Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisteröidä

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
max3

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja max3 »

Mä en ainakaan käy merkkaamaan mun lintuja yksilötasolla, ennenkuin sitä oikeasti vaaditaan!
Kun olen puhunut sen MMM:n Ullan kanssa, niin hän vartavasten sanoi, ettei yksilötasolle olla merkintää viemässä, et jos sitä merkintää jossain vaiheessa tullaan tiukentamaan, niin sit lähinnä parvitasolla.
Gisli

Viesti Kirjoittaja Gisli »

kaakatin kirjoitti:Ei mullakaan sellaista käsitystä ole tullut, että kanat pitäis rengastaa :smt017 Kunhan vaan tietää minne on kanoja luovuttanut ja mistä niitä hakenut. Ehkä kyyhkyillä on vähän eri asia kun ovat enemmän reissun päällä. :smt001
ja minä käsitin että ihan vaan ilmoitus riittää että niitä omistaa... :?:
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Joo, siis ilmoitus, joka toimitetaan kuntaan maatalousasioista vastaavalle henkilölle.
Ja sen lisäksi itsellä (=kotona) on pidettävä luettelo, josta selviää lintujen tulopaikat ja lähtöpaikat. Tämän luettelon pitohan on hyvin helppo, jos ei ostele eikä myy kovin usein :smt001
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Tänään on Eviran sivuille päivitetty, että: "Rekisteriin ei vielä voi ilmoittautua. Lisätietoa rekisteristä tulossa lähiaikoina."
Hihii, josko se lähiaikoina olisi vähän lyhyempi aikaväli kuin marraskuu, joka kestää ja kestää... :smt040
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

HiltaHelikopteri kirjoitti:Tänään on Eviran sivuille päivitetty, että: "Rekisteriin ei vielä voi ilmoittautua. Lisätietoa rekisteristä tulossa lähiaikoina."
Hihii, josko se lähiaikoina olisi vähän lyhyempi aikaväli kuin marraskuu, joka kestää ja kestää... :smt040
Oliskohan asialla vaikutusta, kun soitin toissapäivänä' MMM:ön ja urputin asiasta (siis Evirasta) oikein huolella. :smt005
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Ei kai mitään yksilökohtaista tunnistetta ja ilmoitusmenettelyä voi olla tulossa pakolliseksi, koska sehän tarkoittaisi sitten sitä, että ammattipuolellakin pitäisi jokainen kana rengastaa ja joka päivä käyttää tuntikausia siihen, että yksilökohtaisesti ilmoitetaan rekisteriin sinä päivänä kuolleet ja karsitut. Miettikää, millaista työmäärää tämä tarkoittaisi esim. 60 000 linnun broilerkasvattamossa, jossa viiden viikon kasvatuskaudella kuolleisuus on 3 %. Kasvattajalla tulisi pitkät puhteet Eviran rekisterisovelluksen seurassa... Ja se rengas + rengastukseen kuluva työaika maksaisi todennäköisesti enemmän kuin broilerin poikanen, jolloin investointi eläinainekseen vähintään tuplaantuisi... Siitä nyt ainakin mun mielestä pitää lähteä, että harrastajilta ei voida vaatia mitään sellaista, jota ei vaadita ammattilaisiltakaan.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

^^HyväHyvä max3!
Ilonan mainitsema lintujen yksilökohtainen merkintä jne. taitaa olla ihan vaan asian liioittelua ja suurentelua, koska mistään semmoisesta eivät viranomaistahot ole puhuneet ;)
Rölli

Viesti Kirjoittaja Rölli »

Siis miten tämä asia nyt oikein onkaan..... Kun tuossa kävin tutkimassa Eviran sivuja, niin munintakanalaksi rekisteröityminen EI ole pakollista niille tuottajille, jotka käyttävät munia vain omaan käyttöönsä. Siis pitääkö tässä rekisteröityä vai ei, voi pökäle... Kuuden kanan munat syömme ihan itse, muille niitä ei anneta :smt016
Tälli

Viesti Kirjoittaja Tälli »

