Mistä johtuu nahkamuna?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Elsa

Mistä johtuu nahkamuna?

Viesti Kirjoittaja Elsa »

:shock: :lol:
Aik hauska muna löytyi sitten orren alta kun illalla käytiin laskemassa kanat.
Mietin vaan että mistä toi johtuu että ilman kuorta tulee ulos?
Ja kalkkia kanat saavat päivittäin, sek vanhoja munankuoria. Ruokakin pitäisi olla ihan hyvä. Tänään ovat koko päivän painelleet pihalla ihan rauhassa.

Mut aika hauska, kun näin ekan kerran.

Voikos ton käyttää jotenkin?
Kaakatus

Viesti Kirjoittaja Kaakatus »

Aina niitä silloin tällöin vastaan tulee. Minulla on käytössä jatkuvasti rakeinen kanankalkki. kokemuksesta olen oppinut, ettei pelkät munankuoret riitä, vaikka niitä miten paljon tahansa olisi. Hyvä lisä ne on. Nahkamunien ilmestymistä en ole kuitenkaan saanut kokonaan katoamaan ja oletan että se voi olla jokin aineenvaihdunnan häiriö tai ainakin Isa Brown hybrideillä yleinen tulehdus. Maatiaisilla se kuitenkin on harvinaista ja ohimenevä ilmiö. Hybrideillä se on välillä pysyvä riesa. Tämän verran voin kertoa omista kokemuksistani. :) Monesti kanat ehtii ennen kun väliin ehtii, pistellä munan parempiin suihinsa ja kun harvinaisuuden ehdit pelastaa niin pistä poskeesi. Eihän se munaa kummempi ole. Ilman ulointa kuorta tietenkin ja luulisin ettei sitä kannata pitkään säilyttää joten laita ruuaksi. :D
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Mulla on sellainen kokemus, että kanat munivat nahkamunia kovan säikähdyksen jälkeen. Esimerkiksi ukkosta nyt ei voi välttää, mutta lapsille pitää teroittaa kananjahtauskieltoa ;).
Elsa

Viesti Kirjoittaja Elsa »

Tänään keitin tuon nahkamunan, ja oli meillä hauskaa kun narrailtiin sillä lapsia.
Kukaan ei ole sitä vielä syönyt, mutta saunan jälkeen se pääsee voileipäni päälle.

Lapset meillä ei jahtaa kanoja vaan kanat lapsia. Luulevat saavansa ruokaa aina kun joku menee pihalle. Ja kukko kun kerran hyökkäsi, niin lapset ovat tulleet tosi varovaisiksi. Jos kukko alkaa lähennellä, pienimmät seisahtavat paikoilleen ja alkavat huutaa täysillä "ÄÄÄITIIIII, Tuu pelastaa, kukko tulee" :lol: :lol:
Kukkokaan ei enää ole hyökkäillyt. Ei sen jälkeen kun annoimme ruoan aina ensin sille ja se sai jakaa sitten rouvilleen. :wink:

Mutta aika veikeä juttu tuo nakhamuna on. Toivottavsti ei enempää silti tule.

Muna oli muutenkin tullut tosi myöhään illalla. Oliskohan voinut olla että puolinukuksissa sitten pyöräytti sen . Ja on voinut tietty säikähtääkin jotain. Täsä kun kulkee mopoja ´ja muita aika lähellä. (Ei nyt sentään kanalan vierestä kuitenkaan)
piparminttu

Viesti Kirjoittaja piparminttu »

TÄH?? :o :o
mikä ihmeen nahka muna??? :shock: :shock: :shock:
en oo koskaan kuullukkaan, kai otit siitä kuvan? :shock: mä haluun nähä semmosen.
meillä taaskin ulkokanat olivat syöneet tänään munansa,liekkö kalkin puutetta :roll:
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4450
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mä näin nahkamunan ekaa kertaa jo silloin, kun itselläni ei vielä ollut kanoja...Serkun kana oli joutunut koiran hampaisiin ja siitä säikähtäneenä teki nahkiksen. Tutkimme kanan päällisin puolin ja emme löytäneet mitään haavoja tms. Ykskaks kana kyykkäsi ja me katsottiin, että nyt siltä raukalta tulee suolet ulos! No---onneksi tuli vain nahkamuna...

Säikähdys on yksi syy nahkamuniin---tällöin muna tulee liian nopeasti kanan "läpi". Kalkin puute on toinen syy. Ja se täytyy myös muistaa, että vaikka kalkkia olisi tarpeeksi tarjolla---pitää olla myös tarpeeksi D-vitamiinia---se liittyy jotenkin kalkin imeytymiseen. Yksi syy on myös liikalihavuus---tällöin ei erity tarpeeksi kalkkia.

Nämä yllä olevat syyt ovat ihan faktoja, mutta sitten ihan omana pohdintana: allekirjoitan tuon Kaakatuksen sanoman aineenvaihdunnasta: voihan olla niin, että vaikka kanalla on kaikkea tarpeellista tarjolla, sen elimistö ei osaa jostain syystä hyödyntää niitä. Lisäksi arvelisin, että voisi olla jotain yhteyttä myös hormoonitoimintaan...omien kokemusteni mukaan: yksi kana aloitti sulkasadon jälkeen nahkamunilla ennen kuin alkoi tehdä kunnon munia...

