Punaheltta + muut valmisrehut

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Moilanen

kanojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Olettekos muuten kyselleet erilaisilta laitoksilta, päiväkodit, vanhusten palvelutalot jne kuivia ylijäämäleipiä. Meillä niitä kertyy jopa yli tarpeenkin. Se on egologisesti oikein kun ylijäämäravinto käytetään ikäänkuin uusiotuotantoon, so munat.
Ikävä kyllä kauppojen vihannekset menevät ns kompostiin ja niihin ei pienkanalan hoitajalla ole pääsyä. Harmi juttu.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Itsekin kokeilin eilen kanalaatikon tekemistä. Laitoin vuokaan kaikennäköisiä vihanneksia, lihaista lampaanläskiä ja makaronia kuivana. Lopuksi kippasin vuoan täyteen kutunjugurttia ja lykkäsin leivinuuniin. Aamulla uunista löytyi todella houkuttelevalta tuoksuvaa, kiinteää vuokaruokaa. Kanat vetivät sen nassuunsa innolla, tänään sain ison munasatsin kiitokseksi.

Laitoin samalal myös satsin leipää eläimille. Latasin yleiskoneeseen vettä, hiivaa, kaikkea mahdollista viljatuotetta ja öljyä. Annoin koneen vaivat ta kunnes taikina irtosi astian laidoista. Lätkäisin samantien taikinan epämääräisinä köntteinä uuniin, tunnin kuluttua sainkin sitten viedä maidon- ja munantuottajille lämpimäisiä. Hyvin teki kauppansa taas.

Jatkossa tulen laittamaan vähemmän kanasakkaa ja enemmän kanalaatikkoa. Kokkailu oli minustakin tosi hauskaa, vapaata säveltämistä ilman sitä epäonnistumisenpelkoa.

Leipiä voi kysellä myös pitokokeilta. Mä olen saanut yhdeltä tutulta kokilta jätesäkeittäin leipäkakkujen teosta jääviä leipätikkuja.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Tämän päivän annos kruunattiin pihlajanmarjoilla sekä elävillä etanoilla ja matosilla, joita löytyi kasvihuonetta siivotessa:

Kuva

Vanhin kana osas hienosti heti poimia kaiken eläväisen alkupaloiksi! Hih! :lol:
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Jouduin pakosta ruokkimaan kanat ilman kauraa muutaman päivän ajan. Oli jotenkin yllättävää huomata, kuinka paljon kana oikeasti tarvitsee kuitua. Tavallisesti kun puhutaan, että kanaruoan pitää olla kauhean vahvaa, mut kanasakan tai -laatikon lisäksi piti antaa paljon raakoja juureksia, haudutettuja lehdeksiä ja sellaista, jotta tirpoilla ei olis ollut nälkä koko ajan. Onneksi meidän vakikaurakauppias tuli niinkin pian lomaltaan, ilman kauraa ja sen kuorta ruokinta on mulle turhan hankalaa. :D
Minni

Viesti Kirjoittaja Minni »

Meilläkin on nyt muutama kana ja ehkä kukkokin, en vielä oikein niitä erota. Täysrehua niille annan, pitäisi olla kalkki samassa. Ja myös syövät kauroja, ja kaurahiutaleita. Enempää en ole vielä ehtinyt niille tarjoaan. Hyvin ovat viihtyneet, ja toivottavasti alkavat munimaankin, vielä ovat nuoria.
Leenamaria

Viesti Kirjoittaja Leenamaria »

Minni kirjoitti:Täysrehua niille annan, pitäisi olla kalkki samassa. Ja myös syövät kauroja, ja kaurahiutaleita.
Tulipa mieleeni, että täysrehun kanssahan ei sitten oikeasti saisi antaa kauroja tms. Tiedän monen tekevän niin, koska täysrehu on puolitiivistettä halvempaa, mutta itse en tekisi niin.

Viimeks kävin agrista kysymässä puolitiivistettä, niin myytiin ei oota ja sanottiin, että ota täysrehua on halvempaa ja sitä muutkin käyttää, ei puolitiivistettä kuulemma kukaan osta. :roll: Ei kai, jos sitä ei myydä. :shock: Marssin tien toiselle puolelle k-maatalouteen ja heti löytyi.
meto66

Viesti Kirjoittaja meto66 »

Niin, "oikeasti". Rehussahan on tieteellisen tarkasti kaikki vitamiinit, ravintoaineet, kalkit ym. oikeassa suhteessa, että kana tuottaisi munia mahdollisimman paljon.
Onko se meillä pääasia? Ainakin täällä kotipöperöt maistuvat paremmilta, kuin Punaheltta. Aina kippo syödään kilpaa aivan tyhjäksi. Joka ikinen jyväkin nokitaan maasta saman tien.
Arvelisin näitä kanoja onnellisemmiksi kuin pelkkää punahelttaa syövät. Ja ei se kotimunan parempi makukaan ole mielikuvituksen tuotetta. Kaupan munien munijat ovat olleet Punaheltalla ja munat maistuvat miltä maistuvat.
Leenamaria

Viesti Kirjoittaja Leenamaria »

Mutta jos kerran antaa teollista rehua vain lisänä, niin miksi ei sitten antaisi sitä puolitiivistettä ennemmin?

Se on selvä, että kotipöperöt maistuu parhaiten. Mie en ainakaan anna kesällä edes sitä puolitiivistettä lainkaan, kun on muutenkin monipuolisempi ruokavalio, kuin talvella. :)
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Kyllä se minustakin niin on, että jos ruokkii eläimensä vain teollisilla muonilla, niin sitten pitäisi seurata ohjeita. Elikä viljan kanssa puolitiivistettä ja täysrehu yksin. Toisaalta kaura+täysrehu+kotiruoka on varmaan myös käypä yhdistelmä.

