voimakas ammoniakin haju kanalassa?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

muumimamma

voimakas ammoniakin haju kanalassa?

Viesti Kirjoittaja muumimamma »

Kanojen talviasunnossa on tosi voimakas ammoniakin/pissan haju :smt019 ...onko syynä liian vähäinen tuuletus?
Kanat asustavat ulkorakennuksessa josta on eristetty takanurkka niiden talvikäyttöön. Tila on noin 5m2 ja siellä on yksi kukko, kolme kanaa ja kolme muutaman kk ikäistä tipua. Toisella seinällä on ikkuna ja toinen seinä on eristetty ja ovella varustettu. Tuuletus aukkoja ei varsinaisesti ole, mutta ovi on väljä ja ikkuna varmaan vähän valskaa..
Ovi avataan päivittäin noin 2-3 tunniksi jolloin kanat saavat ulkoilla ja oleskella muualla ulkorakennuksessa.
Haju tuntuu voimistuvan päivä päivältä...niin lattialla on olkia ja lehtiä, olen lisännyt olkia muutaman kerran ja potkinut olkia sekaisin silloin tällöin muuten olen pehkujen antanut olla sellaisenaan.
Missä siis mättää? Onko tuuletus?
Rusina

Re: voimakas ammoniakin haju kanalassa?

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Olki-lehti-pehku ei sido kovin hyvin kosteutta/ammoniakkia. Nopea pika-apu on laittaa turvetta sekaan (ylivoimainen ammoniakin sitoja!) ja lisätä tuuletusta. Jatkossa kannattaisi lisätä olkia enemmän, jos niitä haluat käyttää pehkuna.
ann75

Re: voimakas ammoniakin haju kanalassa?

Viesti Kirjoittaja ann75 »

Heissan Muumimamma :smt006

Mulla kans tulee välillä tuo ammoniakki aika voimakkaana. Lapioin lehdet pääosin pihalle äskettäin, vaikka hyvää puuhaa ovatkin kullanmuruille :smt003
Tilalle meni sahanpurua reilusti ja pari viikkoa oli hyvä ilmanala..kunnes tänään taas oli tosi voimakas ammis siellä ilmastossa. No ei muuta kuin ovet auki ja tuulettelemaan.

Pitäisi myös lisätä turvetta, mutta kun tuossa agrissa ne on ihan taivasalla ja syksyllä ostetut pari säkkiä oli likomärät :smt012 Pitäisi mennä jonnekin, missä ne on edes katon alla ja mielellään kantaja mukana :smt005

Lämmin ilma meillä lisää amminoakkia, pakkasilla vaihtuu ilma vissiin niin hyvin, että ei pääse ongelmaksi asti. Ja ehkä sit tänään oli kriittinen piste, vaikka kikkareet oonkin keräillyt päivittäin kakkilaudalta pois.

terkkuja Onnille ja tytöille :salute:
jamppa

Re: voimakas ammoniakin haju kanalassa?

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Juu, turvehan se olis hyväksi tossa tilanteessa ja se tuuletuksen lisääminen! Nyt on vielä niin lämpöiset kelit, että voisi vaikka ovea jättää raolleen koko ajaksi.

Mutta, otappas muumimamma pari jätesäkkiä mukaan ja mene siihen teidän lähellä olevalle maitotilalle ja osta sieltä hieman turvetta. Ei varmaan montaa egee maksa säkillinen. Ja siellä ainakin on kuivaa turvetta.. Tai pitäis olla..
mirri

Re: voimakas ammoniakin haju kanalassa?

Viesti Kirjoittaja mirri »

Ammoniakkia tulee kun olkipehku alkaa kompostoitumaan. Oletko koittanut kääntää pehkua? tuntuuko lämpimältä?
Tuolla aikaisemmin kyselin kestopehkusta, ja siinä tuli tuo ammoniakki esille monesti.
Olkia joutuu käyttämään tosi paljon kanalassa jos niillä kuivittaa. Ja saa varautua että joutuu kerrantalvessa tyhjentämään vähemmäksi.
Ihanne olisi varmaan se että saisi turvetta hämmennettyä sekaan.
http://www.munanetti.net/viewtopic.php? ... kestopehku
(Eiii mä tein sen taasmiks se ei lyhentynyt :smt017 )
Rusina

Re: voimakas ammoniakin haju kanalassa?

Viesti Kirjoittaja Rusina »

ann75 kirjoitti:sahanpurua reilusti ja pari viikkoa oli hyvä ilmanala..kunnes tänään taas oli tosi voimakas ammis siellä ilmastossa.
Kutterinlastu ja varsinkin sahanpuru ovat myös aika onnettomia ammoniakin sitojia. Nekin paranevat paljon tujauksella turvetta. :smt001
jamppa

Re: voimakas ammoniakin haju kanalassa?

