keltanokka kyselee kanoista

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Klara

keltanokka kyselee kanoista

Viesti Kirjoittaja Klara »

Meille harkitaan kovasti kanoja ja nyt oiskin muutama kysymys joihin varmasti osaatte vastata :smt001
Kanoiksi on mietitty ehkä maatiaiskanoja, tarkotuksena saada munia omaan käyttöön.


Mietittiin jos tehtäisiin kanala vanhasta leikkimökistä joka on aiemmin toiminut kanilana. Se on valmiiksi eristetty, ulosmenoaukkokin löytyy, kun kanitkin harrastivat tarhailua. Siihen ympärille saisi kätevästi rakennettua ulkotarhan kanoille. Sellaista pohdin että riittääkö sielä lämpö talvella jos laitan talvella pari lämpölamppua kun seinissä on villa, alaosassa paneli siinä päällä ja yläosaan ajattelin uusia vanerin. Vaneri alaosassakin olis kyllä helpompi pitää puhtaana.

Nyt vaan mietityttää että onko leikkimökki riittävän kokoinen? Pitääkö ne orret sielä sisällä saada kuinka korkealle? Eihän se leikkimökki nyt varsin mikään suuren suuri ole, ehkä viitisen neliötä, mutta jos siihen vastapainoksi tekis sitten isomman ulkotarhan, niin meniskö muutama kananen siinä siihen asti että saadaan isompi kanala remontteerattua? Montako kanaa tuon kokoseen menisi, niin että sopu säilyy ja on sopivasti tilaa?

Mies kyseli että onko kukko pakko olla? Mä sille sanoin että ei kai se pakko ole mutta hyvä olisi niin pysyy akkalauma paremmin järjestyksessä :smt003 Onko noin vai laskettelinko hänelle omiani?

Mites muuten kanat ja kissat sopii samalle tontille? Onko kana jo sen kokoinen otus että kissa tuumailee sen olevan liian iso ja hurrrja että sitä kannattaa yritää saalistella. :smt017
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Mulla oli aluksi leikkimökissä 5 maatiaiskanaa ja kukko. Yhden syksyn ja osan talvea siinä asustelivat ja hyvin mahtuivat.Ulkotarha oli siinä edessä johon pääsivät talvellakin. Nyt se on meillä pupulana :smt001
Ei niiden orsien mielestäni mitenkään kauhean korkealla tarvitse olla, kyllä meidän kanat ainakin kelpuuttivat sen orren korkeuden minkä leikkimökki antoi myöden.
Ei kai se kukko välttämättömyys ole, onhan niitä pelkkiä kanaparviakin. Kyllähän se kukko toisaalta pitää kanat ojennuksessa.
Meillä on 6 kissaa, eivätkä kyllä kanoista mitään välitä. Mutta pienet tiput sitten onkin eriasia :smt012
Kyllä meillä ainakin lämpö pysyi ihan hyvin tuossa leikkimökissä pienellä patterilla, että ihan huoletta voit muutaman kanan siihen ottaa :smt001
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Kiitos hannaw ja moikkis vaan tääläkin (vuohifoorumilla juur vastailin sulle EMD:nä - jostain syystä tää ei huolinu sitä mun nickiksi, ni piti kekata toinen :smt012 )

Niin voihan se tosiaan olla että kana on kissan silmissä jo sen verran iso haaste että jättää suosiolla rauhaan.
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Ainakin kukko varmaan antaa kissoille kyytiä, jos eivät muuten ymmärrä. Oikeesti en usko, että kissat kanojen kimppuun kävisivät. Kyllä kissoja on melkein kaikilla foorumilaisilla kanojen lisäksi, enkä muista juttuja, joissa kissoista olisi ollut harmia :smt017
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Meillä tulee kissa ja siivelliset hyvin toimeen keskenään. Poikaset on sitten tosiaan eri asia.
Kukosta sen verran, että mun mielestä kanalaumaan kuuluu kukko. Se luo järjestystä ja turvallisuutta. En edes myy nuorikoita, jos ei ole aikomusta hankkia parveen myös kukkoa.
Tämä nyt on vaan tätä minun ajatusmaailmaani, kenenkään ei kannata siitä loukkaantua :smt003
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

