Konehaudonnan onnistuminen

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
vsirkka

Konehaudonnan onnistuminen

Viesti Kirjoittaja vsirkka »

Kiinnostaisi tietää, mikä on onnistumisprosentti konehaudonnassa?
Montako tipua olette saaneet maailmaan?
Tuttavani kertoi, että 7 munasta saattaa 1 valmistua ja jäädä henkiin.
Aika vähäiseltä tuntuu, mutta hyvähän se olisi tietää etukäteen, että ei pety niin kovasti.
Rusina

Re: Konehaudonnan onnistuminen

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Haudonnan onnistumiseen vaikuttaa niin miljoona seikkaa, että mitään prosentteja ei pysty antamaan. Mulla on ollut prosentit täydestä sadasta, ihan totaaliseen epäonnistumiseen. Emolinnut, rotu, ruokinta, munien säilytys, haudontaolosuhteet, kaikki nuo vaikuttavat tulokseen.
uusikananen

Re: Konehaudonnan onnistuminen

Viesti Kirjoittaja uusikananen »

Mulla hurjat 2 haudontaa takana. Eka 16 viiriäisenmunasta kuoriutui 11 tipua, eli hurjan hyvin. Seuraavaks laitoin 8 kananmunaa ja niistä eloon selvisi 4, eli 50-50. Nyt hautumassa 25 viirunmunaa, ans kattoo ny kuinka käy :smt023
smari

Re: Konehaudonnan onnistuminen

Viesti Kirjoittaja smari »

Komppaan Rusinaa ja lisäyksenä vielä että haudontaolosuhteet sisältää myös monta asiaa. Eli lämpö, sen määrä, laskut ja nousut. Kosteus haudonnassa ja kuoriutumisessa. Ilmanvaihto, sis. tuloilman laatu ja määrä. Kääntö, siinäkin määrä ja laatu. Ja nämä kaikki pitäisi olla sopivat juuri niille munille mitä hautoo.
Itse oon nykyään saanu jo usein sen 100% haudontatuloksen kananmunista, mutta onpa niitä oppirahoja makseltu ja peiliin on pitänyt katsella. Ja joittenkin muitten lajien haudonnat saa minut vieläkin hyvin nöyräksi...
vsirkka

Re: Konehaudonnan onnistuminen

Viesti Kirjoittaja vsirkka »

Mulla on automaattinen hautomakone, jossa on säädetty lämpötila ja kääntökerrat ohjeiden mukaan. Kosteus on ainoa, mitä voin laiminlyödä eli en muista lisätä vettä.
Eli jos nämä tekniset puolet on kunnossa, niin muuta en varmaan voi itse tehdä?
Vastaa Viestiin