Munintapesän koko?

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

tinttu

Munintapesän koko?

Viesti Kirjoittaja tinttu »

Elikä siinähän se jo tulikin, otsikossa :smt002
Riittääkö esim 30korkee, 30 levee ja 30 syvä, esim hyllyköstä saisin näppärästi just ton kokoset?
Sinänsä ois vähän kiiruskin tiedon kanssa että huomenna aion alottaa kanalanteon :smt003
Jos viisaammat taas neuvoisivat, en ainakaan tuolla haulla löytänyt mitään koko-osviittaa...
Niin, mulle siis haettiin se mökki tänään :smt041 On aika ruma vielä, mutta jahka nyt vauhtiin pääsen niin eiköhän se siitä :smt045
tinttu

Re: Munintapesän koko?

Viesti Kirjoittaja tinttu »

Vastakkai nyt joku jotain, pliis :oops:
ÄsVee

Re: Munintapesän koko?

Viesti Kirjoittaja ÄsVee »

No minä joku vastaan nyt sitten jotain. :smt003

Muistaakseni olen täältä jostain lukenut (voin myös muistaa väärin), että semmoinen 40x40x40cm ois hyvä, mutta ilmeisesti muunkin kokoiset käyvät. Vähän tietysti riippuu kanojen koostakin. Mutta olisi hyvä, että kanat mahtuisivat seisomaan pesässä ja pääsisivät muutenkin helposti liikkumaan. Meillä kun ainakin toisinaan tikistetään munaa pesässä seisten. :smt005

Meillä on käytössä monen kokoisia pesiä. Sen mukaan mistä ne on milloinkin rakennettu. Olen hyödyntänyt mm. vanhoja elintarvikelaatikkoja, jotka ovat pikkuisen matalia, mutta kyllä niissäkin käydään munimassa ahkerasti. Osa ei varmasti ole tuota 40x40x40 cm mutta toiset ovat sitten sen ja enemmänkin. Valitkoon arvon rouvat mieluisensa boksin.
tinttu

Re: Munintapesän koko?

Viesti Kirjoittaja tinttu »

Huh, no kiitos :smt001
Minäkään en tuon hyllykön koosta ihan varma ole, pitänee vielä mittailla ja pähkäillä...Nuo mitä varannut olen ovat pieniä.
Mutta aion ottaa muutaman erilaisenkin joten voipi olla isompaakin luvassa :smt002
Näillä on hyvä mennä! En tosiaan saanut ainakaan tuota hakua käyttäen mitään tietoa asiaan ja eiköhän se juurikin sen takia ole ettei tarvitse käydä yksitellen viestejä läpi.
Iloisten Munatalo

Re: Munintapesän koko?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Meillä on 50 x 50 x 50 cm ja tykkään että se on juuri sopivan kokoinen varsinkin hautovalle kanalle jää sitten tilaa ruoka- ja vesikupille jos pesä on verkotettuna, sekä mahtuu hyvin oikasemaan itseään.
tinttu

Re: Munintapesän koko?

Viesti Kirjoittaja tinttu »

Kiitos kaunis! Mäpä vetasen ton hyllykön sitten uuteen uskoon :smt003 Kyllä siitä vielä hyvä tulee...
juujuu

kuinka iso pesä

Viesti Kirjoittaja juujuu »

Kuinka ison pesän silkkikana tarvitsee leveys,syvyys ja korkeus ??
juujuu

Re: kuinka iso pesä

Viesti Kirjoittaja juujuu »

Kun itse kysyy ja itse vastaa niin ei tule kiistoja :smt003 eli pesä tehtiin sitten tarpeeksi isoksi :smt005
Skrållan

Re: kuinka iso pesä

Viesti Kirjoittaja Skrållan »

:)
mä tein 42xjoku 37, ja korkeutta ehkä 35 mun hybrideille
juujuu

Re: kuinka iso pesä

Viesti Kirjoittaja juujuu »

Kiitos vaan En tiedä pesän mittoja koska alkuun ehtiin luultavasti liian matalat ja sitten vaan korotettin Nyt toivotaan että on tarpeeksi isot Kukaan vaan ei ole sinne vielä muninut Eli pesät on joko väärän kokoiset ,väärässä paikassa tai jotain muuta vikaa,vikaa,vikaa Mutta munikoon sitten minne saavat munan tulemaan jos pesät eivät kelpaa ....
Skrållan

Re: kuinka iso pesä

Viesti Kirjoittaja Skrållan »

höh! mokomat nirsoilijat :smt002
PiiaH

Re: Munintapesän koko?

Viesti Kirjoittaja PiiaH »

Meidän kanoilla on munintapesissä valinnan varaa. On isoa ja pientä MUTTA jättikochit + maatiaiset änkevät kaikki pieniin pesiin. Isot ovat käyttämättömiä. Nytkin kaksi jättityttöä hautoo niissä pienen pienissä pesissä jotka oli alunalkaen tarkoitettu noille alhoille :smt021
kotkotko

Re: Munintapesän koko?

Viesti Kirjoittaja kotkotko »

Meillä on silkille pesänä sellainen muovinen kissojen katollinen hiekkalaatikko, ihan siksi ostin, vähän ehkä kallis ratkaisu, mutta toimiva :smt003 . Siellä on tykännyt käydä munimassa ja hautonutkin onnistuneesti.
Vastaa Viestiin