Märkä/kuiva/mittari

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Martta

Märkä/kuiva/mittari

Viesti Kirjoittaja Martta »

En löytänyt hakutoiminnolla, enkä nyt millään muista kuinka paljon ns. märkä/kuiva/mittarin (tai jotain sinne päin) tulee näyttää jotta kosteus haudontakoneessa on sopiva? Käytössä on myös perus sisä-ulkomittari, jossa myös kosteuslukema, mutta luulen että jotain on mennyt pieleen aiemmissa a)liian suuren kosteuden takia b)liian korkean lämmön takia koska osa tipuista jäi kuoriutumatta täysiaikaisina. Kosteuslukemia on todella vaikea saada nousemaan digitaalisen mittarin mukaan, ei auta vaikka suihkupullosta ruiskii. Onkohan kuinka luotettava?
Lisäksi tiput ovat kuoriutuneet pari päivää etuajassa enkä ole ehtinyt lopettaa kääntelyä kun jo piippaavat, auttakee :smt100

Jos aiheesta on jo keskusteltu niin poistakaa ihmeessä ja neuvokaa mistä tämä tieto löytyy!
lautapihti
silkki
Viestit: 236
Liittynyt: 08 Kesä 2009, 23:31
Paikkakunta: ilmajoki

Re: Märkä/kuiva/mittari

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

Mun hautomakoneessa on kosteus 54% kuoriutumisvaiheessa yli 70 ja hyvin on onnistunut :smt023
Martta

Re: Märkä/kuiva/mittari

Viesti Kirjoittaja Martta »

Nyt taisin keksiä syyn. Mulla on tuo masiina eli jääkaapista tehty hautomavärkki asennettuna pesuhuoneeseen jossa lattialämmitys. Viime syyskesällä kun haudoin, ei lämmitys ollut päällä ja kone oli saunan puolella. Sinne oli helpompi saada kosteutta lisää kun suihkutteli välillä. Nyt lämpötila on asettunut kivasti oikeisiin lukemiin mutta edelleen kosteusongelmia :smt010 Märkä/kuiva-mittari näyttää tällä hetkellä 25 astetta ja digitaalimittari 45 % kosteutta.

Eli lattialämmitystä pienemmälle ja lisää märkiä pyykkiä kuivamaan. Mies on kaksi viikkoa reissussa joten nyt on hyvä hetki tehdä salaa tipuja :smt044
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4450
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Märkä/kuiva/mittari

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Martta, katsopa oisko tästä apua:
http://www.munanetti.net/viewtopic.php? ... =pystys%2A
Martta

Re: Märkä/kuiva/mittari

Viesti Kirjoittaja Martta »

Luettu on ja moneen kertaa ja omistan ihan hautomisoppaankin :smt002 Nyt en vain löydä sitä mistään ja lähinnä olen unohtanut tuon märkä/kuiva-mittarin oikean lukeman... Uskoisin se olevan jossain kolmenkympin tietämissä, en muista ](*,) Pitää varmaan kaivella se opus jostain jemma nimisestä paikasta.
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Märkä/kuiva/mittari

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

30*C märkämittarin lukema vastaa 56% kosteutta normaali haudontalämpötilassa.

37,8 asteen kuivamittarin lukemassa märkälämpömittarin lukemat tulee seuraavasti:

46% -> 27,8*C
51% -> 28,9*C
59% -> 30,6*C
70% -> 32,8*C
80% -> 34,4*C
96% -> 35,6*C
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Martta

Re: Märkä/kuiva/mittari

Viesti Kirjoittaja Martta »

KIITOS maatiaskukko :smt023
Vastaa Viestiin