Ankkojen talviasumuksesta

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

ytylyly

Ankkojen talviasumuksesta

Viesti Kirjoittaja ytylyly »

Talvihan se taas tekee tuloaan pikkuhiljaa ja pitäisi alkaa miettiä Ullan ja Keijon talvikotia. Kovasti kiinnostaisi "pihatto"systeemi, ettei sisälle tarvitsisi tehdä mitään vesieristyksiä eikä tarvitsisi kärsiä siitä ah-niin-"ihanasta"-hajusta, joka noista lähtee..

Tarha on (kanatarha, jossa kanat ei talvella ole), tilaa on ruhtinaallisesti kahdelle ankalle, mutta mitäs se suojapuoli? Onko tärkeintä tuulen- ja sateensuoja, eikös nuo pärjää kylmemmässäkin, ettei tarvis mitään pattereita vääntää?

Alkeellisimmillaan joku pressu ja "lattia" sen verran korkealla, ettei maasta nouse kylmä räpylöihin. Ajattelin styroksieristettä maata vasten ja joku levy siihen päälle. Ja pressuun ovi, ettei tuule mökkiin.

Mahdollista on myös valjastaa mies töihin ja saisi ihan oikean mökin, oishan se tietty asteen lämpimämpi kuin pressu.

Miten muilla ankat viettää talvensa?
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Samaa olen minä miettinyt :smt017 Toi niiden nykyinen koppi olis ihan passelin kokoinen niille talveksi. Mietin, että jos laittaisin styroksit seiniin, lattiaan ja kattoon. Päälle sitten vaneria tms. Kunnon ovi siivousta varten ja ankoille vaan pieni kulkuluukku. Sisälle tietty paljon olkea. Mahtaiskohan ne pärjätä? Talvesta ei tietty tiedä etukäteen, mutta aika leutoa on viimevuodet olleet :smt001
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Yhden kerran olen nähnyt juuri styroxlevyn ja joku siinä päällä. Ja ympärille oli tehty heinäpaaleista asumus. Olivat kuulemma oikein hyvin pärjänneet siellä.
En osaa sanoa onko se käytännöllinen tai muuta...
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Samat on mietinnät täällä.. Viime talven oli ankat tallissa, mutta nyt meinasin kokeilla pihattoratkaisua ainakin mahdollisimman pitkään. Mulla oli kyllä yllättävän hyvin toimiva tuo sisähommakin, eikä ankat minusta haise :smt018.

Koirat saa itselleen asuntovaunun, joten eristän entisen koirankopin ankoille. Se on hyvä ja tiivis ja rakenne sellainen, että saan villat seiniin. Pohjan alla onkin jo styroksit.

Laittaa pesän pohjalle reilusti turvetta ja purua imemään kosteutta ja sitten kunnon läjä olkia, joita sitten vaihtaa/lisää tarpeen mukaan. Eiköhän se ole toimiva resepti.
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Voiskohan sen pitää niin, että ruoka- ja vesiastiat olisivat ulkona, niin pysyisi se sisätila senkin puolesta kuivempana? Rakentais vaikka siihen eteen pienen katoksen, jossa voisivat käydä ruokailemassa.
Ja paksukerros Mimmin mainitsemaa turvetta olkien alla, on varmaan myös oivallinen eriste.
Mietin myös, että jonkinlainen ikkunakin olis varmaan hyvä olla, niin saisivat päivänvaloakin sinne, vai pitäiskö oikein lamppu laittaa sinne ajastimella?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Meidän koirien koosta johtuen tuo koirankoppi on aika iso, niin ajattelin jakaa tilaa hiukan kahtia, toisella puolen pesä ja toisella ruuat. Lamppua en kyllä mä uskalla sinne alkaa laittaa riskien vuoksi, mutta tallin ulkovalo auttanee hiukan. Ja eläköön pimeämmässä, sehän on luonnon kierto. Tosin täällähän on kuutamo ja tähtitaivas talvisin niin kirkas, ettei yöllä usein ulkonakaan tarvitse taskulamppua.
taikku

Viesti Kirjoittaja taikku »

Meillä on lämmin työmaakoppi ankoilla ja hanhilla.
Kuva
kuva vinksin vonksin...
Olen pitänyt talvella n. +10 astetta, mikä ehkä liikaa, mutta linnut ulkoilee joka päivä. Ankat ovat tuntuneet olevan pakkasella palelevimpia. Kosteus on ongelma, hanhet läträä vedellä. Katossa on sellainen lamppu jossa on pyörivä propeli, että ilma kiertää. Samoin sisällä toinen puhallin joka kierrättää ilmaa + tuuletus aukot seinissä. Ihan kovimmilla pakkasilla (-20 asteesta yli), ovi vain auki jonkin aikaa (oviaukossa koiratarhaelementin ovi), että ilma vaihtuu. Mutta kuten sanoin, meillä on ankat arempia kylmälle.
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Kaunis koti siivekkäillä :smt007
Laittaisko joku kuvia, miten sisustus kannattaisi tehdä talviasuntoon?
pekkis-68