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Meillä on kanalassa ihan pelkkää sahanpurua ja lehtiä seassa, eikä kyllä ammoniakki haise.
Tosin tuuletus toimii suht hyvin ja kuivikkeita käännellään aika-ajoin.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: voimakas ammoniakin haju kanalassa?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Olikos se muuten alunperin jampan vinkki, että laittaa havupuita tai havuja poistamaan ammoniakin hajua?
jamppa

Re: voimakas ammoniakin haju kanalassa?

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Tosiaan! Hyvä hilta kun muistutat :smt001
Meillähän on siis tosiaan jokaisessa kopissa vähintään 2 isohkoa kuusta! Nekin varmasti vaikuttaa asiaan..
Suvianne

Re: voimakas ammoniakin haju kanalassa?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

HiltaHelikopteri kirjoitti:Olikos se muuten alunperin jampan vinkki, että laittaa havupuita tai havuja poistamaan ammoniakin hajua?
Käviskö ihan oksat!!??
Hitsi, huusin toissa päivänä naama punaisena kun poika oli tehny kuusi aitaan miehen kokoisen reiän!! Pilalla, mutta oksat on tallessa!
jamppa

Re: voimakas ammoniakin haju kanalassa?

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Käyhän ne! Tärkein on, että erittää havupuun tuoksuja..
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: voimakas ammoniakin haju kanalassa?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Minulla oli ensin turve kuivikkeena, hyvin toimi ei haissut mutta se pöly...huh. Vaihdoin kutteriin, ihanan näköistä ja tuoksuista, ei pölise niin paljon mutta ajoittain vieno ammoniakin haju tulee nenään. Nyt aion kokeilla turpeen ja kutterin sekoitusta kun seuraavan kerran siivoilen. Minulla siis ei kestopehkua. Ja täytyy kokeilla niitä havujakin mutta peittääkö ne vain ongelman, eli ammoniakkia on liikaa mutta hajua ei huomaa kun havut tuoksuvat?
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
mirri

Re: voimakas ammoniakin haju kanalassa?

Viesti Kirjoittaja mirri »

No miten nyt ilman raikastin toimii :smt005
Mutta havut on tosi hyvä siinä hommassa. Ammoniakkihan ei välttämättä ole ihan suositeltavaa hengitellä. Että jos lisää tuuletusta vähän niin uskoisin etä auttaa. Minä olen joskus keräillyt suopursun oksiakin viirulaan tuoksuksi ja koristeeksi.
Rusina

Re: voimakas ammoniakin haju kanalassa?

Viesti Kirjoittaja Rusina »

mirri kirjoitti:Minä olen joskus keräillyt suopursun oksiakin viirulaan tuoksuksi ja koristeeksi.
On tainnut olla mirrin viirut pikku pilvessä :smt005 :smt047. Suopursu erittää huumaavia keskushermostoon vaikuttavia aineita ja on isoina annoksina myrkyllistä. Oon useammankin kerran hakenut ajavan koiran pois suopursukosta hortoilemasta kun jänis on sen sinne narrannut. Tiesitteko että pitkäkorvakin osaa käyttää hajuja jälkensä peittämiseen? :smt003. Se vie koiran aivan tahallaan suopursukkoon ja lieteojan yli ja sitten pompiskelee rauhassa piilopaikkaan päiväunille. Samoin pupu tulee helposti nuotiolle koiraa eksyttämään.
Meni taas OT, mutta kun liittyi näihin hajuihin.... :smt040

En oikein usko että metsän hajut neutraloisivat ammoniakkia. Mun mielestä se oikea keino on pehkun korjaaminen ja sitten lisäapuna tuuletus. Hoidetaan syy, ei seurauksia...
Muusa

Re: voimakas ammoniakin haju kanalassa?

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Rusina kirjoitti: En oikein usko että metsän hajut neutraloisivat ammoniakkia. Mun mielestä se oikea keino on pehkun korjaaminen ja sitten lisäapuna tuuletus. Hoidetaan syy, ei seurauksia...
Oon ihan samaa mieltä ja se tuuletuskaan ei välttämättä riitä. Se ammoniakinkäryhän nousee pehkuista ja silloin kun ihmisen nenään on raikas ilma on kanan nokkaan paljon alempana lähellä pehkua ehkä ihan eri tilanne kuitenkin. Eli menkää sinne kanalaan ryömimään ja haistelemaan :smt002 Nenä on myös huono ammoniakkimittari sikäli että kun ammoniakinkäryä tuntuu on sitä ilmassa jo ihan liikaa.
Oikein tehdyssä kestopehkussahan sen pehkun pitäisi palaa pehkun pohjalla niin ettei ammoniakkia nouse ilmaan. Eli lisää kuiviketta siis ja turve on tosiaan hyvä. Jos on kovasti pölisevää turvetta voi sitä kastella vaikka kastelukannulla tai sitten sekoittaa sahanpuruun.
Vastaa Viestiin