Kestopehku...

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
hannaw

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Tänään oli iloinen yllätys kanalassa, molemmilla puolilla oli pehkukasa lämmin sisältä :smt023 Mitäs muuta mun sille nyt pitää tehdä jatkossa, kuin kääntää ja pöyhiä? Lisätä kompostoituvaa ainesta, mutta pitäiskö sitä hevosenkakkaa lisätä sinne jossain vaiheessa? Toinen kasa on tehty lähinnä turpeesta ja hevosenkakasata, ja toinen turpeesta, kissanpissaisesta puupelleteistä ja keittiöjätteistä (joita ei paljon ole).
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Kouluaikana annettiin semmoiset ohjeet, että pehku käännetään "ympäri" kerran viikossa. Kuiviketta lisätään jos tarvis, muuten ei tarvi tehdä mitään, jos pehku palaa.
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Tääl ei vaan vieläkään pala. :smt013 Kävin taas äsken kaatamassa lisää lämmintä vettä korkeimpaan kohtaan. Tarttee varmaan hakee taas sitä lantaa. Turvettakin olis kai hyvä hakee vielä lisää. Kolmella kanalla on sulkasato NYT. sisällä olen pitäny ämpärissä pehkua syttymässä muttei syty sisälläkään. :smt017
Sain kyllä vinkin kaverilta, mutta sit olis tyhjennettävä koko kanala, eikä siitäkään ideasta oo varmuutta. Pitäis tehdä kaverin mielestä myyräverkosta 60 cm halkaisijalta oleva sylinteri, joka on ylhäältä auki. Korkeus n. metri. Sinne sitten lantaa ja antaa palaa siellä. Siis eräänlainen kakkapatteri kanoille. Periaatteessa ihan hyvä idea, mutta toteutus on tässä vaiheessa hieman hankalaa ja työlästä tähän tilanteeseen.
mervi.i.

Viesti Kirjoittaja mervi.i. »

:smt009 :smt009 eipä pala pehku meilläkään, on hevonkakkaa, lämminvesipulloja, pissiä, ruuan jämiä, turvetta, purua, heinää,,, turve 13-16 asteista,,, no kanat viis veisaa siitä :smt002 neljä kanaa = neljä munaa per päivä.
Ens viikonloppuna haemme vuokralle viikoks routamaton, niin johan alkaa pehku palaan :smt047 ja kukot kiekuu !
Karhurouva

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Meillä eilen illalla käännellessä oli pehku käteen selvästi lämmin. Pari päivää aiemmin sekoiteltiin joukkoon pari ämpärillistä kompostijätettä, siis keittiösellaista. Se käänneltiin pehkuun ja tässä lopputulos. Ei paha. Vähän vaan hirvittää syövätkö tuosta kompostijätteestä jotakin itselleen haitallista, ja tietysti toivon, ettei nyt liikaa käännelty, ettei palaminen lopu alkuunsa. Tuleekohan maailman ensimmäiset piristävät kananmunat, jos vetävät kahvinpuruja naamariin? :smt005
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Meillä on mennyt pehkuun kahvinporot jo vuosia... Munat ovat kyllä piristäneet minua joka kerta :smt005
Kotkottaja

Viesti Kirjoittaja Kotkottaja »

Hehkutin liian ajoissa :smt011 Ei pala kunnolla täälläkään. Lämmintä on, ei enää kuumaa. Kuumavesipullot toimi kyllä, mutta kun pari päivää laiskottelin niiden laittamisessa... Niin nyt ei pala kun hermot :smt013 No, laitoin pullot taas pehkuihin. Ja kääntelin kovasti kun alkoi olla niin pistävä haju tuolla kanalassa. Onneksi nyt pystyy tuulettamaan kun on ollut vaan muutama astetta pakkasta. Nyt ulkona -6. Navetassa +8. Ehkä meillä on nyt sellainen vähän "auttava pehku" :smt017
katja_maarit

Viesti Kirjoittaja katja_maarit »