No mulla on kans sellanen ajatus ollut että se kukko vaan jotenki "kuuluu kuvaan" vaikka akkalaumakin menis. Ukkokulta epäili että miten lie kun se aamu 5 ottaa ja kiekasee koko meidän markin hereille, mutta mä vaan tuumasin että eihän me edes herätä noitten mein hurttien huutoon ja niitten ääni ei ole mikään pieni. Kaikkeen tottuu niinku sanotaan, joten vaikka sitä ensi alkuun heräiski kieuntaan niin kyllä siihen varmaan jossain vaiheessa turtuis. Vai onks se vaan toiveajattelua :smt003
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

En tiedä miten muilla, mutta meillä kukot kiekuvat melkein aina. Eli ei mitenkään vaan aamulla :smt013 Puolenyön aikaan voi vielä kuunnella kiekumista, aamuyöstä alkaa "loputon" kiekuminen, joka jatkuu vaihtelevasti läpi kokopäivän.
Mutta ei se kiekuminen mitenkään häiritsevästi sisälle kuulu. Ainakaan me ei siihen herätä :smt015
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Kas kummaa kun tuli mieleen tenavien kanssa katsottu "Viiru ja Kososen kukko" :smt005
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Mun mielipires on ettei kannata ottaa kukkoa jollet halua joka ilta karhata kanojas sisätiloohin ettei kukonretales karjase joka suviaamu kello kolome (ihimiset nukkuu klasit auki heltehellä) koko markkia hereelle. Ei pärijää koirat sille äänelle!
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mä komppaan tässä tiinaa, eli minusta kanoille (varsinkin maatiaisisille) kuuluu parveen kukko. Se pitää rouvat kurissa ja järjestyksessä, huolehtii niiden pysymisestä reiviirillä, varoittaa vaaroista ja puolustaa kanoja. Sitä paitsi tiputkin on kivoja ja siihen tarvitaan kukonkin panos! :smt002

Kun itse hankin maatiaisia ja olin yhteydessä säilyttäjä-systeemin yhteyshenkilöön, hänkin vastasi minulle, että kukko on kanaparvessa ehdoton.

Kiekumiseen tottuu kyllä. Kissat ei meillä ainakaan ole kanoille uhka. Jättävät jopa tiput rauhaan, koska kanaemo ja kukko niitä puolustavat niin äänekkäästi ja näyttävästi. :smt003
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Meillä kyllä kukko vie illalla porukan sisälle nukkumaan, ei ne ulos jää hengaamaan yöksi. Tarvittaessa saisin luukun kiinni, ettei kiekuminen kuuluisi, mutta meitä se ei ainakaan häiritse, mikä tuolta kanalasta kuuluu.
Kyösti alkaa kiekumisen jo varhain aamuyöstä, joskus tuossa 2-3 kolmen aikaan aamulla.
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

No nii, eli kyllä se kukko-ukko pitää sitte akkalaumassa seassa olla. Asutaan ihan mettässä joten eipä tuon kiekuminen täälä paljoa porukkaa pääse häirittemään :smt003
höyhen

Viesti Kirjoittaja höyhen »

meillää ei ole kukkoa. tuleeko niitä tipuja aina, jos on kukko? siks me ei kukkoa ole otettu, että ei haluta tipuja.
Chick

Viesti Kirjoittaja Chick »

Mulla ei oo kukkoa. Kanat on katetussa tarhassa, joten eivät tarvitse suojelijaa pedoilta. Osaavat kyllä mennä sisään yöksi. On näissäkin pomottaja, joka menee ensin syömään ja yrittää varastaa muilta herkkuja.
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Eilen käytiin kylässä jossa pääsin näkemään muun muassa myös pikkasia ilmajokelaisia.. Voi että noli IHANIA :smt007

Siinä niitä pällistellessä kyllä tuli vakaa päätös siitä että kyllä tässä josain välissä kohtapian pitää muutama oma kot-kotti saada :smt004 :smt003
Vastaa Viestiin