Kestopehku...
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Re: Kestopehku...
Tuota jäätymistä minäkin pelkään... Sittenhän tilanne on vielä huonompi kuin alkujaan... vaikeeta. varma ratkaisu; Antaa olla kuivana ja sähkönkulutus olis suuri. Vai Riskillä. JOko pehku jäätyy ja sähkönkulutus on vieläki suurempi tai Pehku lähtee palamaan ja sähköä säästyy! Riskillä mennään! :D
Itse olen edellämainittujen keinojen lisäksi jatkanut kuumavesipulloilla miinoittamista. Eli vaihdan pari kertaa vuorokaudessa kuumat vedet pulloihin ja hautaan pehkuun. Olen näin uskaltanut myös kastella pehkua reilusti siitä kohtaa. Tämä koealue on n. 2m. x 2m. Olen sullonut sinne myös omenan lohkoja, kanien jätöksiä, hiiva-sokeri-suola-jauho-piimä-coctailia ( josta tulee aika aromit kun pulloja hautaa. Onneksi en laittanut paljon) Uskon että pehku ei lähde palamaan jos se on liian kylmää
. Pullot ovat olleet aamullakin lämpöisiä, samoin pehku niiden ympäriltä... toivon että tämä olisi jokin alku 

Lämpöähän se pehku käynnistyäkseen kai vaatii... noita pulloja vois kyllä kokeilla noiden vuolukivien lämmittämisen lisäksi! Kiitti vinkistä!
Vihdoin sain yhteyden tonne naapurin hevostilalle ja sidoin sadevesitynnyrin kaljakärryihin. Nyt mä sit viimeistään olen Tammelan kylähullu
Köpöttelin kärryä vedellen n 300 m valtatietä pitkin, siitä tallille ja puhumaan omistajalle. Saan kuulemma hakea niin paljon kuin tarvitsen. Neuvoi vielä ottamaan syvempää lantalasta, missä tavara on alkanut jo kuumentua ja palaa kunnolla. Sitten vaan kiitokset emännälle ja kiireesti juosten höyryävän lastin kanssa samaa tietä kotiin
Matkaa oli yhteensä alle 2 km.
En tajunnu et se oli näin lähellä. Kun tyhjensin lannat( 100 litraa) kanalaan, alkoi höyrytä aikas paljon ja saavi tuntui ulospäin lämpöpatterilta. Jos tää ei auta, mä luovutan ja haen seuraavan tynnyrillisen
Tästlähin on vaan muistettava hakea lanta ajoissa jo ennen ilmojen kylmenemistä, ettei tarttis nähdä välttämättä tätä samaa kauhua uudelleen.

Tästlähin on vaan muistettava hakea lanta ajoissa jo ennen ilmojen kylmenemistä, ettei tarttis nähdä välttämättä tätä samaa kauhua uudelleen.

