Kana ihan ripulilla tipujen kuoriuduttua

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
hillopulla

Kana ihan ripulilla tipujen kuoriuduttua

Viesti Kirjoittaja hillopulla »

Eka tipu kuoriutui edellispäivänä ja kaksi lisää eilen. Kana ei vaan olisi malttanut pysyä enää pesässään, joten laitoin sen pieneen kissan kantokoppaan lämmittämään tipuja.

Tänä aamuna, kun nostin kanan vähän jalottelemaan, saman tien alko kauhea piereskely, jonka mukana aivan vetinen ripuli. Tarkistin sen perähöyhenet ja ne olivat aivan sonnassa. Onko tämä normaalia juuri haudontansa lopettaneille kanoille, että maha iha sekaisin? Vai pitäisikö ryhtyä joihinkin toimenpiteisiin?

Ainakin ajattelin pestä sitä persustaa jollakin, koska ne sulat aivan paksussa sonnassa, ei ole tipujenkaan kiva olla siellä. Ainoa vaan, että miten nopeasti kana kuivuu tai tipu kylmettyy? Pitäisikö tässä välissä ryhtyä joihinkin toimenpiteisiin, etteivät tiput palellu? Lämmin vesipullo pesään niiden kanssa tai jotain?

Olen ensikertalainen näiden tipujen kanssa ja lisää on viikon päästä tulossa, joten hyvät neuvot ovat tosiaankin tarpeen. Toivottavasti joku vastaisi tähän. Kiitos.

Ai niin, kanoilla on peuhuhiekkaa, jossa on lehtipuunhiiltä seassa, jos se auttaisi ripuliin (luin täältä jostain), mutta pitäisikö sitä pakkosyöttää tai jotain ellei vapaaehtoisesti mene?
reetta

Re: Kana ihan ripulilla tipujen kuoriuduttua

Viesti Kirjoittaja reetta »

ei se vaarallista ole, jos kana muuten on hyväkuntoisen oloinen. mulla oli kanssa yksi emo ruikulilla tipujen kuoriuduttua. en kehannut ottaa sitä tipujen luota pois pestäväksi, kun mulla ei ole hiustenkuivaajaa ja kanan pershöyhenten kuivuminen olis kuitenkin kestänyt jonkin aikaa, ja silloin oli kova talvi eikä märkää kanaa olisi voinut viedä kanalaan kylmettymään. joten se oli sitten vaan kakkapyllynä. ja lopulta se mystistesti puhdistui itsestään. ilmeisesti puhtaisiin pehkuihin ja olkiin.
hillopulla

Re: Kana ihan ripulilla tipujen kuoriuduttua

Viesti Kirjoittaja hillopulla »

reetta kirjoitti:mulla oli kanssa yksi emo ruikulilla tipujen kuoriuduttua.
Kiitos, reetta, ett vastasit. Oliko sun kanas ihan vesiripulilla vai vaan löysällä? Mun kanalta tulee ihan vettä.

Mä nyt hain sen sisälle ja pesin sen. Laitoin sit koko poppoon koriin pyyheiden ja lämminvesipullon kans. Lisäks hain apteekist Tehobaktia ja annoin yhden satsin sitä veden kanssa, ett tulee nestettä kans. Saa nyt nähdä, ett toipuuko. Kyl se must muuten on suht pirtee. Ei vaan kauheest jaksa kävellä, varmaan vielä kankeen kuukauden istunnon jälkeen (hauto ens viikon tyhjää).
tiina

Re: Kana ihan ripulilla tipujen kuoriuduttua

Viesti Kirjoittaja tiina »

Hyvältä sun ensiapu vaikuttaa. Mä oisin tosin kuivannut sen pepun föönillä. Tehobaktia mä antaisin niin, että laittaisin pieneen tippaan mahdollisimman paljon ja kostuttaisin leivän siinä mössössä ja tarjoilisin sopivina paloina emolle sitä. Liika annostuksen vaaraa käsittääkseni ei ole.
hillopulla

