Ankat ja kanat.

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
jaanahi

Ankat ja kanat.

Viesti Kirjoittaja jaanahi »

Meille tulee ensi kuussa kaksi ankkavauvaa, jotka nyt ensi alkuun varmaan kasvavat rauhassa jossain pienessä ja lämpimässä tilassa (tulevat n. viikon vanhoina). Täältä löysinkin jo ihan hyvin ruokintaan yms tietoa, mutta pari kysymystä vielä.

Voiko ankat käyttää osan aikaa kanojen kanssa yhteistä melko tilavaa ulkoilutilaa? Sisätilat tulee kummallekkin omat, mutta ankkojen tilasta saisi helposti uloskäynnin tarhaan.

Miten vanhana alkavat uimaan, meillä kulkee joki tilan vieritse jossa ankat saavat pulikoida mielensä mukaan. Osaavatko tulla ja mennä omin päin sinne irti ollessaan? Matkaa on muutaman kymmenen metriä.

Hyviä neuvoja otetaan toki muitakin vastaan, kiitos etukäteen!
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Voivat ihan hyvin käyttää samaa ulkotarhaa. Osaavat tulla ja mennä itse uimaan ja takaisin, kunhan ovat kunnolla kotiutuneet. Tietysti reitin tulee olla helppopääsyinen, tuttu ja turvallinen.

Olen kuullut, että alle 3 vk vanhojen ankkojen ei saisi antaa vielä kastella itseään, mutta muuten en tiedä, minkä ikäisinä itse aloittelevat uintihommia.. Kai kesäkeleillä heti, kun siihen vain on tilaisuus.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Ankat on mun mielestä hyviä oppimaan reittejä yms. joten kyllä ne oppii sinne joelle menemään. Mutta kannattaa muistaa, että luonnossa vaanii petoja, joten ainakin yöksi ankat on syytä laittaa sisälle tai turvalliseen tarhaan.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Alice

Viesti Kirjoittaja Alice »

Meidän Mignon-ankkamme on vienyt lapsensa altaaseen jo parin päivän ikäisinä.Pesän vieressä on ollut matala allas ja sitä ovat käyttäneet ahkerasti.

Ystävälläni on iso,katollinen aitaus pihassa missä heidän ankkansa viettävät päivänsä ja yöt ovat tallissa.Talli on n.50m päässä ja ne kulkevat kauniisti sisään ja ulos sen perässä joka niitä saattaa!
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Mulla on ankat ovat vapaana, kuin myös kanat suurimman osan ja tulevat kyllä hyvin juttuun. Eivät mielestäni edes mitenkään noteeraa toisiaan.

Ankat ovat yöt navetassa ja matkaa järveen on noin 100-150m ja kaikki ovat kyllä osanneet aina kulkea järveen ja illalla tulleet jälleen navetalle, myös ihan uudet tulokkaat. Koskaan ei kukaan ole kadonnut/lähtenyt muille maille.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Alice kirjoitti:Meidän Mignon-ankkamme on vienyt lapsensa altaaseen jo parin päivän ikäisinä.
Jep, emon alla kuoriutuneilla poikasilla on eri asia, sillä saavat jonkin rasvakerroksen vai-mikä-se-nyt-oli emoltaan. Mutta jos on konevauvoja, niin niitä ei saisi päästää heti veteen.

Tai näin mulle on kerrottu.. :smt017
jaanahi

Viesti Kirjoittaja jaanahi »

Joo reitti on turvallinen, tie menee kyllä välissä mutta sitä käyttää vain jokunen kesämökkiläinen. Olenkin suunnitellut heitä varten varoituskolmion laittamista, jossa ankan kuva :smt005

Täytyy toivoa, ettei petoja kauheasti ole liikkeellä, ja laittaa jonnekkin ovien taakse sitten yöajaksi. Hauskaa ootella että pääsee uimaan jokeen ankkojen kanssa :smt003
Unja-O

Viesti Kirjoittaja Unja-O »

Älä laita oikean kaltaista (just tyyliin varoituskolmiota tms.) liikennemerkkiä, se on laitonta. Pistä mieluummin joku "Eläimiä vapaana" -kyltti tms. Joskus tullut jollekin pariskunnalle melkoiset sanktiot itselaitetusta liikennemerkistä, vaikka sekin oli syrjäseudulla hiljaisella tiellä.
-Kyyhky-

Re: Ankat ja kanat.

Viesti Kirjoittaja -Kyyhky- »

Mites noiden vanhempien ankkojen(5v) opettaminen lammelle jonne on matkaa n.100m?
Ankat olleet meillä vasta muutaman päivän.
Otanko ruoka ämpärin mukaan ja paimennan ne lampeen ja haen pois?
Vastaa Viestiin