Onnistuuko kestopehku pienessä tilassa ja ankoilla? Mietin vain, kun suunnittelen tässä 4 niliömetrin ankkalaa neljälle ankalle..
Mä yrittäisin siirtää toimivasta kompostista tai jo loppuun palaneesta ainesta pehkuun, jotta pehkuun tulee ymppi bakteereja yms. mikrobeja jotka ottavat osaa kompostoitumiseen ja sen eri vaiheisiin. Kompostoituminen on aika monivaiheinen prosessi, ja se lämpö tulee mikrobitoiminnan seurauksena. Eli mun käsittääkseni lähtötilan ei tarvitse olla kuuma/lämmin, vaikka luultavasti se nopeuttaa prosessin alkamistaa. Kompostoituminen sujuu parhaiten sen sisältämän hiili-typpi - suhteen ollessa oikea, en nyt tietty muista ulkoa... oliskohan se voinut olla 1 osa typpeä ja 20 osaa hiiltä (mulla on liian kauan näistä opinnoista missä tästä tuli)? Siksi pelkkä pahna kompostoituu huonosti, eikä taasen liika typpipitoinenkaan (pelkkä lanta) taida kovin hyvin kompostoitua.
Tarviiko muuten kestopehku enemmän tuuletusta kuin normipehku? Mietin vain, että kompostoitumisessahan poistuu aika lailla hiilidioksidia..
Mä yrittäisin siirtää toimivasta kompostista tai jo loppuun palaneesta ainesta pehkuun, jotta pehkuun tulee ymppi bakteereja yms. mikrobeja jotka ottavat osaa kompostoitumiseen ja sen eri vaiheisiin. Kompostoituminen on aika monivaiheinen prosessi, ja se lämpö tulee mikrobitoiminnan seurauksena. Eli mun käsittääkseni lähtötilan ei tarvitse olla kuuma/lämmin, vaikka luultavasti se nopeuttaa prosessin alkamistaa. Kompostoituminen sujuu parhaiten sen sisältämän hiili-typpi - suhteen ollessa oikea, en nyt tietty muista ulkoa... oliskohan se voinut olla 1 osa typpeä ja 20 osaa hiiltä (mulla on liian kauan näistä opinnoista missä tästä tuli)? Siksi pelkkä pahna kompostoituu huonosti, eikä taasen liika typpipitoinenkaan (pelkkä lanta) taida kovin hyvin kompostoitua.
Tarviiko muuten kestopehku enemmän tuuletusta kuin normipehku? Mietin vain, että kompostoitumisessahan poistuu aika lailla hiilidioksidia..
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
vardenji kirjoitti:Vihdoin sain yhteyden tonne naapurin hevostilalle ja sidoin sadevesitynnyrin kaljakärryihin. Nyt mä sit viimeistään olen Tammelan kylähulluKöpöttelin kärryä vedellen n 300 m valtatietä pitkin, siitä tallille ja puhumaan omistajalle. Saan kuulemma hakea niin paljon kuin tarvitsen. Neuvoi vielä ottamaan syvempää lantalasta, missä tavara on alkanut jo kuumentua ja palaa kunnolla. Sitten vaan kiitokset emännälle ja kiireesti juosten höyryävän lastin kanssa samaa tietä kotiin
En tajunnu et se oli näin lähellä. Kun tyhjensin lannat( 100 litraa) kanalaan, alkoi höyrytä aikas paljon ja saavi tuntui ulospäin lämpöpatterilta. Jos tää ei auta, mä luovutan ja haen seuraavan tynnyrillisen
![]()

Kiitos kun jaoit tän!! Hitsi ku hyvä juttu! Nyt peukkuja vaivannäölle, toivottavasti syttyy!!!!!
Voitte uskoo että autoista katteltiin vähän kieroonSuvianne kirjoitti:vardenji kirjoitti:Vihdoin sain yhteyden tonne naapurin hevostilalle ja sidoin sadevesitynnyrin kaljakärryihin. Nyt mä sit viimeistään olen Tammelan kylähulluKöpöttelin kärryä vedellen n 300 m valtatietä pitkin, siitä tallille ja puhumaan omistajalle. Saan kuulemma hakea niin paljon kuin tarvitsen. Neuvoi vielä ottamaan syvempää lantalasta, missä tavara on alkanut jo kuumentua ja palaa kunnolla. Sitten vaan kiitokset emännälle ja kiireesti juosten höyryävän lastin kanssa samaa tietä kotiin
![]()
Tästlähin on vaan muistettava hakea lanta ajoissa jo ennen ilmojen kylmenemistä, ettei tarttis nähdä välttämättä tätä samaa kauhua uudelleen.![]()
Kiitos kun jaoit tän!! Hitsi ku hyvä juttu! Nyt peukkuja vaivannäölle, toivottavasti syttyy!!!!!

Se tais olla 30L korvee joka oli vähä yli puolen välin. Kannattaa kyllä hakea se turve suaraa kanalasta orsien alta ja teherä tua homma sille..se lähtöö helepommin ja paremmin palamaan..tein muuten saman kokeen kutterille..enkä saanu syttymään..on ainavaan kylymää..vardenji kirjoitti:Kokeiluun taas yks vinkki,Kiitos! Mul olis sopivia astioitakin tohon sisällä aloittamiseen. Paljonko käytit turvetta Tälli?
ex pehku erä kävi illasta tosi hyvin ja korvee oli "kuuma" alaosasta..puhuras turve oli ainavaan haloosta ja palaa hiljalleen..
Kävin tänään kippaamas ne "ERÄT" tuanne pehkun sekaan ja toivon että lähtöö toimimaan..
huamenna pitää viälä teherä toinen samallaanen erä tuanne tuleentumaan eli vanhasta kanalasta pehkua ja siihen sitten..(tua pehku 1/3 kutteria,2/3 turvetta)
Nyt kyllä ajattelin lisätä viälä vuahien pehkusta jo palanutta osaa sekaan että palaas paremmin..
tua 2 erä oli 40L korvees.. ja erä 1:turve 30L korvees..
Varmasti on porukka kattellu ihmeissään että kuka hullu täälä höyryävän lastin kan kiiruhtaa..

