petran ja suvin tipu-projekti...

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

petra81

Re: petran ja suvin tipu-projekti...

Viesti Kirjoittaja petra81 »

Nyt on munat asetettu kuoriutumistasolle tossa koneessa, kovasti ne välillä heiluu nuo munat, tiä mitä ne tipuset siä touhuaa... nyt alkaa jännittää... :smt035
Eilen tein kanaemollekin siivouksen koppiin ja vaihettiin puhtaat aluset jotta on pikku tipuilla puhtaat oltavat jahka kuoriutuvat... :smt040
Olevinaan jostain olen lukenut että kääpiörotujen munat voi kuoriutua lyhyemmässäkin ajassa kuin 21 pvä, onko tuo totta?
Tänään voiskin opetella sitten tota kuvan laittoo tänne... :smt024
petra81

Tästä kaikki sai siis alkunsa...

Kuva

Uploaded with ImageShack.us

ja tässä kuva meidän hurjan isosta hautomakoneesta... :smt005

URL=http://img526.imageshack.us/i/petransyy ... 10128.jpg/]Kuva[/URL]
petra81

Ja nyt mä oon onnesta soikee kun kävin tallissa hoitamassa elukoita ja samalla vilkaisin "ellun" munia niin yhdessä oli SÄRÖ ja sisältä kuului pientä piipitystä!!! :smt055
Kohta ei tämä akka pysy enään housuissaan kun on niin täpinöissään..... :smt005
petra81

Nyt oli ilmestyny tallissa toiseenkin munaan pieni reikä ja mahoton piippaus kuuluu... :smt050
petra81

Tallista löytyi aivan ihana yllätys aamusella.... jo ovelle kuulin pientä piipitystä ja kaksi pienen pientä tipusta kurkki mammansa alta maailman menoa... :smt055
kolmannessa munassa ei vielä ainakaan näkynyt merkkejä kuoriutumisesta mutta tänään onkin haudonnan 21. pvä.
Tämä akka on aivan myyty kun piti kämmenellään tota pehmoista, pientä ja aivan ihastuttavaa olentoa, kyl jokainen syntymä on ihme, oli kyse sitten ihmisestä tai luontokappaleista... ja voi kun noi tiput pysyis aina noin pieninä.... :smt050
petra81

Kauanko tipulta menee aikaa suunnilleen munan kuoren rikkomiseen (särön tai pienen reiän tekemiseen)?? Kovasti tipu koputtaa mutta ei oo saanu viä kuorta rikki... :smt009
Bean

Viesti Kirjoittaja Bean »

Kyllä siinä helposti menee yli vuorokausi ennen kuin tipu on kuoriutunut kokonaan. Jotkut yksilöt kuoriutuvat vauhdilla ja toiset taas pitävät taukoa sitten kun ovat ensin reiän kuoreen tehneet. Rauhassa vaan odottelet. :smt023
petra81

Tässä ois nyt nämä aamusella tallista löytyneet ihastukset... :smt050
Ensin yhteiskuva...
Kuva
petra81

sitten yksittäis kuvat, tässä tummempi pikkuisista... :smt007

Kuva

Kuva

Kuva

annemari

Viesti Kirjoittaja annemari »

Uu !! onnea kovasti tirpoista !! kovin ovat terhakkaita ja topakan näköisiä kavereita vaikkei ikää vielä paljoa olekaan !!! :smt060
petra81

Kohta on 12 tuntia kulunut kun munasta kuului piippausta ja koputusta mutta vieläkään ei munassa ole säröä tai reikää... pitäskö jo huolestua?? Tää odotus on kuin tulisilla hiilillä istuis... :-"
petra81

Koneessa olevat kolme munaa piippaavat kaikki ja kaikissa on reikä, yhessä aika isokin... :smt050 Odottavan aika on niiiiiiiiin piiiiiitkäääää.....
petra81

Tässä tallin vaaleampi tipunen... :smt050

Kuva

Kuva

petra81

Nyt on koneessakin elämää, tyttö oli pikkasen haltioissaan kun katseli tirpan kuoriutumista ja niin oli äitikin... :smt007
kuvia tulossa jahka saadaan ne koneelle....
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Onnea tipusista :smt006
Mulla kesti näin kauan tajuta kuka olet :smt003 Olen siis Johanna, jos et mua ole vielä tätä kautta ole tunnistanut :smt006
Vastaa Viestiin