Eviran kysely

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Mitenkäs noi kesäpossulat/kesäkanalat/kesäkalkkunalat..? Pitäiskös ne rekisteröidä?
kanaemo

Viesti Kirjoittaja kanaemo »

Matti: :smt044 Oisit vain täyttänyt sen lomakkeen! Olis siinä ollut niillä ihmettelemistä :smt005

Pootsi: Jospa se kysely ei ole vielä tullut perille? Jos ne ei oo vaikka lähettänyt kaikki yhtäaikaa, tai jotain :smt017

Helvi:Niin ne sano mullekin, mutta kyllä kai sitä saa rekisteröityä jos haluaa. Minä lisäsin kanat siihen samaan lomakkeeseen jossa ilmoitetaan lampaat.
kanaemo

Viesti Kirjoittaja kanaemo »

Matti: kesäpossulan pitäisi rekisteröityä. Mut sunhan pitää olla rekisteröitynä sikatilalliseksi jo siksi, et teillä on se minipossukka. Näin ainakin minä olen ymmärtänyt. Korjatkaa toki jos olen väärässä (ei olis kyllä eka kerta :smt003 )
Hakalan emäntä

Viesti Kirjoittaja Hakalan emäntä »

:smt082
Meillä siilona toimii iskän tekemä vanerilaatikko jossa on ostorehut ja vanha pakastin toimii kaurasiilona ja muutes hyvin toimiikin.
Mä sain tänään kyselyn.
Hakalan emäntä

Viesti Kirjoittaja Hakalan emäntä »

kanaemo kirjoitti:Matti: kesäpossulan pitäisi rekisteröityä. Mut sunhan pitää olla rekisteröitynä sikatilalliseksi jo siksi, et teillä on se minipossukka. Näin ainakin minä olen ymmärtänyt. Korjatkaa toki jos olen väärässä (ei olis kyllä eka kerta :smt003 )
Mulla on taas se käsitys että jos omistat yhden lemmikkipossun ei tarvii sikatilalliseksi vielä rekisteröityä, mistäköhän tän luin???
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Joo, kyllä mä olen sikatilallinen. (Ja kesäpossuja meille ei tule! En hennoisi sikaa pistää piffeiksi kun aika koittaa. :smt010 ) Eli sikatilaksi tarvitsee minipossullisen rekisteröityä mikäli suunnittelee porsaiden teettämistä TAI minisika on kosketuksessa muihin tuotantoeläimiin. Ja meillä kun on vuohia, niin siksi olen rekisteröitynyt.

Entäs kesäkanat ja -kalkkunat, onko kukaan sellaisia rekisteröinyt?

Kiltisti on muuten täälläkin nyt tuo Eviran kysely täytetty.
kalkkuna85

Viesti Kirjoittaja kalkkuna85 »

Eilen tuli kysely postissa ja täytin sen saman tien. Olen tässä miettinyt kun aivan rehellisesti nuo paperit täytin, että joudunkohan hävittämään kanatukset... :smt010
Meillä ei ole esim. mitään lannan jatkokäsittelyjä. :smt087 Likaiset kuivikkeet lantoineen viedään vaan ns. "tunkiolle". Siinä kyselyssähän oli vaihtoehtoina mm. lannan kaivaminen maahan... Eikös se muutenkin ala palaa/käydä ja sen jälkeen maatumaan ilman, että se tarttee kuopata??? :smt017 Kesällä "tunkiolta" ollaan välillä haettu lantaa kukkapenkkeihin...
Ja sit toiseksi. Kokeilin viime keväänä tota tautisulku-juttua. Muuten se kyllä toimii, mutta vaatteita en alkanut vaihtamaan... ainoastaan lenkkarit saappaisiin... Mut ei meillä kyl mitään desinfiointiallasta ole... :smt009
Tuntuu, että tää homma menee koko ajan vaan vaikeemmaksi... Kohta täytyy varmaan kulkee koko ajan jotkut avaruuspuvut päällä... :smt013
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Ihan samaa mietin, että kuinkahan huonolta meillä tuo kanojenpitohygienia näyttää, kun hiiretkin kanalassa vilistää... :smt017
helvi

Viesti Kirjoittaja helvi »

Meillä vilistää hiiret sisälläkin :smt017 .
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Mulle tuli myös tuollainen olo. Meillä ei ole minkäänlaista tautisulkua, toiset kanat on verkkohäkissä kuttulannurkassa, toiset on toisessa nurkassa lautakopissa. Kuljeskelen kanalavaatteissa pitkin pihoja, edes kenkiä en vaihda. Ilmastoistiaukoissa on kyllä verkot, mut paljonko se auttaa, jos pitää ulko-ovea auki. Tänhetkinen kaura on ostettu avosiilosta, kuivikkeet on avoimessa varastossa. Käytetty pehku laitetaan läjälle kasvimaalle, ei sitä sen kummosemmin käsitellä. Levittelen sitä puolimaatuneena kasveille, kanatkin käy kuopimassa kasaa. Mitäs kauheuksia sitä vielä keksisi kertoa... :smt018

Minusta tämä kaikki vaan tuntuu täysin tyhjänpäiväiseltä vouhotukselta. Lintuinfluenssasta tämä kuitenkin johtuu, eihän sitä ole tavattu Suomessa edes villilinnuissa. Tilanne olis eri, jos tauti olis ihan oikea uhka. Tänällään touhu ei ole edes varustautumista, se on ennemminkin ahistelua. Sama se on tuon vuohi- & lammasvalvonnan kanssa. Myös yhden lemmikkikutun omistajan pitää rekisteröityä vuohitilalliseksi ja hankkia pitopaikkatunnukset kaikille niille paikoille, joissa meinaa vuohta käyttää. Matkaamisesta pitopaikasta toiseen pitää täyttää siirtoasiakirja, joka toimitetaan läänineläinlääkärille. Vuohta ei saa edes hävittää itse, vaan siitä pitää postitellä vähintään päätä ties minne. Lisäksi vuohella pitää olla korvamerkki kummassakin korvassa. Kaksi kertaa vuodessa täytyy vielä täyttää ja postittaa kysely eläinten lukumäärästä ja iästä. Kaikki tämä vain sen takia, että vastustetaan muka jotain tautia. Tämän taudin tarttumiskyvystä eläimestä toiseen ei tiedetä juurikaan, se voi syntyä eläimessä myös itsestään.

