Ripulikysymystä jälleen kerran..

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Karnati

Ripulikysymystä jälleen kerran..

Viesti Kirjoittaja Karnati »

Eli haku ei osannut auttaa, osaisiko joku täsmävastata?
Minun aikuisena hakemani Sussex-kanat (Paris ja Nicky) tai ainakin toinen niistä on ollut koko täällä olo aikansa ripulilla, uloste on vihreää ja koostuu useista vihreistä matomaisista pätkistä, jotka muuttuvat sellumaiseksi tahnaksi kuivuttuaan. Nyt toinen tai kummatkin näistä kanoista on alkanut myös tiputtaa sulkia.
Muuten kumpikin on ihan tavallisen oloinen, nukkuvat muiden seurassa orrella, syövät ja juovat nähdäkseni normaalisti ja ovat tainneet jonkun kerran jonkun kotkotuksenkin pitää. Ovat vähän arkoja ja selvästi tukeutuvat toisiinsa laumassa, mutta se ei minusta ole ihme kun tällainen elämänmuutos tapahtui (häkistä meille, kukosta erotus ja vieraaseen laumaan laittaminen). Tulevat kuitenkin lähelleni katsomaan mitä herkkuja tuon kun kanalaan saavun.
Tämä pariskunta oli siis samassa häkissä entisessä kodissaan, ja niiden viereisissä häkeissä oli Brahmoja jotka myös tulivat minulle, eikä näillä muilla kanoilla ole vastaavaa oireilua.
Kanat ovat olleet minulla nyt 3.helmikuuta lähtien eli vajaan kaksi viikkoa. Madotin kaikki kanat ja kukot edellispäivänä Axilurilla, mutta ainakaan vielä se ei ole vaikuttanut ripuliin.
Onko ideoita mitä tämä voisi olla ja miten sen kanssa kannattaisi edetä, itse alan olla vähän huolissani ja ajattelin josko pitäisi erottaa kanat toisista, mutta en tiedä voinko saada niille muualle tarpeeksi korkeaa lämpötilaa.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ripulikysymystä jälleen kerran..

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Itse en lähtisi eristämään kanoja, jotka kaikki ovat samasta paikasta kotoisin. Perusteluna, että tod.näk. niillä kaikilla olisi jo tartunta, jos olisi siis jostain tarttuvasta vaivasta kysymys :smt002
Ehkä odottelisin n. viikon, että korjaako madotus tilanteen (oletuksena, että jokainen kotko on varmasti saanut oman täsmäannoksensa matolääkettä).
Vihreä kakka voisi johtua jostain tulehduksesta eli silloin tarvittaisiin antibiootteja ell:ltä.
Suvianne

Re: Ripulikysymystä jälleen kerran..

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Vie myös sinne kanalaan hiilenpaloja, sekin vois auttaa.
Ja en tiedä, mutta itse olen antanu maitohappobakteereja ja viiliä tai piimää.
Ehkä ne auttaa. Mutta minulla ei ole kokemusta noin pitkästä ripuli jaksosta, meillä ne on ollu niin lyhyitä jaksoja.
Karnati

Re: Ripulikysymystä jälleen kerran..

Viesti Kirjoittaja Karnati »

Hiiliä on ollut kanalassa koko ajan, mutta en tiedä osaavatko nuo prinsessat niitä käydä syömässä.
Ruokavalion olen koettanut pitää kuivana ja samana kuin ennen meille tuloakin, mutta ei se tunnu auttavan niin pikku hiljaa olen alkanut antaa erilaisia herkkuja.
Ihmetyttää tuollainen oire kun kanat muuten tuntuvat oikein pirtsakoilta.
Mutta seuraillaan tilannetta ja jos viikon päästäkään ei helpota kun annan tehostusmadotuksen, otan yhteyttä eläinlääkäriin.
Suvianne

Re: Ripulikysymystä jälleen kerran..

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä murustelin kerran juomaveteen sitä hiiltä. Hyvin joivat silti.

Ihan alussa mulla oli yksi kana joka ainoana oli kokoajan ripulilla. Se kesti koko kesän???
Mutta en voi kertoa neuvoa, kun pistin sen pataan, ennenkuin siirtyivät sisätiloihin. sekin oli täysin "terve" muuten.
Nipsu

Kanan "hätäripuli"

Viesti Kirjoittaja Nipsu »

Tänään sain siis ensimmäiset kanani :smt054 Tuossa äsken tapahtui kauhea tragedia, ainakin kanojen mielestä, kun Kaneli kana lähti lentämään. Koistinen, tämä toinen kana järkyttyi siitä syvästi ja päästi ripulia. Ennen sitä oli kuitenkin kakkinut ihan normaaleja. Onko siis ihan normaalia, että kana säikähtäessään päästää ripulia, ja pitäisikö sen jälkeen tehdä jotakin?
Tämä on nyt tätä aloittelijan hätäisyyttä, mutta voisitteko te viisaat antaa minulle mielenrauhan? :smt003
Saattoipa tulla väärälle alueellekkin. No, täytyypä tutustua tarkemmin tämän munanetin saloihin :smt024
iiwi

Re: Kanan "hätäripuli"

Viesti Kirjoittaja iiwi »

On ihan normaalia. Meillä pääsee kanoilta joskus jopa hätämuna, tosin sillon se on yleensä nahkamuna :smt043
Nipsu

Re: Kanan "hätäripuli"

Viesti Kirjoittaja Nipsu »

Et osaa kyllä kuvitella kuinka iloinen olen kun tiedän, että ei ole mitään hätää! :smt041 Kiitos tiedosta! :smt001
Vastaa Viestiin