Hautomisen lopetus

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Kalakukko

Hautomisen lopetus

Viesti Kirjoittaja Kalakukko »

Onko kellään kokemusta saada innokas maatiainen lopettamaan hautominen. Aikaisemmin munanetissä on todettu viikon eristäminen omaan häkkiin pätevimmäksi konstiksi. Onko jotain nopeampaa tapaa ? :smt017
kanamummo

Re: Hautomisen lopetus

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Lykätä munat alle :smt003
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mä kokeilin hiljattain jääpaloja (pakastepussissa) munien tilalle ja se toimi! Kohta joudun tekemään uuden kokeilun (eri kanalle)...
Mutta oikeesti tuo kanamummon konsti on ehdottomasti se paras :smt041
fasunen

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Kannatan kanamummon ehdotusta :smt040
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Joo, edelleen kannatan em. ehdotusta, mutta raportoin silti toisesta kokeilustani ;) Tämä toinen hautojakanditaatti oli sen verran sitkeä tapaus noiden jääpalojen kanssa, että sulatti ne ja lämmitti "tulikuumiksi"! Aikaa kului 1,5 tuntia. Mukavahan niiden lämpimien vesipussien kanssa olisi ollut kölliä pesässä, kun ovat huomattavasti pehmeämpiäkin kuin munat! Mutta minä raakalainen siirsin kanan toiseen karsinaan ja nyt näyttää, ettei se vielä ole keksinyt sen karsinan pesiä... :smt047
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mä en raatsinut tehdä muuta kun laitoin munat alle kun istuskeli vaan tyhjässä pesässä, huoh.Alla on epämääräisiä orppimunia, voivat olla liian vanhoja joten varuiksi myös muutama maattarimuna :smt004.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
MariElina

Viesti Kirjoittaja MariElina »

Mulla on myös tarvetta estää haudonta... reilusta kymmenestä kanasta on koko ajan joku hautomassa! Nytkin 2 kanaa hautoo. Mistä tämmönen innokkuus voi oikein johtua? Hukutaan tipuihin ja etenkin kukkotipuihin... Mä olisin tosi tyytyväinen hautomattomiin kanoihin =)

Siis jääpalapussi kanan alle niin pitäisi loppua haudonta? Tai eristys? Eihän tuo jääpalapussi aiheuta mitään tulehdusta kanalle kun siinä päällä makoilee?
minnimanni

Viesti Kirjoittaja minnimanni »

Sulje muninta pesät pois käytöstä tai nosta kana vaikka kani häkkiin pariksi päiväksi. Jotain hämminkiä kun luo sen kanan ympärille niin eiköhän unohda hautomisen.
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Just tuon takia mä sanon aina kaikille nuorikoiden ostaja ehdokkaille, että jos eivät halua hautovaa kanaa, ei kannata ostaa ainakaan alhoja.
Eikös se olis paljon helpompaa kaikille osapuolille, että jos ei halua niitä hautovia kanoja, ei hanki niitä. Onhan niitä semmosiakin, jotka ei haudo niin into pinkeenä.
MariElina

Viesti Kirjoittaja MariElina »

Voin kertoa, että mulle tää innokkuus on tullut suurena yllätyksenä. Onko muilla sitten hurjasti tilaa aina vaan uusille tipuille? Että ei haittaa vaikka kanat hautoo koko ajan? Vai mitä te niille tipuille teette???
Mun ajatusmaailmaan ei sovi se että myisin kanoja eteenpäin, muiden eläinten kanssa olen huomannut että ostajat eivät juuri ikinä ole sitä mitä lupaavat. (Jonkun verran olen kanojakin nähnyt talvella vanhoissa vetosissa navetoissa pakkasessa palelemassa... Ja sitä en toivo omilleni) Yhden kukon oon antanut ja sekin kaduttaa, missähän lie sekin nyt. Ennemmin sitten teurastaa ylimääräiset syömiseksi, mutta ei sekään niin mukavaa ole että viitsisi koko ajan olla teurastamassa.
Että tässä hieman alustusta siitä miksi toivoisin hieman vähemmän haudonta-innostusta. Kanat ovat meille tärkeitä siinä missä muutkin eläimet, enkä viitsisi kaikkia laittaa pataankaan, jos haudontaa on mahdollista edes hieman hillitä muilla konsteilla. Onko se kanalle hyväksikään jos on alvariinsa hautomassa??
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Meillä haudotaan jatkuvasti, mutta mun mielestä se on vaan enimmäkseen kivaa. Kannattaa tosiaan yrittää valita rotu joka ei omaisi haudontaviettiä liiemmin jos tipuja ei ollenkaan tahdo.
Itse myyn kanatiput kuusiviikkoisina ja kukkotiput syödään, silloin tällöin menee kukkotipujakin kaupaksi. En oikein ymmärrä miksi ei voisi myydä eläimiä, suurin osa ihmisistä kun hoitaa eläimensä hyvin ja jostakinhan niidenkin on eläimensä ostettava jotka pitävät myymistä huonona hommana. :smt017
Jos kaikki ajattelisivat niin että kukaan muu ei hoida niin hyvin kuin minä itse, enkä kyllä varmasti myy yhtään eläintä kellekään, niin eihän uusia kanaharrastajia saataisi enää mistään. Itse olen sillä kannalla että mitä enemmän harrastekanaloita, sen parempaan suuntaan ollaan menossa kananmunatuotannossa.
Ostajilta voi ja kannattaa kysellä kanojen tulevista oloista, kyllä yleensä he kertovat mielellään ja monien ostajien luo olen saanut mennä myöhemmin käymäänkin kanoja katsomaan. Kuulumisiakin on aina kiva saada myöhemmin että miten on mennyt.

