Muna jumissa

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Nuki

Muna jumissa

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Puolivuotias kana ei ole vielä aloittanut munintaansa. Tänään pestessäni rouvan kakkapyllyä tunsin kovan patin kloaakin alapuolella. Kana oli jo valmiiksi lämpöisessä kylvyssä, ruuttasin lopuksi parafiiniöljyä takapuoleen ja hieroin varoen mahaa. Parin tunnin päästä ei edelleenkään munaa, tein varovaisen sisätutkimuksen ja tunsinkin munan, mutta en osunut kuoreen, vaan siinä oli limakalvoa välissä.
Miten tuota kaveria voisi nyt auttaa? On ihan pirteä muuten, syö, juo ja kakkii normaalisti eikä ole edes ripulilla.
rilla

Re: Muna jumissa

Viesti Kirjoittaja rilla »

No jos se vasta on tulossa se muna sieltä ulos?
Kai sitä kannattaa odotella ainakin huomiseen.

Jos ei kerran ole mitään muuta hätää,niin ehkä luonto hoitaa homman. :smt024
Nuki

Re: Muna jumissa

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Nyt mä tunnen itseni ihan idiootiksi. Ei tullut mieleenkään, että normaalisti "syntyvän" munan vois tuntea, mutta tottakai. Toivottavasti oliskin vaan eka muna tuloillaan. Kerkesin jo eläinlääkärillekin soittaa, mutta ei sieltä osattu sen kummempia vinkkejä antaa kun kana oli muuten ihan pirtsakka. Noh, jospa Pumpula olis aamulla pyöräyttänyt hyvin liukastetun munan, on nyt ainakin öljytty ylä- ja alakautta :smt005
Iita

Re: Muna jumissa

Viesti Kirjoittaja Iita »

Vaikka ei kanoihin liitykkään ,niin laitan sinulle Nuki "lohdutuksena".Meidän koiralla oli aikoinaan synnytys lähellä ja pissasi nahkasohvalle ,luulin että pissasi ,mutta "lapsivedet " tuli ensimmäiseltä pennulta... :smt045 (tarkennuksena koira oli tyttökoiran pissa-asennossa)

Toruin koiraa vielä ,mutta sitten tajusin vasta mistä oli kyse. :smt002
rilla

Re: Muna jumissa

Viesti Kirjoittaja rilla »

Toivottavasti toiset kanat osaa varoa,jos se muna sieltä oikein riehakkaasti hyvin öljyttynä lähtee liikkeelle. :smt040
Ettei ole kenelläkään musta silmä.

No,voihan se olla jotain muutakin,mut pian se varmaan selkiää.
kaisumaria
siebenbürger
Viestit: 521
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Muna jumissa

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

No tuliko se muna sieltä?
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Kananen8

Re: Muna jumissa

Viesti Kirjoittaja Kananen8 »

Paras provo tähän asti! :smt005
Vai oliko se oikea lääkärileikki, kana parka!?
Kananen8

Re: Muna jumissa

Viesti Kirjoittaja Kananen8 »

...mutta ripulin se ilmeisesti paransi? :oops:
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4450
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muna jumissa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Ai miten niin provo? :shock: Jos ja kun omalla kanalla sattuu olemaan muna jumissa, niin siinä on oikeasti hätä myös omistajalla, eikä vaan kanalla. T. nimimerkki "kerran kokenut"
Ps. Ripuliahan tällä ko. kanalla ei edes ollut, niin tuskin se siitä (=ripulista) parantuikaan :smt047
Kananen8

Re: Muna jumissa

Viesti Kirjoittaja Kananen8 »

"Ai miten niin provo... " Tää ihmettely oli viel parempi provo!!! :smt003

Munajumi, se on asia erikseen.

Ripuli, no jaa... Kun kanalla on kaikki kunnossa, uloste ei tahri niin että joutuu pesemään! Mutta jos kirjoitukseen on uskomista ("kakkii normaalisti eikä ole edes ripulilla"), niin ehkä ap vain tykkää lääppiä rouviansa...

