Tilantarve

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

sussu75

Tilantarve

Viesti Kirjoittaja sussu75 »

Onko ohjetta paljonko kanaa kohti pitää olla tilaa?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4450
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tilantarve

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Noh, lattiakanalassa saa olla yhdeksän kanaa neliöllä, mutta luomussa saa olla viisi kanaa neliöllä. Ehkäpä sitä voisi pitää jonkinlaisena ohjenuorana myös harrastajille? Harvalla kuitenkin taitaa noin montakaan olla, ehkä on kana tai kaksi per neliö.
douniainen

Re: Tilantarve

Viesti Kirjoittaja douniainen »

Mul on 1 per neliö kun harrastelija tosiaankin olen ja tyytyväinen olen sisätiloihini. :smt023
sussu75

Re: Tilantarve

Viesti Kirjoittaja sussu75 »

Kiitos tiedoista. Olin vaan huolissani, kun kanat on nyt väliaikaistilassa, joka on n. 2 m2 ennen kun saadaan ulkotarha ja varsinainen kanala valmiiksi. Siis kanoja on vain 2 + kukko! Et ilmeisesti en rääkkää niitä kovin pahasti.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4450
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tilantarve

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

No et! Minusta on aina niin ihana huomata, että monia huolestuttaa kanojen tilatarve. Yritän 'lohduttaa', että kaikki minkä pystyy tarjoamaan sen häkkikanalassa kanayksilön käytettävissä olevan A4-arkin kokoisen tilan lisäksi on plussaa! Luinkin juuri tuolta sussu75:n esittelystä, että olet joutunut hoitamaan häkkikanoja. Siihen kun vertaat, niin sulla tuo väliaikainenkin tila on ruhtinaallinen :smt003
sussu75

Re: Tilantarve

Viesti Kirjoittaja sussu75 »

No hyvä että tilat on välttävät! Häkkikanalaan en edes halua verrata. Yritän deletoida koko asian pois mielestä. Oli niin hirrrrrveeetä! Nyt tässä just mietin et monta kanaa vois laittaa ulkotarhaan, jonka koko on 2.3 x 4 m? Päätettiin tehdasvalmis koiratarha laittaa kanoille. On panssariverkosta, niin ei ainakaan irrallaan olevat koirat hyöki sekaan. Ja olen kyllä varannut 5 isa brown-rotuista kanaa lisää ja nyt mietin et tuleeko ahdasta ja miten onnistuu yhdistää kaikki samaan? Ja olen vielä onnistunut lykkäämään kuukernupissa käyntiä, koska silkkikanat on minusta kauniita. Sieltä on vaarana haluta pari lisää jne.
Mimmi

Re: Tilantarve

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Se ulkotarhan koko on minusta vähän outo juttu, kun esim. maatiaisille (voi varmaan soveltaa muillekin) on suositus, eetä ulkotarhaa olisi 2 m2/nokka. Se tuntuu jotenkin paljolta, kun sisällä voi tosiaan ihan hyvin pitää esim. 4 yksilöä/m2. Kun hyvähän se ulkotarhan lisätila on joka tapauksessa, jos tilaa on vähintäänkin saman verran kuin sisällä??
smari

Re: Tilantarve

Viesti Kirjoittaja smari »

Onkohan siinä ajateltu että kanoille riittää kasvustossa syömistä tai että maahan ei tulisi eroosiota? Olisi mielenkiintoista tietää mitä tuota laadittaessa on ajateltu kun munkin mielestä tuo sisä-ja ulkotilojen suhde ei oikein passaa. Tosin meillä on ulkotarhat noita suosituksia isommat, mutta ihmettelen silti myös.
sussu75

Re: Tilantarve

Viesti Kirjoittaja sussu75 »

No on kyllä jännä juttu! No eihän mun kanat sitte mahdu alkuunkaan tohon tarhaan! Nehän tarviis tilaa 16 m2!!! Ei tule kyllä onnistumaan. Ikävä kyllä joutuvat nyt tyytymään tuohon tilaan. Onko kaikilla siis niin isot ulkotarhat? Ja meillä se ei ole sisätilan kanssa yhteydessä, vaan sinne tulee kopin tapainen.
smari

Re: Tilantarve

Viesti Kirjoittaja smari »

Ei ne kaikilla muillakaan kovin isot ole, eli niinkuin Hilta sanoi, kaikki mikä on häkkikanalaa enemmän on hyvä. Pienessä vain pohja kuluu hetkessä pilalle helposti ja ei oo laidunnettavaa.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4450
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tilantarve

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mimmi ja smari: tää täti kans liittyy ihmettelijöiden joukkoon! Niin...sussu75 tietää irl=elävässä elämässä, että missä oloissa häkkikanat elävät koko lyhyen elämänsä...eihän niillä ole puhettakaan ulkoilusta eikä muistakaan kanojen luontaisista tarpeista. Luulisi tosiaan, että pienikin ulkotarha sisätilojen lisäksi olisi huippujuttu! Vaikkapa vain raittiin ilman vuoksi. Mutta siis, kun on kyse suosituksesta, niin sehän tarkoittaa loppupeleissä sitä, ettei se ole pakollinen.
smari

Re: Tilantarve

Viesti Kirjoittaja smari »

Muille kanoillehan ei taida olla edes mitään suosituksia kuin maatiaisille nuo niiden omat. Suosituksissa lienee myös, että niiden on tarkoitus laiduntaa kesällä? Siihen tuo 2 neliötä kanaa kohti on puolestaan aika vähän.
max3

Re: Tilantarve

Viesti Kirjoittaja max3 »

:smt017 Mulla on reilu 7neliöta/nokka ja mä oon kuvitellut, et tarha on pieni. Talvitarhassakin on 3neliötä/nokka. Tässä sit taas näkee, et miten vähän kanaloita mä olen nähnyt. :smt003 (tai siis, jos tiput lasketaan, niin koko tarha on vajaa 4neliöta/nokka)
kaakatin

Re: Tilantarve

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

ÖÖÖ naurakaa vaan!
Mä oon ihan tosissani aatellu, että pitäiskö noille kanoille aidata lisää tilaa tai tehdä vaihtoaitaus. :smt017 Meillä kun nyt on nää kuusi kanaa ja aitaus on 160 neliöä. :smt047 No ehkä noi tän kesän tossa menee. Talvi tarha on sitten huomattavsti pienempi ehkä 15 neliötä.
kanamummo

Re: Tilantarve

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

:smt043 :smt043 :smt043
Käskystä!
Hitsi kun tuli hyvä mieli :smt002 kun joku noin kanojansa hoitaa!
Vastaa Viestiin