Anteeksi vuodatus, käy vaan välillä v*tuttamaan nuo jutut. :smt019
Moilanen

yleiskeskustelu/kanat

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Täyttelinhän minäkin nuo paperit tänään ja postitin.
Toisaalta on hyvä, että evira:ssa saadaan käsitys siitä mitä ja missä mittakaavassa esim lemmikkisiipikarjanpito on. Se selkeyttää, toivottavasti, heidän käsitystään tämmöisestä omatarve- ja lemmikkieläinharrastuksesta. Harrastuksestahan pääsääntöisesti on kyse. Toivottavaa nimittäin olisi, ettei enää tänä keväänä "ammuttaisi hyttystä tykillä", kuten viime keväänä.
Olen ollut viime kevään jälkeen kohtuullisen tiiviissä yhteistoiminnassa, johtuen asemastani viestikyyhky-yhdistyksen puheenjohtajana, näiden viranomaisten kanssa ja täytyy sanoa, että aika moni ruohonjuuritason asia on tullut selvitetyksi ja palautettakin on tullut puolin ja toisin.
Aika usein on tullut esille, että vaikka vähän pahaakin, niin on sitten sieltä joukosta löytynyt hyvääkin.
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Tulipa se kysely tännekin ja oikein kaksi kappalein!
Omalla nimelläni ja Tyynelän pienelle eläinpihalle erikseen....

No, täyttelin yhden ja ihan samanmoiset on vastaukset, kuin pootsilla :smt003 Noista lippusista on sitten Eviran väen hyvä huomata, että me harrastajat/omatarvekanailijat toimimme kuten ennenvanhaan maalaisjärkeä käytellen.
Että ei liiemmälti tautisulkuja ym.

Olisko mun kuitenkin pitänyt mainita että ON MEILLÄ käsidesipullo kanalassa! :smt005
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Eihän tuota kyselyyn vastaamisesta pitäisi seurauksia olla. Tuossa saatekirjeessä kun sanotaan: "Yksittäisiä tiloja koskevia tietoja ei myöskään luovuteta kenellekään; ei esimerkiksi viranomaiskäyttöön tai valvontaan. Myös tulokset julkaistaan siten, ettei niistä ole mahdollista tunnistaa yksittäisitä vastaajaa".

Ja kyllä luulisi ihmisten ymmärtävän, että kotitarvekanalaa pyöritetään vähän eri meiningillä kuin kanalaa, jolla hankitaan elanto.
Hakalan emäntä

Viesti Kirjoittaja Hakalan emäntä »

Matti kirjoitti:Joo, kyllä mä olen sikatilallinen. (Ja kesäpossuja meille ei tule! En hennoisi sikaa pistää piffeiksi kun aika koittaa. :smt010 ) Eli sikatilaksi tarvitsee minipossullisen rekisteröityä mikäli suunnittelee porsaiden teettämistä TAI minisika on kosketuksessa muihin tuotantoeläimiin.
Noin se Matti menikin :smt001
Meillä Roosa :smt007 ei mene asumaan samoihin tiloihin vuohien kanssa, vaan asustelee ihan eri rakennuksessa, tietysti samassa pihapiirissä ulkoilee sitten, mutta ei vuohiaitauksessa, mitäs luulet pitääkö mun ilmoittaa sikatilalliseksi???
kanaemo

Viesti Kirjoittaja kanaemo »

Ei ole kenelläkään huolta siitä, että kanat tai linnut pitäisi hävittää. Eviran ei ole tarkoitus kytätä, että kenen kimppun isketään vaan lähinnä sitä, että miten asiat meillä hoidetaan. Näin he kartoittavat mahdollista koulutuksen tarvetta jne.

Meitä pienkanaharrastajia ei ilmeisesti pidetä niin suurena uhkana tautien levittämisessä kuin sellaisia jotka niistä elantonsa saavat. On eri asia sairastua esimerkiksi itse ja menettää muutamat lintunsa kun tuotantotilalla jolla kontakteja muuhun maailmaan on paljon enemmän kuin meillä.

Ja siitä lannan käsittelystä: En usko, että ketään haittaa muutaman linnun paskat omassa kompostissa, mutta jos 10 000 kanan kanalanpitäjä kärrää omien kanojensa tuotokset pelkästään pellolle, niin :pukeright:

Rehunsäilytystä voisin ajatella niin, että se on ihan sama missä minä säilytän sen 40 kg:n munituspunaheltta säkin ja samanverran kauroja verrattuna sihen paljonko tuotantokanaloissa menee rehuja. Toki me kaikki varmaan yritetään jemmata lintujen eväät jysrijöiden ulottumattomiin parhaaksi katsomallamme tavalla. Ei kukaan halua hiiriä, rotista puhumattakaan levittämään tauteja ja tappamaan huvikseen pieniä lintuja.

Tänä on tietysti vain minun optimismini mikä puhuu. Voihan olla, että ensi viikolla tulee men in black-heeboja jotka hävittää kaikki eläimet meidän tilalta ja vie mut sitten linnaan 8-[
Vastaa Viestiin