Voi miten ihania kanoja ja tulevaisuudessa onnellisia myös Minulle tuli myös vuosi sitten kaksi hypridi kanaa kumpikin oli ihan melkein kaljuja ja muutenkin kärsineen oloisia, nyt on komeita pulskia kanoja kumpikin ja toinen ehdoton suosikkini vähän sellainen hölmön luottavainen tulee syliin leipää syömään.uskollisesti tekeevät munan joka päivä ja ovat myös kukon lempi tyttöjä.Suosittelen lämpimästi
meille ukko haki kans kymmenen häkkikanaa tuottajalta. ukko jopa sai kaikki hengissä kotiin. olivat aluks niin rajun näköisiä, melkein sulattomia, kynnet ihan rullalla ja muutenkin ihan paniikin oloisia. ihan meinas tulla kyynel ja tais tullakin, no siinä hoidettiin kuntoon kanaset ja päästettiin isoon sisä häkkiin. voi mikä kauhu niillä oli kuin olikin niin avaraa. tais olla kanoilla avaran tilan kammo kun menivät kaikki pieneen kasaan toistensa päälle yhteen nurkkaan. puolitin silloin kopin että saivat tottuu eka sielä oloon. viikko, kaksi meni totuttelussa ennen kuin uskalsin pihalle päästää . nykyään ovat niin nättejä ja hienoja ettei eroa huomaa mitkä ovat olleet vapaita kanoja ja mitkä häkki. hyvä kokemus niistä jäi ja ajattelin vielä ottaa joskus lisää jos jossai lähikulmiklla niit olisi tarjolla.
Taas hieman päivitystä meidän hypridien elämään.
Nyt meillä on alkaneet hypridit taas munimaan. Nykyisin ne on kyllä tosi hyvännäköisiä, vaikka itse sanokin
Laitoin Muusalta haetun valkoisen tyrniskukko Pietarin sinne hypridi neitien kanssa isännöimään, ja hienosti on homma sujunut.
Nyt vain mietityttää että minkähänlaisia mahtaa niiden jälkeläisistä tulla, jos Pietari saa munat hedelmöitettyä.
Heippa vaan kaikille.Olen uusi täällä palstalla ja tämä topikki kiinnostaa kyllä ihan suunnattomasti.Varmaan täällä on joku esittelytopikkikin ja laittelen sinne tarkempia esittelyjä itsestäni.
mulla on 13 kanaa joista 7 on taitaa olla hybridiä.Kanoja mulla on ollut nyt kuutisen vuotta ja aina olen jostain nuo kanaset saanut.Nämä hybridit tulivat mulle marraskuussa ja ovat kaikki ruskeita ja munivat aivat järkyttävän kokoisia munia
Olisin kiinnostunut ottamaan laumaani 4-5 kpl "rescuekanoja" jos jotenkin saataisiin kimppaa kerättyä.
Mulla on laumassa kaksi kukkoa jotka ovat maatiaisia.Toinen mustavalkoinen Auvo ja toinen aapiskukko väriä Kultsi.Ovat noin vuoden vanhoja ja Auvo tuntuu olevan se pomo.Ei ole ollut tappeluita,täytyy koputtaa puuta.
Niin ja Lohjalla asustelen ja auto on käytössä että tommosen 100 kilsan säteellä voisin suuntaan tai toiseen hakea kanoja ja avittaa kuljetuksessa.
Kasvattamosta olisi tarkoitus hakea kolme 20-viikoista valkoista kanaa sekä kaupanpäällinen kukko. Nyt tätä ketjua lukiessa alkoi kuitenkin epäilyttää, tulevatko ne sopeutumaan rakentamaani muutaman neliön kokoiseen kanatarhaan. Vapaaksi en aio laskea kissamme sekä petolintujen vuoksi.
Kokemuksia ja vinkkejä? Hyppivätkö seinille sen koko kolme kuukautta, kun niiden pitäisi ilahduttaa meitä ihmisiä? Pelkäävätkö samasta paikasta tulevaa kukkoa? Ovat nimittäin aika kiven alla nuo maatiaiskanat ja siksi harkinnassa on tällainen ratkaisu.
Ai niin, ja laji on Delkab. Voiko edes pitää syyskuuhun asti kanatarhassa, jossa on hyvin vuorattuja koppeja?
Meillä on muutama noita Dekalbeja. Ovat tulleet alle 15-viikkoisina ja mielestäni sopeutuneet hyvin oikeaan kananelämään. Alussa pari päivää olivat kyllä tosi säikkyjä ja säntäilivät hullun lailla mutta kyllä ne siitä rauhoittuivat, ovat oikein mukavia. Eiköhän ne ulkona aika myöhään syksyyn pärjää kun saavat siihen pikku hiljaa totutella olemalla koko ajan ulkona.
Riippuu ihan syksyn säistä, kuinka kauan voi pitää ja höyhenpuvun kunnosta tietysti myös. Mä pitäisi nyrkkisääntönä, että juomaveden täytyy pysyä tarhassa sulana. Sitten kun vesikuppi on aamulla jäässä, on aika laittaa kesäkanat pataan. Myös jatkuva kylmä sadesää on kanoille ikävä, vaikkei pakkasta olisikaan. Meillä oli aikoinaan, kun kesäkanoja harrastimme, teurastuspäivä yleensä lokakuussa.
Meillä ei ole koskaan kuollut (häkki)kanoja kuljetuksiin,onneksi .
Elvytys on meillä aloitettu vain laittamalla kanat häkkiin josta vapaa kulku pihalle.
Ruuan joukkoon ovat saaneet kalanmaksaöljyä(kuten muutkin lintuset meillä) "possun jauhojen"(eli sitä jauhoja joita sikaloissa syötetään sioille ) sekaan.