Kalkkijalasta

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4447
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kalkkijalasta

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Se on muuten uskomattoman sitkeä ötökkä tuo kalkkijalkapunkki :smt011
Meille tuli syksyllä -09 pari semmoista kanaa, jotka oli lääkitty lähtöpaikassa kahteen kertaan Strongholdilla ja minä vielä jatkoin niiden pedikyyriä mäntysuopakylvyillä + rasvauksilla.
Nyt, reilu 1,5 vuotta hoidon jäljeen, toisella kanalla on toisessa jalassa taas kalkkijalkaoireita! Tämä vinkkinä, että tarkistakaapa aikoja sitten hoidettujen kotkojen koivet...vaiva saattaa uusia pitkänkin ajan päästä!
Juuliska

Re: Kalkkijalasta

Viesti Kirjoittaja Juuliska »

Onneksi on Munis, että mekin huomasimme Börjen ja Toukon kalkkkijalat :smt041 . Onneksi eivät ole vielä kovin pahoiksi päässeet. Touko oireilee liikkumattomuudella, Börje ei niinkään. Ne ovat kanaparvemme säikyimmät tyypit. Ovat muuten molemmat chaboja, onko arkuus ja varautuneisuus joku rodun erityispiirre?

Pääsivät mäntysuopa-jalkakylpyyn ämpäriin pyyhkeen alle, yksi kerrallaan ja yksi päivässä :smt002 . Siellä olivat ihan rauhallisina molemmat. Pukeuduin jätesäkkihameeseen, kana selälleen syliin makaamaan ja kumihanskalla rapsutin helposti irtoavat ruvet pois. Sitten sivelin jalkoihin tahnaa, jonka olin sekoittanut mehiläisvahasta, oliiviöljystä ja valopetroolista. Siinähän hengittelette syyhypunki :smt019

Börje kuivatteli itsensä minnekään liikkumatta puuhellan sopivasti lämpimän levyn päällä. Kakkoikin vain kaksi kertaa :smt005 Touko piti kuivata hiustenkuivaajalla kun levy oli vähän kuumempi...

Molemmat linnut tuntuivat todella nauttivan hoidosta. Muutaman päivän päästä pitäisi varmaan uusia jalkahoidot. Toivottavasti tehoaa. Ensin vähän harmitti, että tuli tuollainen riesa melkein kananpidon alkajaisiksi, mutta nyt se tuntuu jo tosi hienolta jutulta. Saa heti tuntumaa kananhoitoon ja linnutkin taitavat kesyyntyä, huomaavat että ei me ihmiset sentään NIIIIN kauheita olla. Ja nyt kyllä päivittäin tuijotellaan lintujen jalkoja, ei kai vain muilla silosäärillä näy röpylöitä?
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kalkkijalasta

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mä koitin kahlata näitä kalkkijalkaketjuja läpi kun muistan että jossain oli Strongholdin annostus kanoille mutta kun en löydä. Multa löytyi paketti strongholdia jonka voisin kukon niskaan laittaa kunhan saisi annostuksen. Eli mulla on liuos jonka vahvuus 60 mg /ml, tarkoitettu alle 2,5 kg painaville koirille ja kissoille, nyt tarttis saada maatiaiskukolle käypä annos? Veikkaisin että painoa on tuo ehkä 2,5 kg mutta uskallanko lykätä koko ampullin kukon niskaan?
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4447
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kalkkijalasta

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tässäpä kaksi annostusohjetta:
Gurrre kirjoitti:Tänään kävimme eläinlekurilla hakemassa Strongholdia ja tuosta annostuksesta oli aluksi lääkärilläkin epäselvyyttä. Lopulta löytyi aineen valmistajan Pfizerin "Off label-ohjeistus" eli epävirallinen ohje. Ilmeisesti ei ole testattu siinä laajuudessa että voisivat sitä virallisesti tuoteselosteeseen laittaa.

"Lemmikki" kanoille annostusohje kalkkijalan hoitoon on 12,7 mg / kg. Ohjeen mukaan käsittely toistetaan 15 vrk kuluttua.

Mistään varoajoista ei ollut eläinlääkärillä tietoa, suositteli riittävän pitkää taukoa munien syönnissä.
Hilmuska kirjoitti::smt006

Eläinlääkäri määräsi koko porukalle Strongholdia, nyt heti ja 15 päivänkuluttua seuraava kuuri. Sattukin sopivasti, että koiran lääkekaapista löytyi nenäpunkkien varalle juurikin tuota lääkettä, niin pääsen käsittelemään kanat jo samantien. Sitten vain kanalan pesuun.. Meillä on maalattiakanala :smt013 , olen kyllä kaavaillut, että rakennetaan kanoille uudet ja helpommin puhdistettavissa olevat tilat, joten nyt saapi sekin projekti varmaan tuulta allensa.
------------------------------------
Lisäänpä tähän vielä vastaisen varalle tuon annostusohjeen, eli Stronhold 240mg, 12mg kanakiloa kohti ja 1 tippa lääkettä on 15mg. Minä en alkanut punnitsemaan , mutta laitoin 1gtt kääpiöihin ja 2gtt isoihin kanoihin.

