onnistuuko haudonta talvella?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
aarppo

onnistuuko haudonta talvella?

Viesti Kirjoittaja aarppo »

Onnistuuko haudonta talvella, entä miten varmistetaan tipuille lämmin paikka? Pitääkö eristää muusta porukasta (Aikuisista)?
Jemuli

Re: onnistuuko haudonta talvella?

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

Mun ihka ensimmäinen tipue kuoriutui maaliskuun lopulla. Emo hoiti hyvin ja piti tiput lämpöisinä (kanalassa kovilla pakkasilla n. + 5 - +7 C lattianrajassa). Kanalassa meillä paksu pehku, joka tuona talvena ei käynyt niin hyvin kuin olisi toivonut, mutta toimiva pehkuhan on tosi lämmin. Mä en ole koskaan eristänyt muuta kuin ihan kuoriutumisen ajaksi ja pariksi päiväksi sen jälkeen. Sitten vain tipujen ruuat häkissä, johon isot ei pääse niitä rohmuamaan, mutta pienet mahtuu rakosista kulkemaan.
ankkuli

Re: onnistuuko haudonta talvella?

Viesti Kirjoittaja ankkuli »

Meillä yksi kotsi alkoi toissasyksynä hautoa eikä lopettanut, vaikka omat munat olivat tyhjiä. Piti sitten ostaa siitosmunat ja nehän kuoriutuivat vasta joulukuussa, samaan aikaan alkoivat kovat pakkaset. Mutta hyvin tiput pärjäsivät, olivat milloin kenenkin kanan alla ja välillä muistaakseni kukonkin :smt003 Nukkuivat aika isoiksi asti kanojen alla, lopulta se oli jo aika huvittavaa kun kanat ovat kääpiöitä ja tiput alhoja eli aikuiskooltaan niitä suurempia ;)
Irma

Re: onnistuuko haudonta talvella?

Viesti Kirjoittaja Irma »

Meillä oikeen innostuttiin hautomaan viime tammikuussa, ku pakkasta oli se -30C. Itse vasta kana-aloitelijana olin ihan ihmeissäni, kanalassaki kävi välillä nollassa ja vesi jääty lattian rajassa. Silti siellä kykötettiin pannukakkuna ja yks ilta sitten kuuluki pieni piipitys ja yksi virkeä veijari sieltä oli kuoriutunut. En kyllä ois uskonu, että niillä pakkasilla mikään muna tarpeeksi lämpösenä pysyy. Mutta kyllä kana hoitaa. Hienosti se Tipi sitten kasvo pakkasten aikaan, ja nyt on lauman kovin kana. :smt002

Mutta sen verran opin, että jos ens talvena taas hautovat, niin annan varmaan korkeintaan kolmesta viiteen munaan olla alla, että onnistuu edes yksi.
thank

Re: onnistuuko haudonta talvella?

Viesti Kirjoittaja thank »

Meidän yksi hämäläinen kana on alkanut nyt hautoa, pihalla. Aergh. Miksei se voinut aloittaa vaikka kuukausi sitten? Ei varmaan toivoakaan onnistumisesta, munat olen kerännyt pois nyt, sääliksi kyllä kävi kanasta.
Olikohan muuten yksi muna alkanut kehittymään, kun pannaria tein, keltuaisessa oli verisuonia? :O
Eme

Re: onnistuuko haudonta talvella?

Viesti Kirjoittaja Eme »

Mitkä kaikki asiat vaikuttavat hautomakuumeen syttymiseen kanalla? Itselläni on nimittäin lupaavasti kuume alkanut heräillä :smt002

Saisin laitettua tuttavan haudontakoneeseen munia viikon päästä, mutta ongelmana on kylmä talo ja kylmä kanala ilman emoa kasvaville tipuille. Olen pohtinut mahdollisuutta, että saisin jonkun kanoista aloittamaan haudonnan lähiaikoina, voisin laittaa munia sekä kanan alle, että koneeseen. Jos kanan alla haudonta ei onnistukaan, voin lykätä koneessa haudotut tiput pesään. Tällöin olisi emokana hoitamassa tipuja ja pitämässä ne lämpimänä.