Ilona kirjoitti:Ei kai mitään yksilökohtaista tunnistetta ja ilmoitusmenettelyä voi olla tulossa pakolliseksi, koska sehän tarkoittaisi sitten sitä, että ammattipuolellakin pitäisi jokainen kana rengastaa ja joka päivä käyttää tuntikausia siihen, että yksilökohtaisesti ilmoitetaan rekisteriin sinä päivänä kuolleet ja karsitut. Miettikää, millaista työmäärää tämä tarkoittaisi esim. 60 000 linnun broilerkasvattamossa, jossa viiden viikon kasvatuskaudella kuolleisuus on 3 %. Kasvattajalla tulisi pitkät puhteet Eviran rekisterisovelluksen seurassa... Ja se rengas + rengastukseen kuluva työaika maksaisi todennäköisesti enemmän kuin broilerin poikanen, jolloin investointi eläinainekseen vähintään tuplaantuisi... Siitä nyt ainakin mun mielestä pitää lähteä, että harrastajilta ei voida vaatia mitään sellaista, jota ei vaadita ammattilaisiltakaan.

Ja varmasti evian porukka keksisi vielä kaiken maailman rekisteröintimaksut kanoille/broilereillekkin :smt019 niinkuin vuohille ja lampaille tuli 1€ per ilmo/eläin siinä sitä vasta oltaisiinkin.. :smt013

Kävin joku aika sitten kunnassa kyselemässä tuosta rekisteröinnistä, eikä tienneet koko asiasta, eikä luvanneet mua huolia minkään maailman rekisteriin näin pienellä kanamäärällä.. :smt012 Tosin eivät kyllä meinanneet antaa tila/asiakastunnustakaan, kun lampaalliseksi ja vuohelliseksi ryhdyin.. :shock:
siiri

Viesti Kirjoittaja siiri »

No minä mietin tätä rekisteröitymistä, kun naapuri kävi munia kyselemässä... vaikkei nyt iso juttu olekaan, niin kiinnosti tietää kuinka asia tulisi hoitaa ja näin siellä eviran sivuilla
lukee vielä tänäänkin
"Rekisteröityminen ei ole pakollista tuottajille, jotka tuottavat kananmunia vain omaan käyttöönsä tai jotka myyvät munia vain suoraan kuluttajille heidän omaan käyttöönsä."
En siis pidä kiirettä rekkautua yhtään mihkään :smt024
milkkis]

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Eks tässä nyt mene ihmisillä puurot ja vellit sekasin? Kun tämä tuleva rekkautuminen ei liity muniin millään lailla vaan yleisesti tarvis ilmottaa että "mulla on kanoja, ankkoja, riikkejä jne" :smt017 Ja sit pitää kotona "kirjanpitoa" omista siivekkäistä?
Eks se muna juttu oo ihan erikseen...
En mäkään jaksa ressailla, sit vaan ilmotellaan jos niikseen on....
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Jep, elikkäs tulossa on pakollinen eläintenpitäjäksi rekisteröityminen tai jos on jo rekisterissä, kuten mä, niin sinne pitää lisätä, että on kanoja. No mulle ne kanatkin kyllä on jo rekisterissä. Mutta siis jos ei oo kummemmasta kyse kuin eläintenpitäjän ja eläintenpitopaikan rekisteröinnistä, niin ei sen takia kannata verenpaineita nostatella. Mulle kunnaneläinlääkäri sanoi, kun aiheesta kyselin, että ootellaan nyt ihan rauhassa huhtikuulle. Mä en usko, että mitään ton pahempaa voi olla tulossa. Jos tulee jotain eräkohtaista rekisteriin laittoa, niin ehkäpä pienkanalassa vuoden aikana kuoriutuneet voi ilmoittaa yhtenä eränä. Toivottavasti semmosta ei tuu. Yksilökohtaista rekisteröintiä ei kerta kaikkiaan voi tulla, koska se olisi ammattipuolella mahdottomuus.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Kerrataanpas vielä… :smt002

Marraskuun 2010 alussa on tullut voimaan Maa- ja metsätalousministeriön uusi asetus, jonka mukaan jok’ikisen, jolla on

- siipikarjaan kuuluva lintu = kana, kalkkuna, hanhi, ankka, viiriäinen (koskee myös siniviiriäisiä), helmikana, strutsi