Viesti Kirjoittaja pekkis-68 »

helpoimmalla pääsee kun pitää mahdollisimman pitkään ulkona vaakkuja.pakkanen ei ole este ulkonapidolle jos ne ovat tottuneet siihen.ainut on se viima pakkasilla ja sit vesiastioiden jäätyminen.itselläni on vesiastiat kopissa ja vaakut pääsevät ulos luukkujen kautta.kovimmilla pakkasilla olen ajanut sisälle ja sulkenut luukut muuten ovat ulkona.tietysti homma muuttuu nyt hiukan kun on nuo jätit samassa kopissa.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Ankat voi ulkoilla pikkupakkasilla, kunhan niillä on hyvin pehkutettu sääsuoja, ja mahdollisuus mennä sisätiloihin halutessaan(sanoipi tarkastuksella käynyt elikkotohtor).

Meillä oli vaakut sisällä viime talvena vajaat kaks vikkoo(pakotettiin kovemalla pakkasella), siis lämpöeristeisessä ankkalassa(helmikuussa), vaan oli se riemun päivä, kun talven ainoo kireempi pakkanen laski, ja linnut pääs ulos(arvatkaas huviksenne, menikö ne sinne sääsuojaan.. ei tietenkään, kuusen alla oli mukavampi kölliä, no laitoin mä pehkua senkin juurelle). Vesi on meillä myös ulkona, kun on niitä hanhiakin, niin ne puree vesiastiaan reijän jos kerkee päivällä jäätymään, laitetaan aamua iltaa kuma, ei kuitenkaan polttava juomavesi.

Jos koppi on + 10 ja ankat on siellä aina yöt, ei ne kestä niin kylmää kuin nää, jotka ei ole sisällä ollenkaan...

nyt kyllä ovat menneet vapaaehtoisesti koppiin, pelkäävät vissiin sitä supia( nää jotka jäi jäljelle), mutta mulla on siellä vielä täys tuuletus päällä. Niin, ettei lämpiä ollenkaan.
herttahelmeri

Viesti Kirjoittaja herttahelmeri »

Juurikin samoja aiheita olen mietiskellyt. Meidän myskilapset ovat nyt viisiviikkoisia. Olen pitänyt ne yöt ja sadepäivät vielä sisällä. Höyhenpuku on osittain vaihtunut, alapuoli rinta ja vatsa näyttää valmiilta. Jokohan ne pärjäisivät ihan ulkonakin?
Hain eilen koirankopin 86*96 jossa lattiassa eristys. Mietin pitäisikö seinätkin vielä eristää? Ajattelin laittaa olkea täyteen, mutta mietin mahtavatko mennä umpinaiseen koppiin josta vain yksi ulospääsy.
Mahdollisuus kyllä pitää sisälläkin mutta olisihan ulkotarhassa ruhtinaallisesti tilaa sitten talvellakin. Miten on ovatko tarpeeksi isoja jo tänä talvena olemaan ihan ulkona? :smt017
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Auts, en tiedä yhtään, mutta mä en kyllä raskis jättää ulos.. Käsittääkseni lihakset (ja "läskit") hoitaa elukan lämpimän pitämisen osaltaan ja eihän noin nuorilla rääpäleillä vielä mitään lihaksia ole. Tosin, onhan tässä vielä syksyä aikaa kasvaa.
Viimeksi muokannut Mimmi, 03 Loka 2008, 12:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mimmin kanssa samaa mieltä.. voi olla etteivät ehdi kasvattaa riittävää massaa selvitäkseen vähänkään kovemmalla pakkasella... ankka kasvaa täyskokoiseksi reilussa 4 kk eli jos syksy on pitkään lämmin voi ne vaakkut ehtiäkkin. Kannattaa kuitenkin varautua siihen, ettei tuleva talvi oo samanlainen vesper'e kuin viime talvi. Pitää seurata ilmojen kylmenemistä ja vaakkujen kasvua. Kyllä sen huomaa, jos ne palelee..
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mää oon tässä niin huolissani seurannut Akun ja Neidin pihalla pärjäämistä, meillä kun on jo ekat yöpakkasetkin ollut. Iltaisin olen aina esitellyt ankoille ihanan, lämpimän mökin, jonka niille rakensin. Mutta ei, niiden pitää saada nukkua korkean taivaan alla jonkun seinän vierustalla hitusen tuulensuojassa!

Eilen saunasta tullessa joskus iltakymmenen korvilla menin taas tunnollisesti nostamaan ankkoja mökkinsä "eteisen" pahnoille.. Mutta samalla huomasin, että ankat olivat ihan märkiä, eli juuri käyneet iltauinnilla!! No, siinä vaiheessa päätin, että osaavat varmaan ihan itse päätellä missä ovat ja mitä tekevät milläkin kelillä! Taitavat olla vielä varsin tyytyväisiä tämän syksy keleihin.. :smt017
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Meillä oli aamulla ilo ylimmillään( ankat on nyt supiriesan takia sisällä yön)..LÄTÄKÖITÄ..pitkästä aikaa \:D/ Hirvee tohina!
Vastaa Viestiin