Mä teen nahkisten kanssa niin, että---jos pirttin asti saan kuskattua---leikkaan saksilla reiän ja heitän sisällön suoraan paistinpannulle. Näissähän ei todellakaan ole muuta vikaa kuin kalkkikuori puuttuu...
meto66

Viesti Kirjoittaja meto66 »

Meillä on myös tullut muutama nahkamuna, mutta ei säikähtämisen vuoksi. Kana on ollut oikein sairaan oloinen. Siivet roikkuu ja kana nyhjöttää vain paikoillaan.
Alkuun, kun en tiennyt mikä sitä vaivaa, vain seurailin. Niin sieltä sitten tippui nahkamuna perästä. Kaikki muut kanat hyökkäsivät heti syömään sen.
Kohta nahkamunan munimisen jälkeen olo virkosi ja elämä voitti.

Kun opin tuntemaan oireet, nostin vastaavan kanan yksin orrelle sisään nuokkumaan. Parin tunnin päästä lattialla oli nahkamuna ja virkeä iloinen kana halusi ulos.

Laitetaanpa tähän malliksi kuva sellaisesta. Tässä yksilössä on ihmeellinen "häntä", ihan kuin ilmapallossa.

Kuva
lomittaja

Viesti Kirjoittaja lomittaja »

:shock: Mun näkemät nahkiaiset ei oo kyllä ollut ihan tuollaisis :roll:
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Kuva
Shot with DiMAGE 5 at 2007-07-05

Tässäpä hännätön nahkis. Eilen ukkonen mekasti ihmisiltä korvat lukkoon ja kanat säikyksiin, tänään on löytynyt nahkamunia pitkin kanalaa.
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Pootsin nahkis näyttää tutulta. Mikä ihmeen vaaleanpunainen otus se toinen oli. Ja häntäkin vielä :sad1:
Sirppi

Viesti Kirjoittaja Sirppi »

joskus pienenä uteliaana tyttönä yritin säikäyttämällä saada kanat munimaan nahkamunia, kun olin sellaisia juttuja kuullut. Ei tainnut olla tarpeeksi hirveät säikäytykset kun ei semmoisia tullut. Nyt kun järkeä hitusen verran enemmän, niin ihmettelen mikä päähänpisto sekin yritys oli. Ehkä ne kanat eivät vakituista hoitajaansa sitten edes osanneet tarpeeksi pelästyä, katsoivat vaan että mikähän sillä tällä kertaa pimahti....

Joskus myöhemmin olen niitä munia satunnaisesti nähnyt. Meillä niitä tullut helpommin iäkkäämmille supermunijarotuisille kanoille. Oisko sitten jo voimat mennyt niin vähiin tai jokin sairaus tullut munavärkkeihin, että tulee helpommin sekundaa?
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Meillä on nyt joku ongelma. Yksikään kana ei ole moneen päivään tehnyt kunnollista munaa, joskus joku tiputtaa orrelta nahkamunan. Kaiken huippu oli tänään, kun joku kanoista kakkasi talon portaille pelkät nahkamunan "kuoret", sisältö oli jäänyt laittamatta mukaan.
Kanat vaikuttaa muuten ihan normaalin iloisilta ja pirteiltä, ruokinta on ihan samanlaista kuin aiemminkin. Voiko syy olla säässä, mun on vaikea keksiä mitään muuta? On ollut jatkuvasti tosi sateista ja kylmää, ukkostaa harva se päivä. Nahkamunien tulo alkoi todella kovasta ukkosesta, ikkunat helisi kun taivas paukkui.
Mitä ihmettä mun pitäisi osata tehdä? Olen laitellut ruokintakalkkia ja valkosipulia kotipöperöihin, ei mitään vaikutusta. :smt009
pönde

Viesti Kirjoittaja pönde »

Tään täytyy johtua ilmastonmuutoksesta tai jostain vastaavasta kun tällainen surkea tilanne valtaa kanalan toisen jälkeen... No asiaan - mä sit keräsin tänään rohkeuteni rippeet ja soitin eläinlääkärille. Naurettavaa meuhkata kolmen kanan takia joista yksi hautoo, toinen munii nahkamunia ja kolmas yrittää parhaansa mukaan pitää perheen kolesteroliarvot koholla.

Ell oli tosi kiva ja sanoi suoraan ettei kyllä tiedä kanoista hirveesti. Käytiin läpi kalkit ja ruuat sekä pelästykset ja kalanmaksaöljyt. Sit se kehotti antamaan multivitolia ja katsomaan jos tää tästä. Yritän siis tällä ohjeella enkä ala jauhaa kanankalkkia kaikkeen ruokaan jos siitä ei silleen kuitenkaan ole apua Pootsin kokemuksen mukaan.
Wuohetar

Viesti Kirjoittaja Wuohetar »

Meillä on Tocka ja Carmen muninta tauolla, olleet jo yli viikon. Onneksi nuorikot ovat munineet pieniä munia, niin pysyy omissa munissa. Meillä kanaset aloitti munimaan marraskuussa, voi olla että paussia vähän pitävät (sulkia ei kumminkaan ole pudottaneet)! :smt017
Samuli

Viesti Kirjoittaja Samuli »

Luulen, ettei nahkamunien tulo johdu kalkinpuutoksesta. Se taas johtuu, jos kananmunassa on kuori, mutta ohut. Meillä pärjätty loistavasti ilman kanakalkkia, ei ole tullut yhtään nahkamunaa vuoteen. Edelliset kanat oli valkoisia, ja niiltä noita nahkamunia tuli, usein juuri silloin kun pelästyivät jotakin. Valkosille kanoille syötin kanakalkkiakin, en tiedä sitten mikä lie nahkamunien syy.
Vastaa Viestiin