Meille tulee (kesäksi??) viiriäisiä!!

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Skuukkeli

Meille tulee (kesäksi??) viiriäisiä!!

Viesti Kirjoittaja Skuukkeli »

Sain luvan ottaa kesäksi viiriäisiä...Hip Hei!!! :blob7: :smt038

Nyt tarvitsisin hyviä kuvia (ehdotuksia) viirujen kesäasunnoksi.
Olen kuvagalleriasta yrittänyt etsiä niitä, mutta ei sieltä löytynyt kovin montaa kuvaa...

Siis asumme rivitalossa ja aion piilottaa tuonne pihaviidakkoon viiriäishäkin, piiloon naapureilta... :smt098
Eli tilaa ei ole hirveästi (raivataan tarvittaessa), mutta sen häkin sijoittaminen ei ole ongelma, koska meillä ei ole puutarhaa eikä muitakaan pihan koristelu villityksiä. Siellä on jo yksi häkki joka on kissan käytössä.

Isäntä on kätevä käsistään tekemään melkein mitä vaan , joten hyviä rakennusohjeita voi laittaa tulemaan... :toothy8:

Odottaa kesää into piukeena ja menee sulattelemaan lumia pihalta... :thumbleft:
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Onnea etukäteen viirujen johdosta! :smt038
Ja onneks olkoon varsinki jos isäntä nikkarointitaitonen! :smt003
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Tällasii satuin löytämään
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Skuukkeli

Viesti Kirjoittaja Skuukkeli »

KIITOS!

Mistä ihmeestä tuollaisia kuvia taioit? :happy9:

Nyt meijän isännälle tulee suorituspaineita, kun on näytillä tuollaisia Deluxe-malleja... :smt002
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

tee sitten rivi/kerrostalo samantien, munat on niin hyviä, mutta PIENIÄ :)
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Kylläpäs kotopullaki on löytänyt hienoja häkkikuvia.
Skuukkeli: Mihinkä sä meinaat ne sitten talveksi laittaa vai otatko vuokra viiruja?
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

:smt007 koskaan ei voi olla liikaa lintuja! Onnea etukäteen jo täältäkin!
Jos rivari naapurit on kovin herkkäkorvasta porukkaa, suosittelen että suhtaudut varauksella viirukukkoihin. Kuuluu se "kiroilu" aika kauas.... :smt005
Skuukkeli

Viesti Kirjoittaja Skuukkeli »

No onneksi mä kiroilen itsekin myös aikas paljon, joten se kukon kiroominen jää sen minun kiroomisen alle... :smt014

No aluksi mä lupasin että "luovutaan" (lue syödään, siis "joku" syö), niistä talveksi, :smt018
mutta niihin varmasti kiintyy sen verran ettei se syöminen tulekaan "ajankohtaiseksi".

Tutkin niitä talvimahdollisuuksia sitten syssymmällä, ehkä ne muuttaa meidän kylppäriin tai me muutetaan niiden kanssa maalle... :smt017

Toi lainaviirujuttu kuulostaa myös mielenkiintoiselle.
Skuukkeli

Viesti Kirjoittaja Skuukkeli »

Eikun vuokraviiru...
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Harmi kun asutte niin kaukana, multa olis saanut vuokralle viiruja :smt017 :smt003
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Viirukukkoja löytyy myös hiljaisempaa sorttia: meidän yksi entinen kukko oli äänetön. Muutenkin jos niitä on vain yksi (useampaa ei tarvitakaan ja harva kukko sietää toista), ei se yksi ison kanalauman keskellä ehdi muuta kuin kanoja polkea... pysyy hiljaisena ja tyytyväisenä. Kaksi kukkoa taas kiroilee kilpaa.

Itsekin asun rivarissa, mutta mun viirut on vanhempien luona. Olen kyllä kasvattanut niitä keittiössä ja ne ovat asustaneet ulkovarastossakin, mutta naapurien näkyville en ole uskaltanut toistaiseksi laittaa.

Kannattaa tehdä reilu katto ettei aluset kastu ja haise -haju jos mikä ahdistaa naapureita. Mä suosisin sellaista kuivana pysyvää, missä on kolme seinää lautaa/vaneria. Ei tuule eikä sada sisään ja viiruja voi pitää siinä pitkälle syksyyn. Meidän häkit ovat olleet myyräverkosta ja rimasta väsättyjä ja kesäkoppiin paukuttelin vielä vanerit kolmelle seinälle ja katoksi. Häkin tekee todella nopeasti kun vaan leikkaa myyräverkosta sopivat palat ja paukuttelee ne niittipyssyllä rimakehyksiin kiinni.

Lisäys: Jos alueella on paljon kissoja, voit saada niistä vakiovieraita viiruja tuijottamaan ja räppimään. Meillä laitettiin vielä sellainen isompi "jänisverkko" siihen häkin eteen yöksi, sillä naapuruston kissat ja joskus koiratkin tulivat viiruja ahdistelemaan. Alkuun harakatkin kiusasivat ja hakkasivat kukkoa siitä myyräverkon läpi kun se tuli laumaansa puolustamaan.
Skuukkeli

Viesti Kirjoittaja Skuukkeli »

dripple, kiitos vinkistä. Meillä on kyllä näkynyt irto kissoja, joten ne ainakin pääsevät. Piha on kyllä aidattu, joten koirat ei pääse, jos eivät hyppää puoltatoista metriä. :smt004

Minkälainen viritys tämä "turva-aita" oikeen oli?

Mitkään ääni haitat ei mua haittaa, jos naapurit alkaa valittaa kukon kiroilusta, niin mun sisäinen hevyfani herää ja laitetaan sitten popit soimaan... :smt016 :smt020 :director:
Sitten ne varmaan haluu mielummin kuunnella viiriäisen viserrystä, kuin
Metallicaa ym. :smt020
Toiseksi tässä taloyhtiössä asuu aika äänekkäitä koiria ja lapsia, joten uskallan epäillä, että kukaan edes huomaa koko linduja. :duckie:
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Skuukkeli kirjoitti: Minkälainen viritys tämä "turva-aita" oikeen oli?
Se oli sellaista isoa joustavaa verkkoa joka viritettiin siihen viiruhäkin etuseinämälle missä siis oli myyräverkko seinänä (ne muut kun oli vanerilla suojattu). Reunavanereissa oli pitkät naulat jotka taivutettu koukuksi. Siihen sen isomman verkon sai kätevästi viriteltyä. Kerran pihaan tuli kaksi irtokoiraa, jotka alkoivat tassuilla raapia sitä häkkiä ja häkin ovea... viirulan ovi aukesi, mutta tuo verkko piti sen sen verran kiinni että linnut ei ehtineet karata.

(Niin ja siis koska se viirulan katto oli reilu, se turvaverkko pysyi kaukana siitä myyräverkosta)
kanatar

Viesti Kirjoittaja kanatar »

Onnea!
Yleisesti ottaen viiriäisistä, kuinka paljon ne munii?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Aika lailla munan/pv/kana. Talvella yritin niitä saada munintatauolle, mutta osa muni ihan "väkisin" läpi talven.
Vastaa Viestiin