Suunnitelma on siis laadittu, mutta nyt puuttuu se hautomaan innostuva kana! :smt012
Laitoin pesään 9 vanhentunutta kaupan munaa houkuttimeksi pari päivää sitten, avasin myös ikkunat ulos niin, että kanalaan pääsee luonnon valoa (laitoin kovilla pakkasilla ikkunan ulkopuolelle villaa ja finnfoam levyä lisälämmöneristeeksi, koska ikkuna on viitisenkymmentävuotta vanha yksikerroslasi, joka ei eristä lämpöä nimeksikään). Vaikuttaako lämpötila hautomiskuumeen syntymiseen? Kanalan lattialla on tällä hetkellä noin +5 astetta ja pesän korkeudessa pari astetta enemmän. Pitäisikö laittaa patteri päälle niin, että lämpö olisi vaikka reilut 10 astetta? Tämän hetkisen lämmön ylläpitämiseen en tarvitse patteria. Vaikuttaako ruoka hautomisinnokkuuteen? Kanani syövät pääasiassa täysrehua, mutta saavat päivittäin lisäksi joko kotiruokaa tai kauraa.

Onkohan tämä ihan tuhoon tuomittu yritys? Jos on, niin voin aina sanoa, että on ne jotkut kanojen takia omituisempiinkin asihoihin hurahtaneet :smt019
rilla

Re: onnistuuko haudonta talvella?

Viesti Kirjoittaja rilla »

Joskus aikoinaan meijän äite oli sitä mieltä,et jos kanoille syöttää paljon ohraa,niin tulee hautomakuume.
En tiedä onko perää.

Vaikea on hautomaan innostaa paljon muuten kuin jättämällä munia pesään. Pesät kannattaa tehdä viihtyisiksi,siis hämyisä,rauhallinen.
Tietenkin kevät vaikuttaa ym asiat.

Toivotan onnea! :smt020
Eme

Re: onnistuuko haudonta talvella?

Viesti Kirjoittaja Eme »

Viime yöksi yksi valitsi nukkumapaikakseen pesän munien kanssa, kun muut menivät orrelle :smt048 ehkä tässä siis on jonkinlaisia toiveita onnistumisesta. Ei tosin aamulla jäänyt pesään, vaan on touhuillut toisten kanssa tavalliseen tapaan. Eikä ollut kerennyt pesästä ulosasti, ennen kuin valtavan kakkapallon oli tipauttanut. Onneksi huomasin siivota sen pois ennen ensimmäistä munijaa, olisi muuten koko pesä ja munat menneet kakkaiseksi.
AidaD

Re: onnistuuko haudonta talvella?

Viesti Kirjoittaja AidaD »

Mä yritin nyt joulu-tammikuussa kaikin mahdollisin keinoin katkaista kolmen kanan hautomakuumetta. Oletin, että on vielä talvi tulossa. :D :D Yhtä kiinnosti hautominen ehkä viikon, mutta kaksi muuta taisi olla sen kuukauden verran lättyinä. Osittain samaan aikaan ja tietty samaa pesää. Rosvosin munat, nakkasin kanat aina pesästä ulos, mutta silti menivät aina vaan takaisin.

Nyt sitten taas yksi niistä innostui ja nyt tänäaamuna lykkäsin sinne munat alle. :) Aika kärttyinen oli, kun yksi oli vierähtänyt pois ja laitoin sitä takaisin. Heti tuli nokkaa ja kurinamurinaa. :D Hupaisaa. Peukut pystyyn varpaita myöden kolmeksi viikoksi.
Eme

Re: onnistuuko haudonta talvella?

Viesti Kirjoittaja Eme »

Missä vaiheessa minun kannattaa laittaa uudet munat kanan alle? Kana on nyt pari yötä maannut pesässä, mutta aamulla poistuu pesästä ja käy joitakin tunteja hautomassa päivän mittaan, on kuitenkin suuremman osan valoisasta ajasta liikenteessä. Odotanko, kunnes kana pysyy tiiviisti pesässä ja poistuu vain nopeasti syömään? Pohdin lisääväni pesän suuaukolle varjostuskangasta, jos se sitten pysyisi paremmin pesässä myös päivälläkin. Tällä hetkellä pesän suu on avoin.

Entä haudottavien munien säilytys. Minulla on noin 17asteessa säilytettyjä viikon vanhoja munia ja jääkaapissa säilytettyjä munia kuluvalta viikolta kerättynä. Lämpimässä olleita munia ei kyllä ole käännelty, jääkaapissa olevia olen käännellyt kerran päivässä. Kumpia minun kannattaa laittaa pesään, vai laittaisinko muutaman kummastakin?
rilla

Re: onnistuuko haudonta talvella?

Viesti Kirjoittaja rilla »

Minusta vasta sitten,kun jää pesään. Selvät oireet tuntuu olevan.

Luulisin,et molemmat kehittyy vielä ihan hyvin. Mä olen joskus laittanu sellasia,mitä ei ole käännelty ja eroa en ole huomanna.
Siis jos ei ole liian vanhoja,tietenkään. :smt024
Vastaa Viestiin