Kanojen kesä-/yökoppi?

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Helvenia

Kanojen kesä-/yökoppi?

Viesti Kirjoittaja Helvenia »

En löytänyt haulla vastausta sellaiseen mieltäni kaihertavaan kysymykseen, että toimisiko kanoille sellainen systeemi että ne saavat kesäisin kuljeskella päivät vapaasti pihamaalla, mutta yöksi ne laitetaan (opetetaan itse menemään) johonkin koppiin? Talviasumus niillä on erikseen. Minulle eräs kanojen kanssa enemmänkin touhunnut kertoi että ne oppivat menemään yöksi koppiin, ja muninnan jälkeen voi taas päästää viipottamaan pihalle (kanat munivat aamuisin??).

Meillä tuo tuleva kanala on navetan etupuolella, ja ovi tulee sisäpihalle. Toivoisimme kuitenkin että kanaset oppisivat ennemminkin hengailemaan tuolla navetan takana aukeavassa maastossa, missä meillä on lampaidenkin laitumet, ja muutenkin sellaista eläinystävällisempää aluetta kuin meidän etupiha. Että suunniteltiin että kanaset ovat talvet tuossa mainitsemassani huoneessa, kesäisin niillä sitten olisi tuollainen kesä-/yökoppi navetan takana, siis ei erillistä tarhaa, vaan vain koppi. Toimisikohan?

Millainen tuollaisen kopin sitten pitäisi olla? Vanha leikkimökki? Mitään hyviä vinkkejä, ideoita, ehdotuksia?

Mikäli tällainen systeemi ei toimi, ei se mahdotonta ole että tuo talvikanala toimisi ympärivuotisenakin. Mutta pitää se nyt kysyä kuitenkin, kun kesäkoppiratkaisu tuntuisi äkkiseltään kanoillekin paremmalta ratkaisulta. :smt001
ankkuli

Re: Kanojen kesä-/yökoppi?

Viesti Kirjoittaja ankkuli »

Paljonko kanoja sinne pitäisi mahtua? Täällä on ohjeet "chicken tractoriin", meillä on samantapainen: http://redhead83402.blogspot.com/2008/0 ... -done.html Tuollaisenhan voi jättää alhaalta kokonaan ilman verkkoa, jos kanojen on tarkoitus kulkea vapaana, nostaa vaan sen sillan yöksi kiinni.

Täällä: http://www.backyardchickens.com/coopdesigns.html on ihan älyttömästi erilaisia koppimalleja!
Helvenia

Re: Kanojen kesä-/yökoppi?

Viesti Kirjoittaja Helvenia »

Kiitos vinkistä, näyttää kätevältä!
Tarkoituksena olisi hankkia 6-8 kanaa ja kukko.
Suvianne

Re: Kanojen kesä-/yökoppi?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minulla kyllä viimene on muninu yleensä vasta iltapäivällä.
Muuten ihan ok idea.
Minä antasin niitten olla siellä kopissa ja tottua ja ruokkisin sinne koppiin.
Niin sitten ne todennäköisesti muniskin sinne vaikka olisivat vapaana.
Meillä on vapaa kulku pihalle ja tällä hetkellä kaikki munii kanalaan.
Kesällä oli muutama piilopesä pihalla, vaan tyhjensin ne aina. Niin lopettivat.
Helvenia

Re: Kanojen kesä-/yökoppi?

Viesti Kirjoittaja Helvenia »

^Kiitos taas ohjeistuksesta! Juu sellaisen ohjeen minäkin sain että pari päivää pitää siellä ennenkuin laskee vapaasti kulkemaan, että tottuvat, ja kaikki ruoat yms. sinne.
Alice

Re: Kanojen kesä-/yökoppi?

Viesti Kirjoittaja Alice »

Meillä on juuri sellaisia usemapikin pihalla.Idea sama kuin kanikopeissa,mutta ovat neliskulmaisia ja isompia.Niitä siirretään aina tarpeen kukaan jotta on tuoretta ruohoa on aina tarjolla.Kopin yhteydessä on siis myös ulkotarha,mutta sinä ehkä ajattelit että kanat voivat olla vapaana ja sitten menevät yöksi koppiin?Sekin onnistuu kyllä.Meillä on yksi porokka vähän vanhempia konoja,joilla on oma koppi ja saavat olla vapaana päivät,ja menevät itse sisään kun alkaa hämärtämään,jolloin käymme sulkemassa luukun yöksi jotta pedot eivät mene sisään.Ne on laitettu siihen koppiin illalla ensimmäisen kerran ja yleensä ne joutuu ohjaamaan sinne vain kerran,koska kaikki ruoka on siellä kopissa,joten ne oppivat nopeasti idean.
Vastaa Viestiin