Hanhet/Ankat

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Pigeon

Hanhet/Ankat

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä :smt001 Siis mitä eroa ankoilla ja hanhilla kotieläiminä? Luonnon hanhet kyllä tiedän hyvin.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

No sen verran, että hanhi laiduntaa. Eli sen pääruoka on periaatteessa ruoho. meillä ne taapersi peruna pellolla ja söi vesiheinää ja ruohopellon piti lyhyenä. Eli hanhen nokka on kova. Hanhi on myös hidas kehittymään munimis ikään verrattuna ankkaan.
Hanhi on "älykkäämpi" . Se oppii talon rutiineishin ja kesyyntyy jne. Kesyyntyyhän ankkakin. mutta jos on molempia omistanut huomaa kyllä pään sisällössä SUUREN eron :)

Ankka ei laidunna. Sen nokka on leveä ja pehmeä ja soveltuu lähinnä siivilöimään vedestä öttiäisiä ja ruokaa.

Molempia voi siis pitää amme viritelmillä, mutta itse en ota ankkoja koska meillä ei ole luonnon vettä. Saan pidettyä hanhia pienemmillä kustannuksilla, koska meillä on peltoa.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

No hanhi on isompi ja rumaäänisempi, huuto on kovaa honkhonkhonkotusta. Lisäksi ne pyrkivät nokkimaan vieraita eivätkä meinaa millään väistyä auton tieltä. Ankka taas puhuu karkeilla kvaak-äännähdyksillä, on alle polvenkorkuinen ja vaappuu niinku lappalainen. Niillä on myös jotain tekemistä Pekingin kanssa, hanhet muuttavat etelään mieluusti ennen martinpäivää.

T: Kaikkien alojen erikoisasiantuntija :smt004
pekkis-68

Viesti Kirjoittaja pekkis-68 »

pootsi on tosiaan asiantuntija :smt003
joo ja muuttaa hanhet kuka mihinkin ,lämpösimpiin paikkoihin :spam1:
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

No, ankka on kiva ja kiltti, hanhi on hyökkäilevä öykkäri. Siinä toinen asiantuntija! :smt005
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Siis mitä? Etteikö ankka oppisi talon rutiinit.. kyllä taatusti oppii. Ja niillä on hyvä muisti. Ja kyllä ankkakin laiduntaa.. mutta vähemmän kuin hanhi. Ja se syö monipuolisemmin. Tuhohyönteisiä ja kaikkea.

Hihi ihanaa.. ankka vs. hanhi -väittely! :smt005
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

Kahden hanhen kokemuksella sanon, et hanhet on älykkäitä ja oppivat jopa temppuja. seurallisia ja kilttejä (ahneita :smt002 ).
Niin ja meidän hanhet lentelee pihalla. Eivät pysy aidassa, vaikka kasvattaja niin väitti. Tosin eivät kyllä poistu pihaltakaan.. :smt003
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Siis oppii oppii ankkaki. Mutta kyllä hanhi on älykkäämpi. Ankka on ikäänkuin blondi versio hanhesta. En minä sitä pidä huonona asiana. Ottaisin ankkoja jos minulla olisi niille kunnon lampi.
Mutta kyllä hanhen ja ankan laiduntamisesta ei voi puhua samana päivänä.
Minulla on siis kokemusta molemmista! Ja voin sanoa että jos päästät ankan kasvimaalle se korkeintaan syö etanat ja makaa pari salaattia nurin. Mutta hanhi tyhjentää koko kasvimaan.

Ja hanhet ei ole vihaisia jos ne ovat tottuneet ihmisiin.

Sen takia ei kannata jättää hanhea ostamatta. ja meteliä ne pitää vain kun tulee vieraita ihmisiä.

