kenellä covatutto24, miten viirujen haudonta

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
kite

kenellä covatutto24, miten viirujen haudonta

Viesti Kirjoittaja kite »

Koneen säätämistä sun muuta mietin... Kun tuossa koneessa on vain se yksi vesiastia ja se ohjeessa käsketään täyttää 2pv.n välein.. Miten ihmeessä silloin toimii nuo kosteuden nostamiset sun muut... :shock:
Vai onko se tosiaan niin automaatti, että säättää muka itse jotenkin??
*ihan noviisi tässä -ja monessa muussakin asiassa*
sisu65

Re: kenellä covatutto24, miten viirujen haudonta

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Sinun pitää itse seurata sitä kosteutta ja lisätä vettä tarpeen mukaan. Kosteuden nostossa laitat sitten vettä vaan reilummin sinne pohjalle. Meillä on ollut siellä pohjalla "ylimääräinen" kippo johon on voinut sitten lisätä vettä jos on ollut tarvetta.

Olethan testannut kosteuden ja lämpötilan ennen varsinaista käyttöä?
kite

Re: kenellä covatutto24, miten viirujen haudonta

Viesti Kirjoittaja kite »

En.... :O Ei ohjeessa mainittu sanaakaan siitä.. :O

Pitänee opiskella italiaa jos siinä tekstissä luki..

Yhden kanatipun olen sillä onnistunut saamaan aikaan...
sisu65

Re: kenellä covatutto24, miten viirujen haudonta

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Siis nuo minun antamat ohjeet ovat siis yleensäkin konehaudontaan. Ja oman kokemuksen kautta tulleet. Olen hautonut covatutto24 sekä viiriäisen että kananmunia.
kite

Re: kenellä covatutto24, miten viirujen haudonta

Viesti Kirjoittaja kite »

Onko sinun koneessa se automaattikääntö? Ja miten siinä saa säädettyä jotain? (edelleen tuo italia on vähän heikkoa...)
Yksi "ruuvi" on siinä edessä (lämpötilan säätöä varten?), mutta vesi siis säädetään (tai kosteus..) sillä veden määrällä??
Mulla on paljon oppimista tässä.. :oops:
Mini

Re: kenellä covatutto24, miten viirujen haudonta

Viesti Kirjoittaja Mini »

Mulla on myös Covatutto24 ja olen hautonut sillä tyrnäväläisiä ja silkkejä. Se koneen oma astia riittää hautomisajan kosteuteen, mutta lopun kosteuden nostossa olen lorottanut sinne koneen pohjalle vettä. Suosittelen hankkimaan erillisen lämpö- ja kosteusmittarin, se koneen oma lämpömittari ei ainakaan mulla ole järin tarkka.

Lisäksi suosittelen lukemaan tämän alueen ylälaidassa olevan Konehaudonnan ABC:n, niiden ohjeilla minä olen pelannut enkä ole edes yrittänyt saada hautomakoneen haudontaohjeista selkoa. :smt001

Tsemppiä haudontaan! :smt023
kite

Re: kenellä covatutto24, miten viirujen haudonta

Viesti Kirjoittaja kite »

Mini: kiitos :)
Luin kyllä sitä konehaudonnan abc :tä, mutta mulla tarvis olla tietsikka sen hautomakoneen vieres jne... Sellanen karaoke -tyyppinen vehje, että se kohta "korostuu" mistä nyt pitää lukea... :oops:

*sisäinen blondi taas vauhdissa..*
tinttuli

Re: kenellä covatutto24, miten viirujen haudonta

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

kite kirjoitti:Yhden kanatipun olen sillä onnistunut saamaan aikaan...
Millä "säädöillä" sait sen yhden tipun aikaiseksi?? :smt017
Laita vain viiriäisille samaan tyyliin, ei se sen kummallisempaa ole. Viiriäisuntuvikkojen hoito vain on vielä tarkempaa kuin kanatipujen..
sisu65

Re: kenellä covatutto24, miten viirujen haudonta

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Minulla on "puoliautomaatti" eli itse joutuu kääntelemään munat, sivussa olevasta ruuvista. Ruuvi tulee siis koneen sivusta ulos ja munat kääntyy siitä vetämällä, ritilä jonka päällä ovat, niin liikkuu.

Lämpömittarin lähellä on myös ruuvi josta säädetään lämpötila.
kite

Re: kenellä covatutto24, miten viirujen haudonta

Viesti Kirjoittaja kite »

Niillä säädöillä, jotka koneessa oli kun sen ostin... Oli siis vähän käytetty ja "hyvin haudottu".. :)
Oletin että säädetty silloin, mutta tottahan näissä olosuhteiden muutos saattaa vaikuttaa.. *tyhmä minä kun en tuota tajunnut*

Menen etsimään jostain nettikaupasta mittaria.

Ja sen vuoksi en ole aiemmin noita viiruja uskaltanut koneeseen laittaakaan kun tiesin et se on vaativampaa.. Nyt on "ainoa aika" kun ehdin niitä kunnolla "vahtimaan" -siis jos nyt tipuja edes saan aikaiseksi.. :O
kite

Re: kenellä covatutto24, miten viirujen haudonta

Viesti Kirjoittaja kite »

Oli siinä koneen säädöissä joku oikein, koska aamusti oli jo 10 kuoriutunut... :smt060
Nyt etsin kiireesti varmistusta tipujen tarvitsemalle lämpötilalle :)

Konetta en varmaan vielä tänään avaa, että vielä kuoriutuvatkin ehtivät kuivua. Huomenna sitten täytyy, että ne tänä aamusti kuoriutuneet saavat ruokaa?? Toivottavasti ei avaaminen pilaa jäljellä olevien kuoriutumista..

Lämpölampun jo viritin "tipulan" ylle. Suurin osa oli villivärisiä, yksi aivan vaalea joukossa :D
Vastaa Viestiin