Voiko koneeseen lisätä munia?

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Karhurouva

Voiko koneeseen lisätä munia?

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Tänäänhän se tapahtui. Kone saapui! En malttanut, vaan säädin lämmön ja kosteuden, ja lätkäisin jo kerätyt munat koneeseen. 6 paikkaa jäi tyhjäksi ja jäinkin miettimään, voinko huomenna ja jopa ylihuomenna vielä lisätä munia, vai pitääkö edetä alkuperäisellä kokoonpanolla?
fasunen

Re: Voiko koneeseen lisätä munia?

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Ei ainakaan huomenna laittamisesta ole haittaa mutta jos laittaa ylihuomenna kerättyjä niin pitää ekojen munien kuoriutuessa nostaa kosteus vasta kun munat säröillä. :smt003 Muuten saa vikat munat aika kauan kuoriutumis kosteudessa olla.
Muusa

Re: Voiko koneeseen lisätä munia?

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mä tekisin niin, että oottaisin nyt sen vajaan viikon ja läpivalaisisin sitten ne koneessa olevat, ja sit kun saa tyhjät munat poistettua täyttäisin koneen. Silloinhan tietysti jälkimmäiselle munaerälle tulee ylimääräinen kosteuden nosto viikkoa ennen kuoriutumista kun aiempi erä kuoriutuu, mutta mun käytännön kokemusten mukaan siitä ei ole yhtään mitään haittaa. Ja kun tipujen ikäerokin on sitten noin viikko, niin se ei ole liian iso vaan ne nuoremmat voi hyvin laittaa samantien kuoriutumisesta isompien sekaan.
Karhurouva

Re: Voiko koneeseen lisätä munia?

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

^Siis voiko noinkin tehdä? Tuohan olisi näppärää, ei tarvis odottaa koko koneen tyhjentymistä, täyttäisi vaan tyhjäksi jääneet. Vaikka nythän ei tiedä onko yhtään hedelmöittyneitä, kun sekä mammat että isukki ovat ensikertalaisia.
Avatar
jopekka
kana
Viestit: 98
Liittynyt: 10 Loka 2008, 19:36
Paikkakunta: Heinävesi

Re: Voiko koneeseen lisätä munia?

Viesti Kirjoittaja jopekka »

Munia voi lisätä huoletta eikä kosteutta tarvitse nostaa oman kokemukseni mukaan.Laitoin koneeseen aluksi 10 fasaaninmunaa ja olen lisännyt munia sitä mukaa kun munivat ja kuoriutuvat ihan hyvin ilman kosteuden nostoakin eikä käännön päälläolostakaan ole ollut mitään häiriötä. Ekojen kuoriutumisesta kaksi viikkoa eikä mitään ongelmia ole ollut. Toisesta reunasta tiput pois ja toiseen reunaan lisää munia. Kone Maino 35 automaatti.
fasunen

Re: Voiko koneeseen lisätä munia?

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Aika erikoinen systeemi jopekalla :smt003 Vitsi ku toimis meilläki kaikki noin yksinkertasesti! :smt013 Meillä aina kiinni kuorissa jos kosteus ei ylhäällä.
Muusa

Re: Voiko koneeseen lisätä munia?

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Joo siis oon toki tehnytkin noin kuin neuvoin, vinkki tuli ihan kokemuksen syvällä rintaäänellä :smt003
Meilläkin on kyllä kuoriutunut tipuja ilman että kosteutta on nostettu (vahingossa, kun on tiput kuoriutunut aiemmin kun oon laskenut) mutta tuo kiinnikuivuminen on tuttu ongelma täälläkin, mä luulen kyllä että siihen vaikuttaa yhtä lailla kosteus koko haudonnan aikana ja sit jotku henkimaailman asiat :confused5:
Mulla ei oo omia kätösiä kummempaa kääntösysteemiä koneessa niin siinä ei oo ongelmaa jättää osa kääntämättä ja käännellä vaan osaa.
Vastaa Viestiin