Kanojen reviiri

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Suwitsu

Kanojen reviiri

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Meidän maatiaiset kulkevat päivät pihalla vapaana. Kesällä hankitun uuden kukon myötä on tullut ongelmaksi se, että kanat kulkevat kukon johdolla milloin missäkin ja välillä todella kaukanakin. Edellinen kukko piti kanat visusti omalla (pienellä) reviirillä mutta nyt kanat kulkevat mielestäni aivan turhan kaukana. Kukko on nyt jo pian vuoden joten tuskin tyyli tulee muuttumaan. En haluaisi näitä aitaukseenkaan laittaa. Eli onko muita keinoja kuin kukko pölkylle tai aitaukseen? Kukko on ihmisille kiltti ja kanoille oikea herrasmies joten toisaalta harmittais kukkoa poiskaan laittaa :smt017
annemari

Re: Kanojen reviiri

Viesti Kirjoittaja annemari »

Meillä on ihan sama homma. Olen päätellyt, että kukko kyllä silmäilee koko ajan laumaansa, mutta vaaran uhatessa (varis lentää yli, joku ääni kuuluu tms) se päästää kimeän huudon, ja silloin kanat juoksevat joko kukon luo, tai jonkun puskan alle nopeasti. Meillä tämä toimii näin, aina keväällä kanat kulkevat ulkona ihan kukossa kiinni mutta loppukesästä ne parveilevat kuka missäkin, toki kylläkin kukon näköpiirissä.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kanojen reviiri

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Meillä sama homma reviiri suurenee ja suurenee eikä minun mielestä kukolla ole hajuakaan missä kanansa hiippailee kunhan lempivaimonsa kiehnää kyljessä. Joskus kukko ja lempivaimo kahdestaan sisällä ja muu parvi huitelee ulkona. Mitä tehdä? Kolme nuorta kukkoa on kasvamassa, tällä hetkellä ovat 13 viikkoisia.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Suvianne

Re: Kanojen reviiri

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Meilläkin on iso reviiri. Silti saisivat koluta enemmänkin. Pelto jää lähes kokonaan käyttämättä.

Minusta yksi ratkaisu on useamman kukon pito. (jos ei haittaa että osa laumasta kulkee kauempana)
Ja eri ikäisten kukklojen.
Pääkukko ei välttämättä nuoria pidä uhkana ja ainakin maatiaiskukot ottaa isännän mallin jo nuorena.

Kun minulla oli Alhokukkoni tallessa, Haaremi kulki Pääkukon mukana kaukaisilla retkillä. Ja nuoret pysyttelivät kanalan lähellä. Mutta heillä oli innokas nuori kukko silloin johtajana. Ja kun lauma oli yhdessä. Nuori kukko oli hyvin passiivinen-

Meille vakiintui selkeesti kaksi eri laumaa jotka välillä yhdistyi.
Ja se oli suorastaan hauskaa seurattavaa, koska aina kun kana rupesi munimaan, niin se kohta lehahtikin haaremin mukaan ja Aikamieskukko aloitti kosiskelun.
Oli helppo erottaa kuka muni :smt001

Ja nuorten kukkojen hyödystä ja uhrautuvaisuudesta kertoo sekin, että koira tappoi kukot!! Ja kanoja pääsi vain raapasee muutamaa..
Mimmi

Re: Kanojen reviiri

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mä oon huomannut, että reviiri laajenee kesän edetessä, koska kanat haahuilevat hautovansa lehtolapsia jossain heti, kun silmä välttää. Mulla on kans useampi kukko pitkin pihaa, niin pitävät kanoistaan huolen. Ja kanat näkyvät pitävän huolen seuraavan sukupolven hyvästä geenipohjasta käymällä milloin minkäkin nurkan takana "vieraissa" - varsinkin juuri ennen hautomista. Aika huvittavaa seurata niiden käyttäytymistä.. :shock:
Suwitsu

Re: Kanojen reviiri

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Meillä on kanat tulleet aina yöksi sisälle mutta nyt olivat yöksi jääneet jonnekin. Luulenpa että ovat olleet niin kaukana että on pimeä yllättänyt. Kesällä naapuri soitti n. 200 metrin päästä että kanat menevät siistissä jonossa heidän talon ohi pikatielle päin.. Ensi viikolla haemme toisen kukon, jos se saisi edes osan porukasta pidettyä lähempänä.
Viimeksi muokannut Suwitsu, 25 Marras 2009, 19:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suvianne

