Tipuja tulossa :)

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
flai

Tipuja tulossa :)

Viesti Kirjoittaja flai »

Meillä on Klaara taas sitkeästi jaksanut istua pesässä sen kolme viikkoa, aloitti edellistensä ollessa kahdeksanviikkoisia. Laskettu aika on lauantaina.

Tänään illalla rouvan ollessa välitunnilla huomasin että pesässä haiskahtaa pahalle, munat on läpivalaistu puolentoista viikon kohdilla mutta nähtävästi silti oli yksi pilaantunut päässyt mukaan ja alkanut vuotaa. Onneksi ei ollut räjähtänyt sentään, selvittiin pienellä pintapuolisella pyyhkimisellä. (sain sitä mönjää muuten sormiinikin kun ilman rukkasia olin ja ei lähde haju millään vaikka on sormet kohta verille kuurattu, yööök! :pukeright: )

Läpivalaisin samalla loputkin seitsemän munaa, kaikissa liikkuu tumma varjo ilmataskun paikkeilla ja yhdessä jo pieni särökin, ja aivan hurja piipitys! Meinaa näköjään hieman etuajassa tulla tämä yksi, kaikki on kuitenkin tasapuolisesti samaan aikaan lauantaina 7.6. illalla tyrkätty kanan alle suoraan jääkaapista. On se niin herttaista kun emokana vastailee ja kurnuttaa niille vielä munissa oleville tipuilleen. :smt050 Äkkiä pyyhkäisin munat puhtaaksi ja vähän kohentelin pesää, ja kanakin näytti nauttivan viime hetken välitunnistaan, ruokaili ja kylpi pikavauhtia ja äkkiä takaisin pesään.

Eihän tässä malta nukkumaan mennä vaikka ei ihan ekat tiput olekaan kyseessä! :smt003
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Onnea onnea! :smt007 Joo, tiput on joka kerta yhtä ihania. Ja niin kauhean vähän aikaa pieniä ja pörröisiä..
flai

Viesti Kirjoittaja flai »

Nyt on Klaaran tipuset onnellisesti kuoriutuneet. Tuloksena kymmenestä haudotusta munasta: kaksi tyhjää, yksi haudonnassa rikkoutunut, yksi kesken kuoriutumisen tallottu tipu (näin kävi viimeksikin), yksi joka sai vain reiän kuoreen ja sitten hiljeni, sekä viisi pirteää ja reipasta tipua. :smt007 Näytti olevan kolme mustaa, eli Klaaran munista, ja kaksi harmaata Annilta. Molemmat kuolleet tiput olisivat olleet harmaita.

Äsken siirsin ne alas korkealta haudontapesästä "äitiyskoppiin", yksi tipu oli vielä vähän märkä. Kuvia tulee sitten kunhan kuivuvat kunnolla ja uskallan mennä häiritsemään. On ne sitten hauskoja piipittäjiä. :smt001
sisu65

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Voi onnea tipusista.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4449
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onnea ahkeralle Klaaralle ja ylpeälle emännälle! (Miten muuten kävi niiden edellisten tipujen sukupuolten kanssa?)
flai

Viesti Kirjoittaja flai »

Tässäpä näitä tipejä ja vähän muitakin! :)

Emo opastaa ruokailussa:
Kuva

Hassuja palloja ylhäältäpäin katsottuna:
Kuva

Ja sitten nämä edelliset tiput. Melkein ovat jo hybridikanojen kokoisia, pian kolmen kuukauden ikäisinä. Olen tulut näiden kanssa lopputulokseen että kaksi kanaa ja kaksi kukkoa. Tulppu-kukon erottaa selvästi kun suunnilleen koko pää on punainen, heltat ja harja suuret ja käytöskin erittäin kukkomaista, kuvassa reunimmaisena oikealla. Nyt on viime aikoihin asti mysteerinä pysyneen Vekinkin sukupuoli alkanut kallistua kukon kannalle, siltä kun puuttuu harja kokonaan. Naama ja heltat on alkaneet silläkin punoittaa ja vastaa jo välillä Tulpun uhitteluun. Vekki tuossa orrella ison raitapaitakukon vieressä:
Kuva

Pistetään nyt näistäkin kuva kun ovat niin ihania. Meille tuli sijaiskotiin kissalapsia ja niiden emo, pienillä ikää karvaa vaille kolme viikkoa:
Kuva

Olenkos söpö vai mitä :smt049 :
Kuva
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Ihkuja tipuja ja voi luoja tuota kisua... :smt007 jukerin tähäre kun korea!
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Hienon värisiä tipuja, ihania raitapaita kanoja (jollaisen olen aina halunnut, mutta..) ja sessus sentään mikä hurmuri kissanpentu! :smt007
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Voi hellanlettas että mä olen töpönen :smt007 :smt007
Teppana

Viesti Kirjoittaja Teppana »

:smt007 En mä kestä ku ihania tipuja ja kisuja :smt008
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 601
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Onnea tipusista ja myös pennuista tosi tosi söpöjä kaikki sekä värit aivan upeat :smt003 :smt007
Itsellä pentukissa tulee kohta 4kk ja harmiksi kasvaa niin nopeaan :-s
Tupulla ja Amandalla meillä kohta H-hetki joten innolla odotusta täälläkin :smt055
flai

Viesti Kirjoittaja flai »

Kiitos onnitteluista. Tiput senkun kasvaa, kuvailin tänään illalla. Näissä näyttää minun silmään olevan vain yksi kana ja neljä kukkoa, mutta ovat tietysti tosi nuoria vielä. Tuo on kiva tuo kaikista vaalea harmaa tipu kun sillä, ainakaan vielä, ei näy noita raitoja olevan yhtään. Kukko raitapaita periyttää noita raitojaan näköjään aika vahvasti, kun tähän mennessä ei ole raidattomia tipuja ollut. No jaa, otos on ehkä hiukan pieni, yhdeksän tipua. :smt003

Maapähkinää tarjolla, kaikki viisi tipua samassa kuvassa:
Kuva

Kaksikerroksinen kana:
Kuva

Ettekö ole kuulleet että kanalla on kolme päätä, tietenkin yksi edessä ja kaksi kainaloissa :smt005 :
Kuva
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Ihania kuvia! :smt005 Kovin kukkovoittoiseltahan tuo väki näyttää..
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 601
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Tosi kauniita tipusia :smt006
Nyt omalla saman näköiseltä kanalla on kaksi tipua viikon vanhoja ja kiva niit on seurata :smt003
Vastaa Viestiin