Re: Meille kuoriutuu kanatipuja!

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Pirjo

Re: Meille kuoriutuu kanatipuja!

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

No niin näinhän siinä kuitenkin kävi; olen lukenut kaikki mahdolliset keskustelut täällä sivustoilla tipujen kuoriutumisesta,mutta nyt on pallo hukassa :shock:
Nyt on ensimmäinen ankka kuoriutunut mutta kysymys kuuluu: kun annan sen kuivua rauhassa tuolla koneessa, niin pitääkö mun heti ottaa noi kuoret pois -tila vähän ahtaanlainen -vaaranahan ilmeisesti on että kosteus laskee ja toiset on vielä kuoriutumatta. Ja entäs sitten kun otan sen ensimmäisen pois sieltä niin kärsiikö noiden toisten kuoriutuminen siitä???
Hih n-äin siinä kävi, että kuitenkin meni sormi suuhun vaikka olin mielestäni `niin hyvin opiskellut` :smt043
Viimeksi muokannut Pirjo, 25 Marras 2012, 08:56. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
uusikananen

Re: Meille kuoriutuu ankkatipuja...

Viesti Kirjoittaja uusikananen »

Mulla on niin pieni kone, että on pakko ottaa pois välillä ainakin kuoriutuneet tirpat. Nopeesti vaan oon toiminut, enkä avaa konetta, jos joku on juuri tulossa kuoresta, eli on iso reikä jo. En tiedä muista ja isommissa koneissa ei tätä ongelmaa vissiin ole...
Mimm@

Viesti Kirjoittaja Mimm@ »

Jos tipusen ottaa nopeasti pois eikä kukaan toinen ole juuri kuoriutumassa, niin ei kai siitä muutamasta sekunnista mitään haittaa ole, kunhan kosteus palaa äkkiä takaisin.

Itselle tuli tällainen kysymys, että kun nyt on kanan ja ankan munia samassa koneessa laitettu yhtäaikaa, ja ankoilla la olis 28.3 ja kanoilla 21.3, niin mitä tapahtuu ankan munille kun sammutan käännön tuossa 18pvä? Niillä kuitenkin kehittyminen jatkuu vielä tuon päivän jälkeen 8pvää.
Pitääkö niitä ankan munia sitten käännellä käsin vai miten se hoituu?

Ärsyttää kun just olen noina molempina kuoriutumispäivinä töissä :smt013
Pirjo

Saako nuo munan kuoret ja toi ´joku ruskee mötti` -onko ruskuaispussi- olla tuolla sisällä koneessa? nytkin toi kuoriutunut tipu on munankuori päässä... siis se työnsi sinne päänsä -ihanku etsis jotain syötävää sieltä.
Pirjo

Toinen ankka on kuoriutunut :smt055
videoita löytyy fb sivuilta:
http://www.facebook.com/pages/Elvs%C3%B ... 9289865848
Pirjo

Kaksi ensimmäistä ankka tipua; Jennifer & Jonathan (lapset nimesi :smt005 )

Kuva

Uploaded with ImageShack.us
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Iik! Ihania ankkatipuja Pirjolla, paljon onnea! (Ruskuaispussi vetäytyy tipun mahaan...ei jää munankuoreen.)

Mimm@: hyvä idea tuo, että kääntelet ankanmunia käsin sen aikaa, kun koneen automaattikääntö on pois päältä. Sitten taas kääntö päälle muutamaksi päiväksi, kun kanatiput ovat "ulostautuneet" kuoristaan.
Tuulia

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Onnea Ankkatipuista !

Niin minäkin olen tehnyt että kääntelen toisia munia vielä käsin kun toiset kuoriutuu, tulee kato täytettyä konetta sitä mukaa kun kanat munii :smt005
Mimm@

Öh..
Vielä tuli yksi tyhmä kysymys mieleeni kun Pirjo on nimennyt ankkavauvansa jo nyt.
Mistä tuossa vaiheessa tietää mikä on naaras ja mikä koiras ankka. Omani tunnistin vasta kun ukoille alkoi kasvaa kippurat sulat pyrstöön :smt044
Pirjo

Mimm@ kirjoitti:Öh..
Vielä tuli yksi tyhmä kysymys mieleeni kun Pirjo on nimennyt ankkavauvansa jo nyt.
Mistä tuossa vaiheessa tietää mikä on naaras ja mikä koiras ankka. Omani tunnistin vasta kun ukoille alkoi kasvaa kippurat sulat pyrstöön :smt044
Hih-hih kyllähän rakkailla lapsilla voi olla monta nimeä: meillä oli pitkään ankka nimeltä Helmi, sitten vasta kun Helmi alkoi munimaan todettiin ettei se Helmi ollutkaan Onni :smt002 -lapset ne nimet antoi -
Mutta toivottavasti sitten jossain vaiheessa ainakin äänestä erotan, jos Jenniferillä sattuukin olemaan uroksen ääni, niin sooo what, täytyy vain toivoa ettei se ´muuten`ole homo :smt043
Pirjo

Vielä tällainen poseerauskuva
Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Kaksi munaa vielä kuoriutumatta, yhdessä näkyy ´sykettä` toinen ihan hiljaa :smt009 nyt odottelen vain tuota ´matti myöhäistä` toinen tuskin kuoriutuu.
Mimm@

Nämä kuvat ei kyllä yhtään auta omien ankkalapsien kuoriutumisen odottelua... Miksei ne voi jo alkaa piipittää?! :smt012
Pirjo

Mimm@ kirjoitti:Nämä kuvat ei kyllä yhtään auta omien ankkalapsien kuoriutumisen odottelua... Miksei ne voi jo alkaa piipittää?! :smt012
Tiedän tunteen ; helmikuu on kalenterin mukaan lyhin kuukausi, mutta minulle se oli elämäni pisin kuukausi. Edes silloin kun odotin omia lapsiani ei aika mennyt niin hitaasti kuin nyt tipuja odotellessa.
Pirjo

No niin -nyt näyttää siltä että meille ei sitten enempää tälläkertaa tule kuin nuo kaksi ankkaa; kaksi munaa vielä koneessa, mutta näyttää siltä ettei niissä ole minkäänlaista eloa :smt022
Onneksi noita nyt kuoriutui edes kaksi! Yksi olisi ollut aika orpona.
Jennifer ja Jonathan kasvavat kovaa vauhtia ja ovat reippaita, Jonathanilla on hauska tupsun alku päässä!
Pirjo

Olen tässä ihmetellyt MIKSI toinen pikkutipu nokkii koko ajan toista silmiin???!!!
Se joka nokkii kuoriutui jälkimmäisenä. Mua vähän hirvittää voiko se puhkasta ton toisen silmän jossain vaiheessa?
Vastaa Viestiin