Onko kokemusta tästä hautomakoneesta?

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

uusikananen

Onko kokemusta tästä hautomakoneesta?

Viesti Kirjoittaja uusikananen »

http://www.hautomo.net/etusivu?page=sho ... egory_id=1

Pojalla kauhea vimma saada tipuja syntymään ja joululahjaksi ajattelin tällaisen hankkia. Onko helppo aloittelijan käyttää? Saako tipuset kuoriutuakin tässä ja sitten siirretään vasta lämpölampun alle isompaan tilaan? Neuvokaa tyhmää :smt017
Maatikko

Re: Onko kokemusta tästä hautomakoneesta?

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Mulla on tuosta se automaattisella kääntölevyllä varustettu versio eli Mini Advance. Olen hautonut vasta yhden satsin, 7 munasta sain 5 tomeraa lintua, oli helppo käyttää ja luotettava. Kuvassa näyttää vähän karkkinamilta, mutta on yllättävän jykevän tuntuinen vehje. Ja joo, tiput kuoriutuivat tuossa ja kun olivat vähän kuivahtaneet, siirsin tipulaan.
Bean

Re: Onko kokemusta tästä hautomakoneesta?

Viesti Kirjoittaja Bean »

hups...
pikkumyy--

Re: Onko kokemusta tästä hautomakoneesta?

Viesti Kirjoittaja pikkumyy-- »

Mulla on toi kone! Hmm ihan hyvin on toiminut, ekasta haudonnasta 2/8 (huono tulos johtu vissiinkin liian alhaisesta lämmöstä, ja liian korkeasta kosteudesta).. Niitä kun vaihtelin seuraavassa haudonnassa niin tulokseksi tuli 5/6 :) Mutta siis omasta mielestä tosi kiva pieni kone..
henkka

Re: Onko kokemusta tästä hautomakoneesta?

Viesti Kirjoittaja henkka »

mitenhän tuohon koneeseen saa sopivan kosteuden.kananmunien haudontaan. pitääkö kummankin säiliön olla täynnä vettä.olis mulla kyllä kosteusmittarikin,vai oli liian iso eikä mahtunut koneen sisälle :smt001
vardenji

Re: Onko kokemusta tästä hautomakoneesta?

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mä meinasin ostaa tän mini advance-koneen aloituspakettina tuolta Hautomo.jotain, mutta ei sitä enää ollutkaan siellä. Oli kone vaan yksinään. Kuinka paljon toi eco poikkeaa advancesta? Siitä oli vielä aloituspaketti. Pystyn manuaalisesti kääntää munia EHKÄ sen kolme kertaa vuorokaudessa vastaisuudessa hankalien työaikojen vuoks ja sen vuoks olisin halunnu ton advancen. Tietääks ketään pystyykö ton advancen paketin ostamaan mistään muualtakaan? :smt017 Vai otanko suosiolla econ...
caddy

Re: Onko kokemusta tästä hautomakoneesta?

Viesti Kirjoittaja caddy »

Ei ole kokemusta tuosta koneesta, mutta rupesin mittimään, että kun siinä on automaattinen tuo päivien laskeminen - ja lopettaa käänteyn 2 vrk ennen kuoriutumista - niin pystyykö sitä haudontapäivälukua manuaalisesti muuttamaan? Jos esmes käykin vaikka silleen, että kana jättää haudonnan kesken päivänä 14, ja haluaisi siirtää munat hautomakoneeseen, että silti laskisi oikeaa päivää ja lopettaisi kääntelyn oikeaan aikaan?
max3

Re: Onko kokemusta tästä hautomakoneesta?

Viesti Kirjoittaja max3 »

Hyvin voi säätää haudonta ajaksi ihan mitä vain. Käännön saa myös missä tahansa vaiheessa pois päältä. Mulla on haudonnat onnistunut hyvin tuolla ja oon pitänyt puolikkaan kipon täys ja kuoriutumiseen täyttänyt kipon kokonaan. Sain koneen mukana myös suomenkielisen käyttöohjeen.
Mini Advance on ihan huippu pieni kone! Jos jotain huonoa pitää keksiä, niin itse väkersin vesi kipon ympärille suojan, ettei viiruvauvat pääse uimaan.
caddy

Re: Onko kokemusta tästä hautomakoneesta?