Munia ei saa käyttää elintarvikkeeksi viikkoon.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kalkkijalasta

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Kiitos Hilta! Enpä taida koko ampullia sitten lykätä kukon niskaan, aikamoinen tujaus olisi. Täytyy tarkkaan syynätä noiden muiden jalkoja sitten jos joku muukin kaipaisi kun tuo aine ei taida säilyä avattuna :smt017 ?
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
kite

Re: Kalkkijalasta

Viesti Kirjoittaja kite »

Mitä / paljonko on gtt??? :shock:
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kalkkijalasta

Viesti Kirjoittaja Maattari »

gtt on tippa

Muoks;mähän joudun lykkäämään kukolle 3 ampullia niskaan, sekä lisäksi mun pitää hakea lisää uusintakäsittelyä varten :shock: Mä taidan tyytyä ivomec+paraffiiniöljykäsittelyyn, tulee halvemmaksi. Tosin mulla olisi ainetta ja kukolle olisi hyvä laittaa kun se ei muni. Tyhmän kokoinen putkilo :( Ja mitenköhän tämäkin pakkaus on meidän huusholliin eksynyt? Ei ole kissoja eikä noin pieniä koiria eikä siinä ole mitään tarraa päällä :smt017
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
siiri

Re: Kalkkijalasta

Viesti Kirjoittaja siiri »

Haulla löysin tämän keskustelun ja olisin nyt kysynyt tilannepäivitystä :smt006
Toimiiko kalkkijalkaan siis ivermektiini ( ivomec ) vai stronghold (selamektiini)
ja miten sitä ivomeccia laitetaan / annostellaan ?
Mulla kun sattuu olemaan selkään laitettavaa ivermektiiniliuosta, tosin meillä ei ole kalkkijalkaa, mutta ihan tiedonjano vaivaa :smt023
siimis

Re: Kalkkijalasta

Viesti Kirjoittaja siimis »

Molemmat tehoaa. Ivermektiini on huomattavasti halvempaa :smt002
siiri

Re: Kalkkijalasta

Viesti Kirjoittaja siiri »

Eli periaatteessa voisin pistää tipan noromectin pour onia kanan selkään :shock:
Onko kukaan kokeillut oikeasti ja mikä mahtoi olla arvottu annostus ? Tuohan on se lehmien liuos..
siimis

Re: Kalkkijalasta

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mulla on Animec vet 10mg/ml ja sitä olen laittanut tipan kilolle. Ivermektiinin yliannostus ei kuitenkaan ole kauhean vaarallista käsittääkseni. Kyyhkyillekin olen sen tipan laittanut, vaikka ne ei paina puolta kiloa edes. Kalkkijalkaiselle kanalle olen tiputtanut tipat molempiin kinttuihin, niin että aine vaikuttaa siellä tehokkaasti. Hoito kannattaa uusia 2-3 viikon välein pariin otteeseen.
Kotkottaja

Re: Kalkkijalasta

Viesti Kirjoittaja Kotkottaja »

Nyt se kalkkijalka iski tännekkin :smt013 Syksyllä tuli uusi porukka kanoja ja nyt huomasin että yhdellä kanalla on suomuiset jalat. Tämä kana tulee orreltakin alas vasta paljon myöhemmin kuin muut vaikka tuon ruokaa. Ilmeiseti aristaa jalkoja. Olen nyt ensiavuksi rasvannut jalkoja 4 päivän ajan rasvaisella voiteella. Kukolla jalat punertaa aikalailla. Voi olla silläkin. Koko porukan jalkakylvyt ja rasvailu kuulostaa vähän liian kovalta hommalta. Etenkin jos noita sulkia joutuu nyppimään / leikkaamaan :smt011 Eläinlääkärin kanssa olen jutellut ja oli puhetta tuosta Strongholdista. Tämä asia vaan kun ei ole eläinlääkärille tullut ennen vastaan. Nyt kysynkin teiltä oletteko käsitelleet lääkkeellä vain oireilevat kanat? Vai pitäisikö varmuuden vuoksi käsitellä kaikki? Entä 2,5 viikkoinen tipu? Jos olette hoitanut vaan oireilevat niin onko muihin tullut myöhemmin oireita? Orret on hyvä desinfioida varmaan, mutta pitääkö kanalaa muuten alkaa puhdistamaan? Mikä on hyvä ajankohta desinfiointiin, meinaan kun eihän tuo lääke heti auta? Toiveena tietty olisi että tämä ei uusi :smt045 Lääkkeen hintaa on kauhisteltu... Kuinka kallista se oikein on :smt012 Meillä on 9 kanaa, kukko ja tipu.
siimis

Re: Kalkkijalasta

Viesti Kirjoittaja siimis »

Kun sulla ei tuon enempää kanoja ole kuitenkaan, niin lääkitsisin koko lauman. Tipun kanssa olisin kyllä varovainen...

Hintaa en kyllä nyt muista Strongholdille, mutta ei se varmaan ihan astronominen ole kymmenelle kanalle.
Kotkottaja

Re: Kalkkijalasta

Viesti Kirjoittaja Kotkottaja »

Näin minäkin ajattelin :smt045 siis että lääkitsen varmuuden vuoksi koko poppoon, tipusta en tiedä :smt017 En vaan tekemään perusteellista siivousta kun on nuo pakkaset mitä on... Aamulla taas lähes -30 :smt013 Joten pelottaa että se uusii lääkinnästä huolimatta :smt010 Kun vaikuttaa tuo tauti olevan aika sitkeä kuten HiltaHelikopterikin kirjoitti :shock:
kaztanja

Re: Kalkkijalasta

Viesti Kirjoittaja kaztanja »

Tähän ketjuun jatkan, että meille pesiyty talvella kanapunkki ja eläinlääkäri määräsi noille pienille kääpiökochineille laittamaan 6 tippaa strongholdia niskaan per kana. Lisäksi sanoi että uusittava neljän viikon kuluttua ja etä munia ei saa syödä hoidon aikana.

Tämä annostus koski vahvuudeltaan 60mg/ml stronghold valmistetta. Tätä on eri vahvuuksia.
Vastaa Viestiin