tulleet perille aina ilman mitään ongelmia. Ei saa laittaa mulle mitään kirjalinkkejä tai suosituksia :smt002 ennestäänkin on kaikki paikat täys kirjoja...
tipsi
riikinkukko

Kaksi mun ankkavauvoista on melkeimpä mustan väriisä, jalkoja myöten. Vain rintamus on vaaleampi. Mietin, että mikähän tällaisella tipulla on väriennuste? Pysyykö mustana vain tuleeko tumma riista?

Laitanpa tänne myös kysymyksen ankkojen tupsuista (vaikka tuolla toisessa keskustelussa tupsuista puhuttiinkin enemmän). Eli, näkyykö se, että tupsu on tulossa, jo vastakuoriutuneesta, vai tuleeko se näkyviin myöhemmin? Ja vaiko tupsu olal muualla kuin keskilinjassa? Meidän vinopyrstöisellä poikasella on nyt 3-4 vrk ikäisenä ollut sellainen pieni pampula takaraivolla, ja mietin tuleekohan siihen tupsu vaikka en aluksi sitä huomannut. Ankkatipujemme potentiaalisissa vanhemmissa on tupsullinen ankka.
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Kyllä se tupsu on jo vastakuoriutuneella :smt045

Ja voi olla muuallakin, kuin takaraivolla, ja ihan pienikin kooltaan, jos ei ole puhtaista tupsuvanhemmista. Mun puolitupsulla on sellainen ihana tötterö pään sivulla ja ihan pieni pallero toisella puolella. Eli kaksi tupsua :smt003
Olempa kuullut myös näistä vähemmän kivoista tupsuista, kun tupsu kasvanut lähes silmästä ja haitannut siinä määrin, että on joutunut poikasen lopettamaan :smt009
tipsi
riikinkukko

Hm.. voihan se tietty olla että nysty on jotain muuta kuin tupsu, tai sitten se vain on niin pieni ettei sitä heti alkuun huomannut. No, ajan kanssa se selviää :smt001
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Jos se on pieni "tupsupyörre" :smt040
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Sininen villivärinen (blue mallard?) ankkalapsi kuukauden vanhana. Syvä savensininen väri näkyy untuvissa ja tässä vaiheessa jo hartiahöyhenissä.
Kuva

Sama ankka ihan pienenä. Sininen näkyy päässä ja pyrstössä.
Kuva
tipsi
riikinkukko

Voiko tupsu olla pyörteenä :shock: Jotain sellaista tuolla voisai olla, koska nysty vain näkyy mutta ei kasva kokoa. No aika näyttää.

Ninnu, eikös tupsugeeni molemmilta vanhemmilta ole letaali? ELi kaikki tupsulliset olisivat "täystupsuja" eikä "puolitupsuja" perimältään?

Yhden meidän ankkavaavin pyrstö on harmaa; tuleekohan siitäkin sitten sininen? Rusina, onko tuo ruotsin sininen vai joku muu rotu? Ruotsin sininen on upea rotu sekin :smt001
Vastaa Viestiin