Minkä ikäisenä viiriäinen (tipu) muiden (aikuisten) joukkoon

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Hansu

Minkä ikäisenä viiriäinen (tipu) muiden (aikuisten) joukkoon

Viesti Kirjoittaja Hansu »

ELi tuo meidän ainokainen on nyt huomenissa 3 viikon ikäinen, sulat vaihtanut komistus. MIllonkas´tuota uskaltaisi tuonne kolmen muun viirun häkkiin (1,5 mx2m) tarjota? Lämpölampun tuolta jo sammutin ja tuo nyt tottunut sellaiseen 22 asteeseen. Navetassa tietty kylmempää (noin 16 astetta), mutta mites tuon totutat kun sisällä ei tahdo tuota 22 astetta viileämpää olla :smt017 ?
tanja

Re: Minkä ikäisenä viiriäinen (tipu) muiden (aikuisten) jouk

Viesti Kirjoittaja tanja »

Laita häkki pihalle parina päivänä niin tottuu lämpötilaan. Aikuisten seuraan voi mun mielestä ton ikäsen jo laittaa. Seuraavaan ettei muut ala kiusaamaan vähän aikaa. Meillä ei kukot ainakaan tule toimeen samassa häkissä iästä riippumatta ja siks noita häkkejä onki siunaantunut :smt003
tanja

Re: Minkä ikäisenä viiriäinen (tipu) muiden (aikuisten) jouk

Viesti Kirjoittaja tanja »

Eilen laitoin uuden viiriäiskukon hiukan vanhempien leidien kanssa samaan ja tappeluhan siitä syntyi. 2 leideistä veti näköön uutta kukkopoikaa oikeen olan takaa. Piti sitten pistää uusiksi kokonaan noi parvet ja vieläkin on yksi leideistä eristettynä häpeä nurkkaan, kun veti vanhaa kukkoakin pataan. Saapa nähdä rauhottuuko se leidi vai päätyykö pataan. Uusi tulokas sai nyt vain 2 leidiä itselleen ja ne on niitä rauhallisimmasta päästä ja kilttejä uudelle tulokkaallekin. Äkäisemmät akat meni vanhan kukon kanssa samaan ja yhtä lukuun ottamatta tulevat sen kanssa hyvin toimeen. Eli sulla varmaan riippuu laumasta miten toi laumaan lisäys onnistuu, pidän peukkuja ettei ole siunaantunut noin kiukkuisia kavereita kun mulle.
Hansu

Re: Minkä ikäisenä viiriäinen (tipu) muiden (aikuisten) jouk

Viesti Kirjoittaja Hansu »

Ei mun kanatipua voinu sinne ukon armoille laittaa :smt009 . Yritti polkea varmaan viisi minuuttia putkeen, mutta eikös tuo ole vielä vähän nuori (3 viikkoinen) :smt017 ? Toinen oli ihan hysteerinen ja lensi seinille... Niinpä se on nyt taas yksin pikkuhäkissä siellä isossa häkissä. Täytyy tuolle kukolle opettaa tapoja, ettei tyttöjä noin kohdella :smt018 ... Vaan nyt mulla sitten onkin 17 pientä tipua (2 vrk) kasvamassa :smt055 (aika hyvä prosentti kuoriutui kun omistani 17/21 ja kuitenkin säilytin yli 2 viikkoa noita vanhimpia munia. Kaverin munista ei tullut mitään, mutta häenllä onkin aika vanhat kanat jo...)
tanja

Re: Minkä ikäisenä viiriäinen (tipu) muiden (aikuisten) jouk

Viesti Kirjoittaja tanja »

Mulla se ongelma leidi on nyt totaalisessa eristyksessä, ei tuu toimeen kenenkään kanssa ja nokki isolta eestin kukoltakin silmän niin pahasti etten tiedä onko puhki vai vaan turvonnu umpeen. Mä olisin sen jo pataan pistäny, mutta mies on niin herkkis että rakensi sille eristyskopin. :smt011 Tosta mitään tu ku kaikkia hakkaa. Eestin kukkokin on paljon isompi ku se ite ja vanhempi ja retuuttaa muita naikkosia vähän isommaltikin.
Yks vinkki mikä ois ni että pistäsit pimeeseen aikaan sen tipun sinne, ettei kukko heti huomaa uutta naista. Tietty sitten pitäs ite olla valvomassa kun valoisaa tulee, että mitä tapahtuu.
minkuliini

Re: Minkä ikäisenä viiriäinen (tipu) muiden (aikuisten) jouk

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Itse olen nuorimmillaan 4 vkon ikäisen viiru kanan laittanut vanhaan laumaan. 4kk:n ikäiset kanat ja kukko hyväksyivät tipin heti, mutta 2 kpl yli vuoden ikäistä " vanhaa akkaa" alkoi nokkimaan tulokasta heti rajusti. Oli pakko ottaa nuo kaksi vanhempaa kanaa eri häkkiin. Nyt vanhat leidit elelevät kahdelleen, ja loppu lauma onnellisena ja tasapainoisena uusi tipi seuranaan! Itse tulin siihen lopputulokseen, että mitä nuorempina yhdistelee/lisää tipuja joukkoon, niin sen parempi. Vanhemmilla viiruilla on vissiin vaikeuksia sulattaa uusia nuoria tulokkaita
Vastaa Viestiin