Re: Kanojen reviiri

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Suwitsu! On jo iso reviiri...
Onko siellä jossain jotain ihanaa?
Ei ole meillä pihaa kauemmaksi menneet.
Joskus alussa eksyvät pois pihalta, mutta kun muutaman kerran ollaan pelästyttämällä ajettu pois, niin ovat oppineet.
Tuo on kyllä aika ärsyttävä...
Suwitsu

Re: Kanojen reviiri

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

En kyllä keksi että olisi mitään erityistä kauempana. Ja toisaalta eivät lähde aina tiettyyn suuntaan vaan kulkevat missä tahansa, kaikki suunnat kelpaa :smt013
kanamummo

Re: Kanojen reviiri

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Joo se on tosiaan kukosta kiinni. Meiän yks kukko vei kanat ihailemaan kaivuria navetan taakse kun siellä kaiveltiin kunnallista viemäriä. Tais olla työmiehillä hauskaa, ja miksei kanoillakin! :smt005
Moilanen

Re: Kanojen reviiri

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Olen koettanut ratkaista hommaa siten, että ulkokaudella kaikki lisäravinto ja herkkupalat tarjoillaan ulkorappujen vieressä. Lisäksi olen opettanut kanaparveni tulemaan kutsusta luokseni, (makupaloja tarjolla) se homma näyttäisi toimivan. Ainut haittapuoli on se, että vaimo joskus motkottaa kun pesun jälkeen haalarien taskusta löytyy esim maissipuuroa. Miten ne maissinjyvät nyt noin puuroksi meni? Joskus aika pikkumaisia nuo vaimot, eivät aina hallitse kokonaisuutta. Maissia kun tarvitaan kanojen aktivoimiseksi, osaavat hyppäämällä nokkaista maissinjyvät korkealtakin, Moilanen pääkukko ottaa kyyhkyjen tapaan huulieni välistäkin. Tämä kaikki on tarpeellista toimintaa minun, ei aina vaimon mielestä.
Kuitenkin, herkkupalojen toivossa kanat vaeltavat, siksi meillä pihapiirissä on karike- lehtikasoja sekä hyvä, hoidettu rypemispaikka aurinkoisella seinällä.
Suvianne

Re: Kanojen reviiri

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Moilasen kanatouhut kuulostaa niin hauskoilta.
Minä taas en syötä ikinä portailta ja marmatan ukolle jos niin tekee...
Taidan olla yhtä ymmärtämätöm kokonaisuudesta :smt005

Meillä on hoitamaton marjapensasalue kanojen pääalue. Se on heti kanalan vieressä.
Sinne raahaan kaiken haravoidunkin.
Joten ne viihtyy tosi hyvin siellä. Silti kellon mukaan kiertävät ison alueen.
Mutta olen oikeasti nähny niiden syövän etanoita ja se niitten kuopiminen pitää sammaleenkin nurmikosta poissa, joten saavat olla vapaana.
Mutta herkut vien aina kanalan sisään. Joten kyllä niitten pääalue on kanalan ympäristö.
reetta

Re: Kanojen reviiri

Viesti Kirjoittaja reetta »

meillä kanapirut ovat keksineet metsän. ne paapertavat kaukana umpimetsässä ihan tyytyväisinä ja minä perässä, että ei noin kauas hyvät kotieläimet.. luultavasti kun piha on nyt niin märkä ja kaikki vihreä alkaa olla liiskautunut pitkin kuraista maata, niin niistä metsä on hauskempi ulkoiluympäristö, ja onhan siellä ihania kuusia, joitten oksille voi mennä kökkimään. siellä on sitten jossain vaan se ketturepolainenkin.. :smt017 kotiin ne kyllä tulevat kiltisti kun alkaa hämärtää, ja ainakin silloin kun menen kanalalle ruokavadin kanssa. niillä on kymmenien metrien päästäkin toimiva RUOKAA!-hälytysjärjestelmä, tai sitten ne on yhteistyössä sinitiaisten kanssa.
Vastaa Viestiin