Re: Kana ihan ripulilla tipujen kuoriuduttua

Viesti Kirjoittaja hillopulla »

tiina kirjoitti:Hyvältä sun ensiapu vaikuttaa. Mä oisin tosin kuivannut sen pepun föönillä. Tehobaktia mä antaisin niin, että laittaisin pieneen tippaan mahdollisimman paljon ja kostuttaisin leivän siinä mössössä ja tarjoilisin sopivina paloina emolle sitä. Liika annostuksen vaaraa käsittääkseni ei ole.
Kiitos, tiina, vastauksesta. On hyvä saada tukea tietävämmiltä näin ensikertalaisena, koska suurin pelko on, että menettää kanaemon.

Mäkin oisin kuivannu föönillä, jos ois sellanen. Harkitsin jo sellaisen ostoa, mut pitää vielä katsoa. Toi oli hyvä vinkki, että antas sitä Tehobaktia leivän kanssa. On meinaan hieman hankalaa antaa välillä ruiskulla. Mut toisaalta ajattelin, ett menee kans nesteitä sisään, ku kuitenkin aika paljon ripulin mukana poistuu.

Tänään on edelleen kanaemo ripulissa. Pariin päivään en oo persusta pessy ja tänään on taas pakko. Sen verran tavaraa kertynyt. Pääsee kana ja tipuset sisälle hetkeksi jälleen. Hyvin ne kyl syö ja juo, ettei mitään ongelmaa siinä. Harmittaa vaan tollanen pitkällinen ripulointi. Pelkää, ett menettää kanan.

Eläinlääkäritkään ei tiedä mitään, vaikka useammalle soitin. Tuotantoeläinlääkärillekin, mutta hänkin sanoi vaan, että tuotannossa ei ripulointia huomata ja sairaat kanat tapetaan. Just joo.. Paljon auttoi. Sen verran sain neuvoa, että miedolla saippuavedella voi kanaa pestä, jos ei pelkällä vedellä lähde.

Toivottavasti ei kaikki kanaemot ole ripulilla, kun tän viikon perjantaina pitäs kuoriutua kahdelta emolta jälleen munia, yhteensä 12, jos hyvä tuuri käy.
tiina

Re: Kana ihan ripulilla tipujen kuoriuduttua

Viesti Kirjoittaja tiina »

Joku kirjoitti tänne sellaisesta rehusta, joka on tarkoitettu ripuliin. Se on Suomen Rehun Progut Farm, se on kyllä iso, muistaakseni 40kg säkki, mutta ei se maksanutkaan kun parikymmentä euroa. Oisko ihan hölmö idea kokeilla sitä? Jos sitä teidän rehukaupasta löytyisi.
Mä kyllä yrittäisin ensin dropata sillä Tehobaktilla pari päivää...mä tyrkytän edelleen sitä mun leivänpala ideaa, sen kun liottaa kunnolla vedessä ja mäiskii siihen sitten sitä Tehobaktia, niin sitä saa aika reilusti ujutettua sillä tavalla kanalle. Nimimerkillä kokemusta on :smt002
Eiks joku tuttu vois lainata sulle fööniä, tulis niin hyvään tarkotukseenkin :smt003
hillopulla

Re: Kana ihan ripulilla tipujen kuoriuduttua

Viesti Kirjoittaja hillopulla »