Jumankauta, juu! Mähän tuon kanssa sisälle pesuhuoneeseen pehkun alun!! KIITOS tästä vinkistä
. Täällä on onneksi luvattu keskiviikosta lähtien lämpeempää, sitten on pakko saada niillä lämpeemmillä pehku toimimaan, en muuten ilkiä kattoa sähkölaskua 

Kiitos määristä!
Olen siis oikeilla jäljillä. Kaatelen joukkoon vaikka mitä. Kala alkaa hajottaa ja mädättää itteensä, joten keitin pakkasesta loput vanhat kalat pehkun joukkoon. Saas nährä, mitä kanat tykkää niist! Keitinvesineen sinne lykkäsin. Otin pehkua joo kanalasta, arvelin toimivan paremmin. Vielä en oo hiivaa enkä kotisiideriä lisänny, kun sisälämpötilakin putos. Kohta saa tohon keskelle olohuonettakin kasata kestopehkun
Oli kiva herätä 10 asteessa. Kunhan saan lämmön taas nousemaan yli 16, nakkaan loput aineet tohon satsiin ja kärrään sinne lannan seuraksi. Toivottavasti suotta. Kun nyt hevonP toimis 

Olen kanssa laittanut hevosenkakia kanalaan. Pehku kuivaa,voiko sitä ihan lämpimällä vedellä kastella? Kannaattako sen jälkeen sitä käännellä vaiko antaa vaan olla?
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Minkäslaiset olosuhteet 'epätoivoisilla kestopehkun käynnistelijöillä' on siellä kanalassa? Siis sisälämpötila ja pehkun paksuus? Ne kun ovat molemmat aika olennaisia seikkoja pehkun käynnistymisen kannalta… 

Pehkunpaksuus nousi korkeimmassa kohtaa 60 senttiin hevonp:lla, mutta joku hyväkäs oli yön aikana kaivanu koko kasan läpi 10 cm halkaisijalta käytävän ja nyt on kanala taas kylmä
Noi kaivajat ei tuu ruokavarastoon, missä pidän mällejä alati vireessä ja kanalaan on aikas vaikea laittaa niin ettei kanat pääse. Kuttujen puolellekaan ei oikein saa kun Ilona aukoo ovia. Myrkkyäkään en uskalla laittaa. Ei auta muu kai kun hakea lisää lantaa ja yrittää keksiä, millä ton sabotoijan sais hengiltä. En edes tiedä mikä se vois olla
Kananruuat on saanee olla rauhassa eikä ulosteita oo löytyny. 

Noi kaivajat ei tuu ruokavarastoon, missä pidän mällejä alati vireessä ja kanalaan on aikas vaikea laittaa niin ettei kanat pääse. Kuttujen puolellekaan ei oikein saa kun Ilona aukoo ovia. Myrkkyäkään en uskalla laittaa. Ei auta muu kai kun hakea lisää lantaa ja yrittää keksiä, millä ton sabotoijan sais hengiltä. En edes tiedä mikä se vois olla

Tipsi Mä luulen että ankoille on aikas vaikee tehä kestopehkua just sen vedellä lutraamisen takia. Joku viisaampi voipi korjata jos oon väärässä
Noniin, nyt on mulla ekat satsit saatu hautumaan ämpäreihin sisälle. Vein pesuhuoneen lattialle lattialämmön päälle
. Mulla ainakin siis tilanne on se, että heräsin pehkun herättelyyn
liian myöhään (en siis tajunnut että näin kovat pakkaset tulis....) ja lisättiin siis turvetta kanalassakin riittävälle määrälle vasta. Mulla on nyt ämpäreissä siis kanalasta orsien alta pehkua, kompostista hyvään malliin jo kompostoitunutta siementä sekä toiseen lisäsin vielä vanhaa kotikaljaa testin vuoksi. Ja lisäksi sain vielä kastella, ja runsaasti(kuten Suviannekin jo mainitsi)... oli oikeasti ihan hyvä tuoda sisälle ja ihan "näppituntumalla" nähdä kun sitä sekotteli kepillä tuo aines. Kompostissahan ohje on se että jos kompostiaineksen puristaa nyrkkiin, pitäisi sieltä vähän tihkua nestettä. Meidän komposti on suunnilleen tällainen, ja se on toiminut ilman mitään isompia vaivoja. Tosiaan noihin ämpäreihin sai lisätä paljon vettä (tosin tuo turvehan on ihan kuivaa jotta ei ihme) joten taidetaan ruveta kanniskelemaan kanalaan aika kasa kuumaa vettä. Täällä on nyt jo ilma vähän lämmennyt, ja huomisesta pitäisi lämmetä lisää, joten nyt koitetaan hönkiä pehku hereille