Tai vielä todennäköisemmin, kirjoitella opettavaista provoa! Ei siin opetukses sinänsä mitään, mut tyyli on hiukan :smt030
Nuki

Re: Muna jumissa

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Mulla ei ole mitään ihmeempiä intohimoja kaivella kanojeni hanureita turhaan, enkä saa siitä kicksejä. Broiskuilla oli koko elämänsä enemmän tai vähemmän ripulia, Progutt auttoi onneksi jonkun verran. Loppukesästä molemmat löytyivät itsekseen kuolleina pari viikon välein, eli ei todellakaan pitkäikäisiä lintuja.
Jompi kumpi tai molemmatkin broiskuista kyllä munivat, mutta hyvin harvakseltaan. Kuolinsyyksi veikkaisin ihan vaan massiivisesta elopainosta johtuvaa sydämen pettämistä. Kumpikin liikkui kokoonsa nähden ihan hyvin loppuun asti.
Muoks. Luin nyt ton aloitukseni uudelleen, siinä ei mainittukaan että kyseessä oli tosiaan broileri. Yleensähän kanalla ylipaino voi aiheuttaa munimisvaikeuksia, sen takia erityisesti huolestuin noiden kanssa.
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 334
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Muna jumissa

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

@Nuki

Lueskelin näitä juttuja ihan mielenkiinnosta ja hoksasin, että sinulla oli broilereita, vaikka vain kaksikin. Minulla on ollut haaveena, että kunpa saisin jostakin edes muutaman munan josta voisin itse hautoa broilerit tai sitten valmiita poikasia. Haluaisin nähdä kasvaako niistä mitään kunnollista vai kuolevatko ne kohta jo kaikenlaisiin niille jalostettuihin ominaisuuksiin.
Siispä utelenkin, mistä mahtisin sellaisia saada edes ns. tiskin alta, osaatko neuvoa? :smt024
Nuki

Re: Muna jumissa

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Kyllä ne valitettavasti aika lyhytikäisiä kavereita ovat, munkin broiskut siis menehtyivät molemmat tänä kesänä. :smt009 Munia tuli hyvin harvakseen ja yritin muutamaa haudottaa, mutta eipä niissä eloa ollut. Mun kukotkaan ei oikeen halunneet lylleröisiä polkea.
Broiskuja ei varmaan mistään tavan kuluttaja saa ostettua, ymmärtääkseni ovat lihajalostamoiden omaisuutta. Mun broiskut olivat alunperin Elma-näyttelyssä tai jossain vastaavassa tapahtumassa esillä tipuina. Tapahtuman jälkeen niitä ei voitu enää ottaa takaisin kasvattamoon tautiriskin takia ja päätyivät näytteilleasettajan tutun kotikanalaan ja sitä kautta mulle.
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Muna jumissa

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Kyllä minä puolustan Nukia vahvasti tässä asiassa hänessä on todellista lintutarhurin ainesta ja kauniskin hän on :smt002 :smt060 Sitä paitsi ennen sulka-höyhen dna-näytteitä monilla lintulajeilla (samannäköiset sukupuolet koiras ja naaras) tai ilman verinäytteitä ainoita konsteja oli selvittää sukupuoli lämpömittarilla "takapuolesta". Naaraan ja koiraan lämpötila hieman eriävä. Miettikää lajeina vaikkapa jotkut papukaijalajit tai niin edelleen. Nuki Sinulle annan tukeni ja tsemppaan edelleen lintuasiassa kuin lintuasiassa ja se on varma. :smt024 Pistää vieläkin vihaksi kun tietyt 90-luvun tarhurit mollasivat toisiaan kun eivät itse osanneet tai ymmärtäneet, oli lähellä ettei lintujen kasvatus loppunut tässä maassa kokonaan. Siksipä hatunnosto niille tarhureille jotka omistautuvat asioilleen piittaamatta muista, YES hyvä Te :smt038
Vastaa Viestiin