Joskus olen vähän ponnettomasti yrittänyt estää noiden mun alhojen haudontahullutuksia, esim. illalla kun on jo pimeää niin käynyt nostamassa hautomista suunnittelevan kanan orrelle nukkumaan ja on se jopa pari kertaa onnistunutkin kun muutamana iltana tuon on käynyt tekemässä. Mutta tuo tepsii vain alkuvaiheessa.
Eristäminen eri tilaan on ollut vähän tehottomampaa, yhtäkin kanaa pidin viikon eri parvessa ja heti kun päästin sen takaisin omaansa niin se säntäsi hautomaan valitsemaansa pesään. :smt021 Saattoihan se toki olla vain sinnikäs tapaus.
En ole huomannut että hautominen olisi vaikuttanut kanojen terveyteen millään tavalla.
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Itsehän ne kanat sinne pesään jäävät lättyilemään, ei niitä kukaan pakota joten en usko että se on niille mitenkään haitaksi.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Hoplaa

Viesti Kirjoittaja Hoplaa »

Meillä on kääpiökochi akat koko ajan "istumassa", ovat olleet koko kesän. Nyt ne saisivat kuitenkin lopettaa...
Ajattelin että hakisin vain munat pois joka päivä, mutta olisiko siitä mitään hyötyä vai saisinko aikaiseksi vain "neuroottisesti muniaan etsivän kanaemon"...?

btw. Vaihtaisiko joku mustia/harmaita kochitipuja vaaleisiin/valkoisiin?
ÄsVee

Viesti Kirjoittaja ÄsVee »

No jos haluaa tietää miten "ennen wanhaan" on neuvottu lopettamaan kanojen liika hautominen, niin siitä löytyy maininta vuodelta 1885 Mathilda Langlet'in kirjasta Täydellinen käsikirja perheenemännille:

Kun kanat ovat ahkeraan munineet Huhtikuun keskiväliin tahi loppuun, alkavat ne "kaakottaa" s. o. omituisella äänellä ilmoittaa haluavansa ruveta hautomaan. Tietysti ei voi antaa, missä on vähän kanoja, useamman kuin kahden tahi kolmen hautoa, mutta parhain on antaa niiden, jotka siihen toimeen ovat määrätyt, alkaa hautomisensa niin aikaisin kuin suinkin, jotta kananpojat varhemmin kasvaisivat ja tulisivat kykeneviksi munimaan. Niitä muita, jotka kaakottavat, kastetaan pyrstöpuolelta kylmään veteen, ja ne suljetaan vuorokaudeksi pimeään huoneeseen, jolloin hautomisen halu niiltä tavallisesti menee, ja ne alkavat jälleen munia yhtä ahkeraan.

Näin siis 1800-luvun lopussa. Muniiko kana edes enää tuollaisen kokemuksen jälkeen? :shock:

Samaisessa kirjassa on tosin kaikkea muutakin mukavaa kanojen hoidosta (ja muustakin, kuten miten vaimon tulee sulostuttaa kotia ja olla sievänä vastassa kun mies palaa väsyneenä töistä kotiin :smt003) . Mutta siis haudonnasta kerrotaan mm. että pyöreistä munista tulee kananpoikia ja soikeista ja suippopäisistä munista kukkopoikia. Ei kun vaan kokeilemaan ja munia muodon mukaan valitsemaan... :smt002
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Ushva kirjoitti:Meillä haudotaan jatkuvasti, mutta mun mielestä se on vaan enimmäkseen kivaa. Kannattaa tosiaan yrittää valita rotu joka ei omaisi haudontaviettiä liiemmin jos tipuja ei ollenkaan tahdo.
Itse myyn kanatiput kuusiviikkoisina ja kukkotiput syödään, silloin tällöin menee kukkotipujakin kaupaksi. En oikein ymmärrä miksi ei voisi myydä eläimiä, suurin osa ihmisistä kun hoitaa eläimensä hyvin ja jostakinhan niidenkin on eläimensä ostettava jotka pitävät myymistä huonona hommana. :smt017
Jos kaikki ajattelisivat niin että kukaan muu ei hoida niin hyvin kuin minä itse, enkä kyllä varmasti myy yhtään eläintä kellekään, niin eihän uusia kanaharrastajia saataisi enää mistään. Itse olen sillä kannalla että mitä enemmän harrastekanaloita, sen parempaan suuntaan ollaan menossa kananmunatuotannossa.
Ostajilta voi ja kannattaa kysellä kanojen tulevista oloista, kyllä yleensä he kertovat mielellään ja monien ostajien luo olen saanut mennä myöhemmin käymäänkin kanoja katsomaan. Kuulumisiakin on aina kiva saada myöhemmin että miten on mennyt.
.
Aamen. Täysin samaa mieltä Ushvan kanssa. Ja täsmälleen samalla lailla toimin kanatipujen ja kukkojen kanssa.
Sitäpaitsi alkuperäistä kantaa olevat maatiaiskanat ovat uhanalaisia ja senkin vuoksi on tärkeää lisätä niitä. Tärkeää on myös myydä eteenpäin mm siksi, että voidaan myöhemmin suorittaa kukon vaihtoa.
Kaikki, joille olen myynyt, on mielestäni olleet erittäin asiallisia ja monesta on tullut ihan ystäväkin.

Hautova kana hautoo siis sen kolme viikkoa, sen jälkeen se saattaa pitää kolmisen kuukautta mammalomaa, silloin se ei muni. Kyllä mun mielestä hautova kana pääsee huomattavasti helpommalla, kuin kana, joka munii koko ajan.
Vastaa Viestiin