tiina kirjoitti:Joku kirjoitti tänne sellaisesta rehusta, joka on tarkoitettu ripuliin. Se on Suomen Rehun Progut Farm, se on kyllä iso, muistaakseni 40kg säkki, mutta ei se maksanutkaan kun parikymmentä euroa. Oisko ihan hölmö idea kokeilla sitä? Jos sitä teidän rehukaupasta löytyisi.
Kattelin kans sitä rehua ja harkitsin ostoa. Mut juuri tuon ison määrän takia, en sit lähteny ensimmäiseks ostaan sitä, vaan ajattelin koittaa Tehobaktia. Sekin on aika isossa pakassa, ku 500g:n pänikkä tuli halvemmaks, ku 140g:aa, ni pakko ostaa sitäkin iso pakka. No, onneks voi käyttää kaikil kotieläimil, jos mahatauti iskee.
Mä kyllä yrittäisin ensin dropata sillä Tehobaktilla pari päivää...mä tyrkytän edelleen sitä mun leivänpala ideaa, sen kun liottaa kunnolla vedessä ja mäiskii siihen sitten sitä Tehobaktia, niin sitä saa aika reilusti ujutettua sillä tavalla kanalle. Nimimerkillä kokemusta on :smt002
Jatketaan :)
Eiks joku tuttu vois lainata sulle fööniä, tulis niin hyvään tarkotukseenkin :smt003
Harkitsin tota lainaamist, mut ei varmaan hienohelmat innostu, ku sanon, ett kuivaan sil kanan pehvaa. Pitää varmaan sijoittaa itse omaan. Katoin, ett Gigantis ois halvin 15e. Ei se sit kallis oo, jos sil saa kanal hyvän olon nopeest :)
iiwi

Re: Kana ihan ripulilla tipujen kuoriuduttua

Viesti Kirjoittaja iiwi »

Mulla on kyllä ollu lähes kaikki hautovat kanat lopussa ripulilla. Tänään just yks joka on hautonu jo 6 viikkoa kun ekat ei onnistunu, otin sen pois pesästä niin päästi hirveet, haisevat ripulisonnat oikein pierujen kanssa. Mä oon ajatellut että on ihan normaalia kun lähes aina kaikki on meillä hautoessa samaa tehnyt. Eikä sitä paljon tule, luulen että johtuu siitä että syövät vähän ja kakkaavat niin vähän hautoessaan. En ole kyllä itse pessyt kanojen pyllyjä.
hillopulla

Re: Kana ihan ripulilla tipujen kuoriuduttua

Viesti Kirjoittaja hillopulla »

iiwi kirjoitti:Mulla on kyllä ollu lähes kaikki hautovat kanat lopussa ripulilla.
Kiva kuulla (ei kanojen kannalta, mutta mielenrauhan), että jonkun muunkin kanoilla on sama homma, kun meikäläisen. Sitä tunsi olevansa niin yksin ja siksi peljästyi asiaa. Kun soitti ystäville, joilla on kanoja, niin heille tämä oli täysin vieras ilmiö.
Eikä sitä paljon tule, luulen että johtuu siitä että syövät vähän ja kakkaavat niin vähän hautoessaan.
Mun mielestä taas sitä tulee paljon. Ja varsinkin sitä aivan vettä. Mulla oli siis kana sisällä ja siinä oikein näki, aina kun tuli sonnat lattialle, miten paljon sitä nestettä oli yhdessä tuotoksessa. Aina melkein tasatunnein välein tuli useampi ruokalusikallinen nestettä. Itse valkoista sontaa ei siinä satsissa paljoa ollut. Neste oli keltaisen vihreää ja todella haisevaa. Ensimmäisenä pelkäsin kanalla suurta nestehukkaa ja kuivumista. Varsinkin, kun ripulia on ollut nyt jo melkein viikon verran. Mutta nyt luulen, että ehkä jo vähän helpottaa.
En ole kyllä itse pessyt kanojen pyllyjä.
Mä haluan pestä sitä jo ihan tipujenkin takia. Kun niistä on kiva vetää rallia emon alle etukautta sisään ja persustan puolesta ulos. Ei ole hääviä, kun siellä on isot ripuli/turve/muu roska kertymät. Voi tipu saada siitä vielä jonkun taudin, kun ei varmaan vastustuskyky elon ensipäivinä ole huippuluokkaa. Tästä tulikin muuten mieleen, että pitääkö kanoja jotenkin rokottaa? En ole löytänyt sellaista tietoa. Ja paikallisilta eläinlääkäreiltä on kyl ihan turha kysellä mitään kanoista :)
Vastaa Viestiin