- siipikarjaan kuuluva tarhattu riistalintu = fasaani, sorsa, teeri, metso, pyy

- viesti-, näyttely- tai koristekyyhky

tai

- riikinkukko,

on rekisteröidyttävä uuteen rekisteriin. Lintujen lukumäärällä ei ole merkitystä, yhdenkin linnun omistajan on ilmoittauduttava rekisteriin. Lintujen käyttötarkoituksella ei ole merkitystä eli ihan omaksi iloksi pidettävät koriste/lemmikkilinnutkin kuuluvat tämän asetuksen piiriin. Vaikka söisit lintujen munat itse, niin silti on ilmoittauduttava. Ilmoittautuminen tapahtuu toimittamalla lomake maaseutuelinkeinoviranomaiselle huhtikuun 2011 loppuun mennessä.

Poikkeus: jos olet jo rekisteröitynyt munintakanalan pitäjäksi (olet täyttänyt Rekisteröityminen munintakanalan pitäjäksi-nimisen lomakkeen) ja sinulla on tunnus, jolla voit merkitä myymäsi munat, ei tarvitse ilmoittautua uuteen rekisteriin, koska munintakanalasi on jo rekisterissä.

Jos sinulla on pitopaikka- tai asiakastunnus (olet täyttänyt Eläinten pitopaikat rekisteröinti-/muutosilmoitus-nimisen lomakkeen) ja sen johdosta saatu lista/luettelo, jossa mainitaan kaikki eläinlajit, joita sinulla on, niin se ei nyt riitä. Ei, vaikka olisit siihen aikoinaan ko. tunnusta hankkiessasi ilmoittanutkin kaikki linnut, joita sinulla on.

Ongelma: kyseiseen uuteen rekisteriin ei voi vielä ilmoittautua, koska siihen tarvittavaa lomaketta ei ole vielä olemassa!

Huom! Kun lomake on saatavilla, niin tästä aiheesta aloitetaan uusi, tiedotteena pysyvä ketju, koska eipä taida enää kukaan jaksaa lukea näin pitkästä ketjusta, että missä mennään… :smt003
suikku

Viesti Kirjoittaja suikku »

Mehän täällä Muniksessa ollaan hyvin asioista selvillä, mutta mietin, että on paljon sellaisia, jotka eivät ole netin piirissä. Tuleekohan tästä joku info ja vaatimus esim. Aamulehteen ja Maaseuduntulevaisuuteen? Olen aivan varma, että eräs kyläläinen joka asuu tässä lähellä, ei ainakaan tiedä ko. asioista mitään. (Toisaalta voihan tietääkin, mutta silti.) Vai käykös tässä niin, että valveutuneet rekisteröityvät ja kaikki muut (joita voi olla vaikka kuinka paljon) elelevät kanoineen niinkuin ennenkin.
Tälli

Viesti Kirjoittaja Tälli »

suikku kirjoitti:Mehän täällä Muniksessa ollaan hyvin asioista selvillä, mutta mietin, että on paljon sellaisia, jotka eivät ole netin piirissä. Tuleekohan tästä joku info ja vaatimus esim. Aamulehteen ja Maaseuduntulevaisuuteen? Olen aivan varma, että eräs kyläläinen joka asuu tässä lähellä, ei ainakaan tiedä ko. asioista mitään. (Toisaalta voihan tietääkin, mutta silti.) Vai käykös tässä niin, että valveutuneet rekisteröityvät ja kaikki muut (joita voi olla vaikka kuinka paljon) elelevät kanoineen niinkuin ennenkin.
Itse mietin samaa..tiedän parikin vanhempaa ihmistä joilla ei ole nettiä eikä tule minkään valtakunnan lehtiä.. kuinka näille ihmisille ilmoitetaan..? :smt009

Itse olen maininnut asiasta näille henkilöille..toinen kyselikin multa tammikuussa asian edistymisestä :smt038
ja toinen sanoi ettei ota kantaa koko rekisteriin ellei siitä hänelle ilmoiteta viranomaistaholta..

Mielestäni tuota takarajaa voisi muuttaa (huhtikuun 2011 loppuun mennessä.) kun ei niitä lomakkeitakaan vielä ole.. :-"
Vastaa Viestiin