Maatiaiskanat

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
maatiainen

Maatiaiskanat

Viesti Kirjoittaja maatiainen »

Anteeksi jo etukäteen.

Olen kysellyt suomensukuisia kanoja. Olen hieman järkyttynyt että niitä vain konehaudotaan eivätkä kanat haudo itse tai hoida tipuja.

Lämmin kiitos heille jotka kertoivat miten asia on. Itse en haluaisi konehautoa.

Eikö oikeasti ole suomensukuista rotua joka hautoo munat tipuiksi.
pingu

Re: Maatiaiskanat

Viesti Kirjoittaja pingu »

No onhan niitä, ainakin alhot hautoo ihan muina töinään. Kanarotuesittelytopicista löytyy lisää.
Annir85

Re: Maatiaiskanat

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Ilmajokinen rouva sai meillä juuri urakkansa valmiiksi :smt023
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Maatiaiskanat

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Suurin osa maatiaiskannoista hautoo ja hoitaa tiput itse. Jussilan kanta ei haudo ja muistaakseni savitaipaleen ja luumäen kannat eivät ole innokkaita hautomaan. Konehaudontaa käytetään muistakin syistä. Meillä iittiläisiä jotka lisääntyvät luomusti itse hautomalla. Se on sitten makuasia haluaako kanoja jotka kaikki hautovat, pahimmillaan neljä kertaa vuodessa tai sellaisia joista vain pieni osa hautoo. Siinäkin on kannoissa eroja. Onnea oikan kannan etsintään :smt023
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Maatikko

Re: Maatiaiskanat

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Totta kai maatiaiskanat hautovat!

Maatiaiskanoja on useita eri kantoja eri puolilta Suomea. Kannoissa on eroja. Alhonkanta on aivan pahamaineisen innokas hautoja :smt003 ja useimmat muutkin kannat hautovat. Minulla on kiuruvedenkantaa, ja pienestä kanalastani löytyy aina vähintään yksi kana, joka tykkää hautoa itse tipuja. Kuten tuossa aiemminkin on sanottu, vain pari maatiaiskanakantaa on huonompia hautojia.

Maatiaiskanoista löytyy törkeän paljon lisätietoa sekä täältä Munanetistä että esim. https://portal.mtt.fi/portal/page/porta ... atiaiskana
maatiainen

Re: Maatiaiskanat

Viesti Kirjoittaja maatiainen »

Lämmin kiitos vastauksista teiltä asiantuntijoilta. Näin olen itsekin lukenut netistä. Kovasti odotan löytäväni sopivan pariskunnan. Saavat sitten kesäkuun 1 pv jälkeen laiduntaa koko tiluksilla. Jos jollakulla on vanhempi hautoja ja hänelle sopiva kukko niin saisi hyvän kodin harrastuskanalasta. Voin myös toimia sijaiskasvattajana. Nyt kiinnostaisi nämä hautovat Iittiläiset. Uskon että jokaisella tipulla pitää olla emä.
hanna

Re: Maatiaiskanat

Viesti Kirjoittaja hanna »

Minun viime elokuussa kanan alla kuoriutunut tipuseni alkoi vappuna hautomaan oikein kiukulla! Iittiläinen hänkin! Sitä en tiedä, että jaksaako loppuun asti, mutta toivotaan. Kannatan myös kanan alla hautomista, konetta en aio hankkia.
Anna

Re: Maatiaiskanat

Viesti Kirjoittaja Anna »

Minulla noita savitaipaleen kanoja (ei jalostukseen, jalat kuulema liian vaaleita) Ihan on ovat kisaa käyneet, kuka rouvista saa hautoa. Tänä vuonna yritän viedä munat pois heti, ettei tuo vietti iske päälle. Kanoja kun tänne ei enää mahdu. :smt001
Rauno

Re: Maatiaiskanat

Viesti Kirjoittaja Rauno »

Kyllähän maatiaiset hautoo oikein urakalla helmikuussa yksi innokas teki jo tipuja ja tällähetkellä juuri kuoriutumassa neljän kanan alla kymmenisen munaa ja jonossa on jo seuraava hautoja. Meillä on alhon kantaa ja hienosti hoitavat tipunsa.
Minunkin mielestä jokaisella tikulla on oltava emo joka opettaa tavoille. Itse pääsee tosi helpolla kunhan huolehtii veden ja ruuan saannista.
^krisse^

Re: Maatiaiskanat

Viesti Kirjoittaja ^krisse^ »

Kyllä ilmajokiset maatiaiskanat ainakin hautoo ihan mahdottomasti. Meillä kaikki kanat ovat hautovia, ja yksi emo hautoo 1-3krt/vuosi. Toki moni hautoo myös koneella poikasia, mutta se ei mitenkään liity siihen etteikö maatiaiset itse hautoisi. Halvempaa ja helpompaa on ostaa toiselta kanalliselta siitosmunia postinvälityksellä kuin ajaa satoja kilometrejä hakemaan siitosmunia.
^krisse^

Re: Maatiaiskanat

Viesti Kirjoittaja ^krisse^ »

^krisse^ kirjoitti:Kyllä ilmajokiset maatiaiskanat ainakin hautoo ihan mahdottomasti. Meillä kaikki kanat ovat hautovia, ja yksi emo hautoo 1-3krt/vuosi. Toki moni hautoo myös koneella poikasia, mutta se ei mitenkään liity siihen etteikö maatiaiset itse hautoisi. Halvempaa ja helpompaa on ostaa toiselta kanalliselta siitosmunia postinvälityksellä kuin ajaa satoja kilometrejä hakemaan aikuisia eläimiä.
Vastaa Viestiin