Mätä muna kuohuu kuoren läpi
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
omena
Mätä muna kuohuu kuoren läpi
Kävipä tässä viikonloppuna... Vaihdettiin Muusan kanssa vähän siitosmunia ja kun kummallakin oli munat olleet noin 2½vkoa koneessa (täydensin omaa konettani siis oman kanalan munilla samalla) oli Muusalla kahdesta ja mulla yhdestä mätämunasta tuo mätä oikein kuohunut läpi kuoresta
Missä vika?? Munat oli eri kanojen, eri kukkojen polkemia, mä olin esimerkiksi laittanut oman munani suoraan kanalasta koneeseen eli ei pitäis olla säilytyksessäkään vikaa...???? Onko kellään ollut vastaavaa ja osaatteko arvailla missä voisi olla vika?
-
Muusa
Re: Mätä muna kuohuu kuoren läpi
Ei ollut rikki. Hyvin tuli ainakin todistettua että munankuori on huokoista ainetta
Mätää kuohui useammasta eri kohdasta. Mulla nämä munat olivat noin puolessavälissä haudontaa läpivalaistaessa ihan normaalisti kehittyneen näköisiä. Ekana kuohumaan alkaneen jopa varovasti pesin, kun luulin ensin että uuden hautomakoneeni koneistosta oli tippunut jotain töhkää munan päälle. Eli se muna kuohui useamman päivän kunnes hoksasin munat toiseen koneeseen vaihdettuani ja toisenkin munan alettua kuohua, että nyt on jossain jotain mätää
En avannut munia vaan hyvin hyvin varovasti kannoin roskikseen
En avannut munia vaan hyvin hyvin varovasti kannoin roskikseen
-
omena
Joo normaalisti kehittyneitä oli täälläkin eikä siitä läpivalaisusta tainnut olla edes kauaa tuohon kuohumiseen, en enää muista tarkkaan mutta alle viikko kuitenkin
. Tosiaan pukkas useemmastakin kohdasta läpi ja ei ollu reikiä. Mä uskalsin sitä läpivalaistakin vielä siinä vaiheessa mutta en kans tod avata vaan pääsi huushollin sisältä aika vilkkaasti muualle, yäks!
-
omena
Niin ja siis sitä mietin että kun Silviallahan oli myös meidän siitosmunia joista kuudesta vain yksi kuoriutui vaikka kaikki lähtivät kehittymään, samaten pari viikkoa sitten kanalassa Elviiran alla vain 2/9 kuoriutui vaikka kaikki olivat hedelmöittyneitä (no toisen kanan alta jäi kylläkin vain kaksi kuoriutumatta) että onko nyt meillä jossain vika? En pese siitosmunia, likasimmista voin hieman kostutetulla paperilla pyyhkäistä mutta yleensä yritänkin kerätä vain niitä joille ei tarvitse tehdä mitään. Ruoka pitäis olla ok kun saavat munitusta, kauraa sekä ruoanjämät, kalkkia??
Vois kai ajatella että munat on huokosempia jostain syystä tai suojakuorelle tapahtunut jotain että pääsee pöpöjä munaan vai mistä ihmeestä voin alkaa etsiä vikaa?
Vois kai ajatella että munat on huokosempia jostain syystä tai suojakuorelle tapahtunut jotain että pääsee pöpöjä munaan vai mistä ihmeestä voin alkaa etsiä vikaa?
-
mik
ne munat, jotka mä sain sulta oli ok. Yks jäi kuoriutummatta, loppuun asti kyl kehitty.
Onko sillä välin tapahtunut jotain, ku laitoit mulle munat vs nämä mätämunat?
Kovat pakkaset/jäätyminen ei varmaan voi olla syynä, kun noinkin pitkälle pääsivät? Mun jäätyneet kalkkunan munat oli semmosii, et valkuainen oli ihan litkua...
Onko sillä välin tapahtunut jotain, ku laitoit mulle munat vs nämä mätämunat?
Kovat pakkaset/jäätyminen ei varmaan voi olla syynä, kun noinkin pitkälle pääsivät? Mun jäätyneet kalkkunan munat oli semmosii, et valkuainen oli ihan litkua...
-
omena
Meillehän tuli teiltä se uusi kukko, kanatkin muni vähemmän hetken aikaa kun luulin että taisivat stressaantua kaikista muutoista. Teurastin ylimääräset kukkopojat kanalasta ja siellä rauhottu meno kun uuden kukon ei tarvinnut niin vahtia kukkopoikien touhua (Luumannilla näyttää olevan aika puolusteluhalunen luonne, mä jouduin sille pariin kertaan kans näyttämään kumpi meistä on pomo niin sit rauhottu). Mut voiko tollasella olla vaikutusta tähän asiaan
. Muutenhan on kaikki ruokinta, olosuhteet ym olleet ihan normaalisti.
-
mik
ai et Luumannilla ois mätii siittiöitä 
ei kai se Luumanni ihan päälle käyny? Kylhän se täälläkin, jos otti nuoren kanan syliin ja se kana äänteli pelästyneenä, niin tuli karseella vauhdilla kohti krtomaan, et päästä irti siit kanasta senkin perwo! Mut ei se iholle käynyt.
