Voiko kana kiekua?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

mik

Voiko kana kiekua?

Viesti Kirjoittaja mik »

Mä oon ihmetellyt, et kun Koistinen (kukko) kiekuu herätyksiään tms kanalan puolella, niin ulkotarhasta kuuluu Tööötötötöö! Ankkamainen ääni. Tai maantiekiitäjä tms. Ja sen äänen päästää Helmi-Emilia. Voiko Helmi-Emilia muka olla kukko? Vai voikos kanat kiekua kans? Meillä on siis parvi "jakautunut" kahtia, Koistinen ja vanhemmat kanat vetää päikkärit kanalassa orrella ja nuorisoseura Ellun-kana, Helmi-Emilia ja pikkukukko nukkuvat tarhassa pensaan alla.

Mun mielestä Helmi-Emilia on kana ja kanana se mulle myytiin. Huhtikuun alussa oli 6 vko, ku sen hain. Mites m änyt saan varmistuksen, mikä hän on? Kun Ellun-kanan selkä on välillä "saaneen" näköinen, Helmi-Emilian ei. Heltat ja harja on saman kokoiset ku Ellun-kanalla, muutenkin muistuttavat toisiaan sekä kooltaan että muodoltaan. Vai onko se kiekuva kana?
mik

Re: Voiko kana kiekua?

Viesti Kirjoittaja mik »

Siis se on Helmi-Emilia ku kiekuu. Mä en kestä. Sillä on pikkasen isommat heltat ja harja, kuin Ellun-kanalla, mut ei kävele koskaan mun mielestä kuin kukko. Voiko se vaan olla "hallitsevan" kanan merkki? Tuo pikkukukko kun on niin pieni, et kanat ei sitä juurikaan kukoksi noteeraa, tulee koht 3 kk vanhaksi.

Mitä helkattia mä teen, jos mulla onkin 3 kukkoa? Lisään kanoja?
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Täs on kuva kiekuvasta kanasta, onko tää kana vai kukko?

Kuva

Kuva

Ja tossa Ellun kanan kanssa:

Kuva
lautapihti
silkki

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

Näyttäis kyllä kukolta :smt017 ,jalatkin niin kukkomaiset
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Joo, ja toi Ellun-kanakin on kyl kukko. Selkeet kannuskyhmyt kasvanut jalkoihin. Eli molemmat nuorikkokanat näyttäis olevankin kukkoja. :smt011
Bean

Viesti Kirjoittaja Bean »

Selviä kukkoja, ja komeita, ovat molemmat....eli ei kannata odottaa niiden alkavan munia.. :smt005
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Komeita kukkoja ovat :smt005
iiwi

Viesti Kirjoittaja iiwi »

Kukkojahan ne! :smt023
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Siis kyllä kanakin voi alkaa kiekua. Kanalla on vaan yks munasarja, ja jos sille käy ohrasesti, hormonituotanto kääntyy kukkopuolelle. Tässä tapauksessa taitaa tosiaan olla kukko alun perinkin kymysyksessä :smt003
Nim. viiden nuoren "kanan" parvesta kaks kukkoa pois noukkinut...
matoska

Viesti Kirjoittaja matoska »

Oli pakko rekisteröityä nyt tänne koska itse olen kerran nähnyt kun kanani kieku!(tai ainakin kovin yritti :smt003 ) Ihmettelin ääntä mikä tuli kukon kieunnan jälkeen ja menin kurkkaamaan ovesta, ensin kiekui kukko ja sen jälkeen yksi kanoista otti tukevan haara asennon, venytti kaulaansa ja parautti ilmoille kunnon "kiekasun". Olivat silloin vielä nuoria (2-3 viikon päästä rupesi ensimmäinen munimaan), eli liekö kyseessä ollut joku hormoonallinen häiriö.. Kaikki alkoivat kyllä hyvin munimaan ja munivat vieläki, enkä sen koommin ole kanan kieuntaa kuullut! Harmittaa kun oli kiire töihin enkä kerinnyt hakemaan videokameraa, moni katsoo jotenkin kummasti mua kun kerron tästä :smt040
Tirppa

Viesti Kirjoittaja Tirppa »

Meillä on yksi käppänä kana, joka myös harrastaa tuota kiekumista. Muniikin vielä, joten kyllä se kana on...bonuksena on tuo kiekumisen tapainen krääkäisy, jota muut tirpat ei tee. On kyllä aikas kaamean ja naurettavan kuuloista "kieuntaa" :smt005
etna

Viesti Kirjoittaja etna »

Hihih, komeita kukkoja tosiaan! ;)
SannaT

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Komeita nuoria kukkoja :smt002
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Joo, transukukko Helmi-Emiliasta tulee mun seuraava kukko ja nimi on sit Maantiekiitäjä. Sen kiekuminen kun on töööttötötööö.
Miamoinen

Viesti Kirjoittaja Miamoinen »

Kyllä höyhenistä kaulassa ja pyrstön juuressa myös näkee, että kukko on ....
Vastaa Viestiin