Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
sisu65

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Minulla on 7 kukkopoikaa jotka kuoriutuneet toukokuun puolessa välissä niin vielä samassa tarhassa. Saavat olla vielä reilun viikon ja sitten tulee kukkopaisteja.
Tuulia

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Tuli tässä mieleeni että aikoinani olin töissä eläinkaupassa noin 5v. ajan, missä häkkilintuja myytiin, niistä erotti sukupuolet vaikka silmät sidottuina. kun lintuja siirrettiin häkistä laatikkoon tai päinvastoin niin naaraat pyristelivät enemmän vastaan jopa nokkivat ja purivat sekä päästivät kovemman rääkäisyn kuin koiraat, koiraat eivät koskaan koittaneet purra/nokkia. ja yksikään lintu ei ollut poikkeus.

Mahtaisiko toimia millään lailla kanoilla, mitä sanoo kanankasvattajat tähän, olisiko kokeilun arvoinen ?
Kaisa

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja Kaisa »

Meille tuli pariksi kuukaudeksi hoitoon neljä silkkikanaa. Tyttäreni sai tehtäväkseen ne nimetä mutta olisi kiva tietää tai edes arvata sukupuolta ennen nimeämistä. :smt002 Lukemani perusteella sukupuolen tunnistus on näillä aikas vaikeaa mutta laitan tähän jokusen kuvan jos joku viitsisi arvailla. Tipuset ovat n. 4 kk vanhoja ja sirkuttelevat vain kaikki. Minkä ikäisenä nilltä voi odottaa kiekumista / munintaa?

Isompi valkoinen:
Kuva Kuva

pienempi valkoinen:
Kuva Kuva

vaaleampi ruskea:
Kuva Kuva

tummatukka:
Kuva Kuva Kuva
Tuulia

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Aika eritahtiin näyttää silkit kasvavan ja kehittyvän, meillä kyllä kiekuu 4 kk. ikäinen kukko ja on kiekunut jo jonkun aikaa, ja noin 3kk. ikäisenä puhuivat jo "kanaa".

No minähän en mistään tiedä, mutta Kaisan kanoissa silti pienempi valkoinen on mielestäni kukko ja loput kanoja.
Tirppa

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja Tirppa »

Tällaisen ohjeen olen saanut sukupuolitunnistusta varten:

Kukon erottaa kanasta pyrstön alta: kana kainaloon ja taita pyrstöä selän päälle; kukolla näkyy pieni uloke kloakkiaukosta (se on pippeli...)

:smt003
Tuulia

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Mä meinasin kyllä katsoa meidän tipun pyrstön alle, mutta aattelin että saan kumminkin paskat silmille, joten jätin väliin :smt005
vardenji

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Päteekö toi 'pippelitiirailu' kaikkiin rotuihin vai vaan silkkitipuihin? Meil on aina päteny et jos harja on punanen tai tummahko jo tipuna, siitä kasvaa kukko... Nyt sit epäilyttää, kun vaihdan rotua...
Tirppa

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja Tirppa »

Kyllä mä uskoisin että kaikilta kukoilta se pili löytyy...rotuun katsomatta :smt001
vardenji

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja vardenji »

:smt005 Löytyy varmasti ja kai sitten kans näkyy.
Tuulia

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Huomenna ruvetaan sitten katsomaan onko mitään eroavuuksia peräpäissä, meillä on eilen ja tänään kuoriutuneita silkkejä ja kääpiö-kotseja.
Tuulia

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Katsottu nyt on,mut en minä ainakaan löydä mitään muuta kuin kakkareikiä.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mä en ole koskaan edes yrittänyt tuolla keinolla tutkia, koska se kukon pippeli on vain pienenpieni nystyrä muiden poimujen joukossa. Teoriassa helppo homma, mutta siihenhän ammattilaiset käyvät ihan kursseja ja silmän harjaantuminen kestää aikansa.
annemari

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja annemari »

minäkin tiirasin nuo muutaman päivän ikäiset maattarintiput, kaikilla samanmoinen rööri pertsiissä, jospa ne on kaikki samaa sukupuolta. TARKOITAN TIETYSTI ETTÄ NE ON KANOJA, EI KUKKOJA !!!!!!! :smt019
kanamummo

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Tuli taas Tiskoverilta tipujuttua:
http://www.youtube.com/watch?v=1tmEO9xRqvo
siivistä, pyrstön alta.
kochin-fani

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Hitsi ku tohon ei oo suomenkielisiä tekstejä... Siis onko niitä eroja (ihan pienillä tipuilla):
- harja ja heltat
- pyrstönalus
- ja höyhenpeite?
Vastaa Viestiin