Viesti Kirjoittaja caddy »

Kaivelin tossa omatekoista hautomakonetta kaapista, ja muistin että siihen pitäis termostaatti uusia. Pähkäiltyäni tulin sitten siihen tulokseen, että jospa tilais oikein oikean, tehdastekoisen koneen! Mulla on aina ollut vain itsetehtyjä. Tämä Advance vaikuttaa ihan näppärältä pikku masiinalta, ja suht edullinenkin.
vardenji

Re: Onko kokemusta tästä hautomakoneesta?

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mä joudun miettimään taas pari kuukautta, kun haluan ensin tietää toimiiko omatekemä. Ton advancen mä kyllä varmaan haluan, joten pysyy mun ostoslistalla...
caddy

Re: Onko kokemusta tästä hautomakoneesta?

Viesti Kirjoittaja caddy »

Pakettipa tulikin tosi nopeasti, tässä nyt konetta jo pyörittelen ja ihmettelen. Onhan tässä äkkilseltään mietittynä monta plussapuolta omatekemään. Kiva, kun ei tarvitse käännellä munia! Mukana tuli siihen vesiastiaan tommonen pieni ritilä päälle myös. On kyllä tosi minimaalisen pieni tuo vesiastia. Tosin, eipä ole iso tuo koneen sisätilakaan.
caddy

Re: Onko kokemusta tästä hautomakoneesta?

Viesti Kirjoittaja caddy »

Max3, nostitko koneen oletuslämpötilaa, tai kalibroitko sitä, vai haudotko niillä lämpöasetuksilla, jotka koneessa valmiina oli?

Mulla oli koneessa valmiina 37.5, tosin kun sitä tarkistin kahdella digitaalimittarilla ja sääasemalla, ne antoivat aivan eri lukuja ((37.8 -38.1), mutta en kuitenkaan lähtenyt konetta säätämään, kun en kympillä luota noihin digimittareihinkaan. (Elohopeamittaria ei löytynyt, vaikka kuinka etsin).
Xaus

Re: Onko kokemusta tästä hautomakoneesta?

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Mulla on RComin King Suro ja en ole kertaakaan mitannut millään muulla mittarilla arvoja. Lämmöt on nyt säädetty 37,7 ja kosteus 45%. Kosteus seilaa 43-49 välillä. Lämpö ei paljon vaihtele.
max3

Re: Onko kokemusta tästä hautomakoneesta?

Viesti Kirjoittaja max3 »

Caddy, mä säädin haudontalämpötilan 37,7 silloin kun aloin sillä hautoa. Tosin silloin mittailin lämpöjä ja ne oli ihan ok. Nyt viime haudontaan kalibroin koneen, kun oli ollut pitkään käyttämättä ja samalla tuskailin, kun ei neljällä kuumemittarilla saa yhtenäisiä lukuja. (säätovalikkohan on, kun painaa - ja + yhtä aikaa ja kalibrointi valikko kun painaa kaikkia kolmea yhtäaikaa ok, - ja +)
Kalibrointi valikosta oon myös muuttanut lämpötila asetusta, siis kun meillä ei huonelämpötila ole talvisin lähelläkään sitä oletettua +20astetta.

Onko sulla koneelle suomenkieliset ohjeet? Ne kannattaa lukea (mäkin kyllä luin ne vasta kun olin jo tipuja hautonut). :smt003
caddy

Re: Onko kokemusta tästä hautomakoneesta?

Viesti Kirjoittaja caddy »

Juu, sain suomenkieliset ohjeet, ja jopa (vastoin yleisiä tapojani) hieman lukaisin niitä! :smt003 Jotakin pitäis ehkä kuoriutua 8 vrk:n kuluttua, saapa nähdä... Tosi kivan oloinen kone kyllä, näppärä ja ihanaa, kun ei tarvi kääntää! :smt004 Kosteusprosenttiahan tossa ei missään näy, sen vois mainita huonoks puoleksi (en rupea mihinkään munien punnitsemiseen) mutta luettuani tuon sun tekstin laitoin sen toisen puoliskon täyteen vettä, täytän toisen sitten lähempänä kuoriutumista. Se löytyikin tuosta ohjeestakin, ja samoin kuivempaa hautomista kaipaaville lajeille ohje. Mutta sitä jäin miettimään, että mitäs jos kosteutta tarvitaankin enemmän, kuten vesilinnuilla? Ajatus kun olis hautoa hanhia tässä vielä joku päivä... Siitä ei mainittu ohjeissa mitään. :smt012
Vastaa Viestiin