Normaali vai epänormaali haudontatulos?

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
SannaT

Normaali vai epänormaali haudontatulos?

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Viime to-la meille kuoriutui yhteensä 10 tyrnäväläistipusta.
Koneeseen laitoin aluksi yhteensä 19 munaa. Kolme oli tyhjää ja yksi lopetti ihan alussa leikin kesken, eli 15 munaa lähti kehittymään.
Torstain illalla myöhään kuoriutui ensimmäinen, perjantaina kahdeksan ja yksi tipu sai lisäksi nokkansa ulos, mutta ei päässyt ulos vaan kuoli. Lauantai aamuna kuoriutui vileä yksi, mutta oli tosi heikon oloinen. Koneeseen jäi vielä yksi yrittämään kuoriutumista, mutta kuoli, ennen kuin pääsi kokonaan ulos. Kolme jäi kokonaan kuoriutumatta.
Sunnuntai aamuna sitten poistin kaksi heikkoa tipua,kun olivat kuolleet yön aikana.
Eli lopputulos kahdenksan reipasta tipua.

Ja koneena tämä surullisen kuuluisa covatutto, jolla kyllä viime keväänä haudoin tosi onnistuneesti.

Tänä keväänä olen hautonut yhteensä kolme tipuetta. Ensimmäinen meni ihan ok. 15 munasta 10 kuoriutui ja voi hyvin.
Toinen tipue meni ihan penkin alle. Tuloksena kaksi tipua. Mutta uskon että lämpö oli liian matala ja osan haudontaa kosteus oli ihan alarajoilla.

Viime kevääseen verrattuna ilmasto on ollut ihan erilainen, eli päivät on ollu tosi lämpimiä ja keittiössä päivälämpötila on ollut huomattavasti korkeempi kuin päivällä ja covatuttohan reagoi tosi helposti, joten koneessa on ollut päivällä ja yöllä reilun asteen heittoja, joita viimekeväänä ei ollut ainakaan niin useasti.

Vai voiko mun kanoissa olla joku vika? Tänä keväänä kun olen käyttänyt ekaa kertaa omien kanojen munia :smt017

Toivottavasti en kirjoittanut liian sekavaa tekstiä, että joku saa jotain selvää :smt004
iiwi

Re: Normaali vai epänormaali haudontatulos?

Viesti Kirjoittaja iiwi »

Mulla ei ole konehaudonnasta kovin paljon tietoa, mutta eikö liian pieni kosteusprosentti vaikuta siihen että tiput ei välttämättä pääse kuoresta ulos?

Mun mies on ainakin nähnyt, kuinka emokana auttaa tipua ulos munasta nappasemalla kuorenpalasen pois munasta. Me ollaan ite vahingossa kuorittu yks täysaikanen tipu pois munasta, kun luultiin että kaikki on jo kuoriutunut, ja tää tipu voi ihan hyvin. Mä ite auttaisin siinä kuoriutumisessa, jos vaikuttaa että vähää vaille jää onnistuminen :)
tiina

Re: Normaali vai epänormaali haudontatulos?

Viesti Kirjoittaja tiina »

Siinä vaan jos auttaa kuoriutumisessa, rikkoo älyttömän helposti sen verisuonen, jota ei sais missään tapauksessa rikkoa :smt012 Nimimerkillä kokemusta on :smt013 Noh, mistäpä pieleen menneestä asiasta meikäläisellä ei oliskaan.
Bean

Re: Normaali vai epänormaali haudontatulos?

Viesti Kirjoittaja Bean »

Mikäli kalvo on vielä kirkas tai kostea ja siinä on verisuonia, niin EI saa auttaa, koska tällöin tipu kuolee...kokemusta on :smt022 Auttaa kannattaa vasta sitten kun kalvo alkaa selvästi kuivua ja kellertää. Lisäksi kannattaa odottaa ainakin yli vuorokausi reiän ilmestymisestä, ennen kuin harkitseekaan auttamista, sillä kuoriutuminen kestää joillakin yllättävän kauan.
SannaT

Re: Normaali vai epänormaali haudontatulos?

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Uskoisin, että niissä kuoriutumattomissa tipuissa oli jokin vika, koska samaan aikaan kuitenkin kuoriutui terveitä tipuja, joten kuoriutumisolosuhteet olivat varmaan ihan hyvät...
Molemmissa kesken kuoriutumisen kuolleissa tipuissa oli ruskuaispussi ulkona.

Mutta mistäköhän moinen kuoriutumattomuus johtuu?
iiwi

Re: Normaali vai epänormaali haudontatulos?

Viesti Kirjoittaja iiwi »

Meillä kävi sitten ihan sikamoinen mäihä sen yhen tipun kuorimisen kanssa :shock: Noh, hyvä näin. :smt001
kanamummo

Re: Normaali vai epänormaali haudontatulos?

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Joo-o, kovanonnen-tutolla on saatu nollatuloksiakin aikaan..... :smt002
SannaT

Re: Normaali vai epänormaali haudontatulos?

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Elikkä minkälainen haudontatulos on vielä ihan ok?
Oli sitten kana tai kone asialla.
Vastaa Viestiin