Eos tohon mätään. Mieleen ei tuu ku joku basilisko päässyt muniin tai, et valkuaisen rakenteessa häikkää.
ei kai se Luumanni ihan päälle käyny? Kylhän se täälläkin, jos otti nuoren kanan syliin ja se kana äänteli pelästyneenä, niin tuli karseella vauhdilla kohti krtomaan, et päästä irti siit kanasta senkin perwo! Mut ei se iholle käynyt.
Eos tohon mätään. Mieleen ei tuu ku joku basilisko päässyt muniin tai, et valkuaisen rakenteessa häikkää.
-
omena
Ei kai sentään mätiä
Joo kyl se ihan päälle kävi. Muusakin sai osansa kun tuli tänne käymään. Mä jo vähän annoin sille vesurituomiota mut tosiaan pariin kertaan annoin sille vähän kyytiä
niin se usko. Kait testas et mitä väkee nää on ku hänen uutta haaremiansa käy tääl jahtaamas. Luulen, että se on oikeasti luonteeltaan todella puolustushalunen, nyt se on taas sellanen ettei tee meille mitään mut tosiaan jos jotain tipuja ottaa tmv että ne vähänkin "rääkäsevät" niin kyl Luumanni siinä vieres jo samantien seisoo 
-
Muusa
Nää mun mätämunathan ei ollut luumannilaisia. Luumannin polkemista kaksi meni kesken (arviolta vähän ennen ja vähän jälkeen puolenvälin tjsp). Huomenna-ylihuomenna jännätään kuoriutuuko ja mitä (toivottavasti ei mätää
).
Luumannista sanoisin että moni kakku päältä kaunis, komee on mutta luonne ei ihastuttanut joskin tunne lienee molemminpuolinen t. nimim. kukonpotkija
Luumannista sanoisin että moni kakku päältä kaunis, komee on mutta luonne ei ihastuttanut joskin tunne lienee molemminpuolinen t. nimim. kukonpotkija
-
omena
Meillä oli sit taas "Luumannilainen"
toi kuohuva mätämuna. Juu Muusa pääsi tositoimiin potkimaan kukkoa kun juoksi kiiruulla edeltä kanalaan ihailemaan mun kauniita kanoja
ei vaan, se tosiaan aluksi piti tota mutta nyt ei oo enään joten saapi pitää päänsä sen aikaa että saan seuraavan siitoskukon, en viitsi yhtään pidempään pitää kun sitä vähän sivusilmällä joutuu kuitenkin hiukan katsomaan ja lapsia en oo sinne puolelle oikein kunnolla uskaltanu päästää. Harmi tosiaan, törkeen komea on!
Niin ja asiaan taas, mulla kyllä noissa lopuissa munissa näyttäis vielä ainakin olevan muuta kuin mätää
Niin ja asiaan taas, mulla kyllä noissa lopuissa munissa näyttäis vielä ainakin olevan muuta kuin mätää
-
katiska
Hyi yöks!
Tietäisköhän siipikarjaliitossa, pro agriassa, mtt:llä, evirassa tms joku? Ettei olis jotain sairautta kuitenkin? Mut siis nää oli ihan eri kanojen ja kukkojen (polkemia) munia...?
Tietäisköhän siipikarjaliitossa, pro agriassa, mtt:llä, evirassa tms joku? Ettei olis jotain sairautta kuitenkin? Mut siis nää oli ihan eri kanojen ja kukkojen (polkemia) munia...?
-
omena
Äääääää, älä pelottele katiska!!!!
Mut siis juu, eri kanojen, eri kukkojen, eri siitosryhmistä (joissa siis kylläkin vain verkko välissä).
Koska mulla kert just kuoriutuu tipejä ja kone tyhjenee niin taidan kerätä ison satsin munia haudontaan niin tulee nähtyä vähän paremmin. Kun nyt nuo kanat muniikin kunnolla, mitä ei ollut tässä "mätämunien"
keräyksen aikana.
Koska mulla kert just kuoriutuu tipejä ja kone tyhjenee niin taidan kerätä ison satsin munia haudontaan niin tulee nähtyä vähän paremmin. Kun nyt nuo kanat muniikin kunnolla, mitä ei ollut tässä "mätämunien"
-
katiska
En pelottele, mut noista jostain vois löytyä selitys?!
-
mik
hömm. Menee vähän aiheen viereen, mut olen tosi pahoillani Luumannista. Teilhän oli joku kiukkunen kukko siellä ja siksikin piti vaihtaa, jos muistan oikein.
En ois myynyt Luumannia, jos oisin arvannut, et käy päälle. Kylhän se tuli salamana paikalle, jos tirppoja kiusas, mut ei puhettakaan, et ois päälle käynyt.
Sehän oli mun lemppari, söi aina aamiaisen kädestä orrella...
En ois myynyt Luumannia, jos oisin arvannut, et käy päälle. Kylhän se tuli salamana paikalle, jos tirppoja kiusas, mut ei puhettakaan, et ois päälle käynyt.
Sehän oli mun lemppari, söi aina aamiaisen kädestä orrella...