Meillä alkoi kestopehku palamaan ja pakkaset laski. Ongelmana nyt että kanalassa nousi lämpötila jo liian korkeaksi. Eikun ovi raolleen ja tuulettamaan. Lisäksi pehku tuoksuu aika voimakkaalle. Mikäs silloin on vikana on haisee ammoniakki selvästi? Ilmastointi on todella huono, olen pitänyt ovea vähän raollaan että ilma vaihtuu, kosteutta kertyy myös seinille, ikkunaan ja kattoon. On tämäkin, ensin huolestuin pakkasista ja kylmästä ja nyt kuumasta ja huonosta ilmasta.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Silloin on liikaa kakkaa jos ammoniakki haisee, mutta menet ja kääntelet hyvin, ja ripottele sitten turvetta tai sahanpurua päälle.
Niin se katoaa se ammoniakki parissa päivässä.
Minulla aina hetkellisesti nousee ammoniakin haju korkeeksi. Tuuletan sillon hyvin ja kun pehku on jonkin aikaa palanut, niin haju häipyy ja ainakaan viime vuonna ei tullut enää takaisin.
Tarkista, että orsien alla ei ole kakkaa, sekoita nekin pehkuun.
Niin luulis hajujen jo kohta kaikkoavan :)
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Mä lisäisin kuiviketta, jos haisee ammoniakille, silloin on liian kosteaa.
koohokana

Viesti Kirjoittaja koohokana »

mervi.i. kirjoitti::smt009 :smt009 eipä pala pehku meilläkään, on hevonkakkaa, lämminvesipulloja, pissiä, ruuan jämiä, turvetta, purua, heinää,,, turve 13-16 asteista,,, no kanat viis veisaa siitä :smt002 neljä kanaa = neljä munaa per päivä.
Ens viikonloppuna haemme vuokralle viikoks routamaton, niin johan alkaa pehku palaan :smt047 ja kukot kiekuu !
Siis mikä on routamatto??? :smt017
mervi.i.

Viesti Kirjoittaja mervi.i. »

se on tälläi ;

Lämpömatto eli routamatto on

Se sulattaa
roudan maanrakennus- ja kaivuutöissä
betonianturoiden ja rakennusten lattiapohjat
vesi-, viemäri-, kaukolämpö- tai kaapeliojat
hautapaikat
jäätyneet kasvualustat !!!!!
säilörehun
lämmittää ja kuivattaa !!!!!!
betonivaluja
kaapelirullia
muuraushiekkaa
säiliöitä ja koneita
rakennusmateriaaleja

näitä saa vuokrattua !!! googleta niin löydät lähimmän paikkasi :smt024
koohokana

Viesti Kirjoittaja koohokana »

WOW! Lämmittää jopa hautapaikat! Lämpöä todella syvältä :smt005 Pakko tutustua.
Kotkottaja

Viesti Kirjoittaja Kotkottaja »

mervi.i :smt006 Kuulostaa hyvältä idealta :smt045 Kerro sit miten kävi! Jäämme mielenkiinnolla odottamaan tuloksia :smt045 Pidän peukkuja :smt02
annemari

Viesti Kirjoittaja annemari »

Kyllä mä oon nauranu ja melkeen itkeny tätä ketjua lukiessa. Yyh pissaa kanalaan ???? ei mee mun jakeluun anteeks vaan.

Meillä on lunta metrin verran kivijalan ympärillä ja seinissä 15 cm villat, ja laipiossa villaa on varmaan 40 - 50 cm kun sinne nakeltiin kaikki ylijäämävilla rakennusaikana. Lämpöä kanalassa on 5 - 10 astetta, öljypatteri on sen verran päällä että juuri ja juuri käteen tuntuu kämpimältä, yhdellä tipun kanssa asuvalla on lämpölamppu oikein kovilla (alle -15 astetta) pakkasilla.

ei haise, ei höyryä eikä tietoakaan ammoniakista tai muista myrkyistä hengitysilmassa. Ei tarvitse tuulettaa (veto) päinvastoin itse vartioin ovea ettei se vaan ole liian kauan aukli kun siitä kuljetaan. Minä en ole oikeen koskaan käsittänyt tänä kestopehkuhömpötystä, henkilökohtaisesti en pidä ajatuksesta että eläimet joutuu omassa ulosteessaan elämään.
Vastaa Viestiin