Luultavasti se sosiaalisilla perheillä on ongelma, mutta minulla käy kerran kuussa joku, joten kestän sen honkotuksen.. ;)

Molemmat ovat omalla tavallaan ihania. Kuten kissat ja koirat. mutta ero on kuitenkin niin suuri, että luultavasti ihminen tykkää toisesta enemmän. minä kallistun hanhen puolelle.
pekkis-68

Viesti Kirjoittaja pekkis-68 »

hyviä vinkkejä tulee näköjään. ja minäkin oon kasvimaalla tänä kesänä kitkeny selkä hiessä hirveessä "helteessä" ja persuukset ruvella polttiaisten tai mäkäräisten takia. ja mitä sieltä sit tuli näin nättinä kesänä. kaikki mitä istutin tai iti oli miniä!!! voi helvatan helvata. ei sillä ettei mussakin oo syömistä tuhansille örkeille mut oishan noi hansut voinu tehä sen puolestani. :smt003
Pigeon

ankat ja hanhet

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

Kiitos selvennyksistä :smt017 :smt003
Tea

Viesti Kirjoittaja Tea »

Tämä on tosi mielenkiintoinen aihe, koska meillä on suunnitelmissa ankkojen ottaminen ensi keväänä :smt004
Olisi kiva kuulla myös mitä eroa on ankoilla ja myskiankoilla?
pronssari

Viesti Kirjoittaja pronssari »

Jos ankoista ja hanhista pitää valita ottaisin ehdottomasti hanhia vaikka volenpia on ollut niin kyllä hanhet vievät voiton komeuden älykkyyden ja luonteen perusteella. :smt002
Mutta jos meinaa ankkoja hankkia kannataa ottaa yksi hanhi porukkaan niin pysyy lauma hengissä pedoilta voin näet sanoa että ankka porukka on äkkiä pedon suussa jos joku ei pidä vartiota. Minulta on näet aika monta ankkaa joutunut ketun suuhun huolimattomuuttaan mutta hanhien seurassa kukaan ei ole menettänyt henkeään. :smt045 :smt003
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minuakin kiinnostaa tuo Myskin ja ankan ero. olen kysyny aiemminkin vaan ilmeisesti eroa ei ole kun kukaan ei innostu kertomaan :smt017
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

No senverran voisin kertoo, että hanhi oikein ruokittuna ja laiduntavana on suht siisti jätöksiltään.. oottekos koskaan nähnyt, kun kissaa oksettaa.. siis öyköttää, hirvittää, puistattaa, vapisuttaa.. mää oon... sattu nääs mielissään kellimään tuoreessa ankapaskassa ja lipas turkkiin tarttunutta mälliä..no mami armahti ja pesi lällit.

Hanhi on sillain vaativampi otus, että se tylsistyy talvella, jos ei sillä oo mitään tekemistä(parasta olis, jos ne pääsis pihalle myös talvella, joka päivä ja sinne järjestettäis niille hommia, jos ei muuta, niin pehkunsilppuuta).. kun vertaa hanhia ja ankkoja niin vois vaikka sanoo sillain, että ankka on leppee lammas ja hanhi on pirullinen vuohi...jos on tylsää... se syö sähköjohdot, repii eristeet, ja pureskelee( niillä on hampaat) kaiken mahdollisen, ja roiskii kuvun täyden vettä muitten päälle .. mut sen parempaa suojaa kuin hanhi tuskin löytää tirpoilla.. tosi valpas eläin ja meillä ne esmes paimentaa ja huolehtii ankoista.. kyllä vois vaikka suositella niin, että pien ankkaparvi ja niille sitten hanhipari paimeneksi.. :smt003 .. hautovaa hanhea ja sen ukkoa vaan pitää lähestyä jääkiekkomolarin varustein.. muutoin tulee turpiin ja lujaa... supiperheelle ei kuitenkaan tää poliisipartio pärjannyt, ja siks hävis aika monta ankkaa meiltä kesällä.

Pikkupoikasille kyllä voi hanhien takia käydä ohrasesti...se pitää ottaa huomioon jos on esim ankanpoikia.

Myskiankka on kuulemma äänettömämpi tapaus kun tavis vaakku... ei oo kokemusta siitä, niin kommentoikoot muut sitä
Avatar
Böödi
nuorikko
Viestit: 50
Liittynyt: 25 Loka 2008, 11:09
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Böödi »

pekkis-68 :smt005 :smt005 :smt005 elävästi kerrottu.
Vastaa Viestiin