Prikullensa sama mieltä Meton kanssa. Mullahan oli säkki puolitiivistettä kun mulle oli kerrottu, ettei hybridi muni ilman sitä. Tuoteseloste sisälsi kaikennäköistä puoliepämääräistä kemikaalia, jokainen kana tekaisi orjallisesti mauttoman munan päivässä.
Aloin sitten opetella kotipöperön tekemistä. Kanat saavat nyt viljan ja karkearehun lisäksi vaihtelevamuotoista ja -sisältöistä, maistuvaa sapuskaa. Kotimuonan sisältöä vaihtelemalla voin säätää tulevien munien määrää, kolme munaa neljältä kanalta päivässä on tavoitteeni. Nyt mä todella tiedän, että mitä kanani syövät, munatkin on taas jostain kotoisin.

Tämä on varmasti pahasti sanottu monien mielestä, mutta kerronpa kuitenkin mielipiteeni. :oops: Mun mielestäni erityisesti maatiaiskanan säilyttäjätilojen tulis ruokkia kanansa kotipöperöin. Säilytystyössä on tärkeää olla menettämättä alkuperäisiä ominaisuuksia, kuten vaatimattomuutta ja kotiruoan hyväksikäyttökykyä. Talvilämmin, teollisilla muonilla pyörivä ja hautomakoneeseen turvautuva maatiaiskanala ei ole mielestäni mistään kotoisin. Anteeksi jos hyppäsin jonkun varpaille.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4449
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Meillä käytetään täysrehua olosuhteiden pakosta, kun meidän kunnan+kahden naapurikunnan maatalouskaupoista ei muuta saa :oops:

Ja täysrehun saatavuuskin on aina välillä vähän arpapeliä---onko vai eikö ole...Kerran laitoin isännän ostoksille ja mitäs sieltä tulikaan: 5-6 viikkoisille kalkkunoille tarkoitettua rehua :twisted: Säkissä maininta, että myrkyllistä hevosille! Minä en ole rehuvarastossa kovin tarkka---saatan annostella milloin milläkin kipolla, enkä voinut ottaa riskiä, että myrkkyrehujämät olisivat ponin annoksessa...Lähti kyllä äkkiä paluupostissa takaisin se säkki...Ja kauppias valehteli mulle päin näköä, kun sanoi, ettei hänellä ole ikinä ollutkaan mitään muuta kuin kalkkunarehua ja sitähän kaikki kanailijat syöttää. Yritin siinä änkyttää, että onhan ollut ennen kananrehuakin, kun mulla on kuititkin tallessa! Sanoi vaan, ettei ole ollut eikä tule olemaankaan. No---jatkossa on kuitenkin kanantäysrehua löytynyt ko. kaupasta.

Täysrehun lisukkeena annan jyviä (enimmäkseen kauraa ja hieman ohraa) ja "keittiökamaa"...koostumus vaihtelee tilanteen mukaan. Munien makuun ja muihin ominaisuuksiin mm. väriin, vatkautumiseen ollaan oltu oikein tyytyväisiä (me itse ja myös munien saajat/ostajat)...Ja tällä ruokintareseptillä on hoideltu samoin tuloksin isat ja maattarit. Mutta luulen kyllä, että myös ne tehokanalaolosuhteista poikkeavat elinolot voivat vaikuttaa asiaan...
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Mun täytyy kyllä sanoa, että mä olen Pootsin kanssa hiukan eri mieltä etenkin tuosta talvieristyksestä. Kyllähän maatiaiset kestävät kylmää, mutta onko se sitten kauhean miellyttävää eläminen kylmässä. Muistelin lukeneenikin asiasta ja piti oikein kirjasta tarkistaa. Kirjassa Kanojen maailma Helena Telkänranta sanoo seuraavaa:"Maatiaskanoja otettaessa on muistettava, että rodulla on historiastaan huolimatta samat perustarpeet kuin muillakin kanoilla. Erityisesti kylmänkestävyyttä yliarvioidaan usein, minkä seurauksena niitä on pidetty liian kylmissä tiloissa, joissa ne kärsivät harjan ja heltan paleltumisista. Maatiaiset tarvitsevat talvisin lämpöeristetyn ja lämmitetyn kanalan siinä missä muunkinrotuiset kanat".

Ruokinnasta sen verran, että minä ruokin kanojani puolitiivisteellä, jyvillä ja 'sotkotuksilla' eli raasteilla ja ruoan tähteillä. Puolitiivistettä sen vuoksi, että siten ne saavat ainakin kaikki vitaminiinit sun muut mitä tarvitsevat.
Ja sitten vielä hautomisesta, että en usko ainakaan kenenkään Alhojen omistajan käyttävän haudontakoneita, Alhot kun hautovat itse ihan riesaksi asti :D Muista kanoista minulla ei sitten kokemusta olekaan. Että tämmöisiä mietteitä minulla :D
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

En meinannutkaan, että maatiaiskanat pitäisi laittaa pakkaseen. Tarkoitin talvilämpimällä lähemmäs 20-asteista tilaa. Onko suurta lämpöä ja kaupparuokaa vaativa kana enää maatiaiskana, mielestäni ei.

Aika uskomaton tuo Hiltan maatalouskauppa! :shock:
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Niin, kuten kurssilla tänään mainittiin, niin eläinhän kuluttaa enemmän rehua ja vaatii lämpimän veden, jos tilat ovat vilpoisat talvella. Ja kai sen ruuan on silloin hyvä olla energiapitoisempaakin.

Itse koen, että maatiaiset on "luotu" olemaan hieman viileämmässä, kuin jotkin rotukanat. Meillä pysyy kanala tänä talvena kutakuinkin +5-10 asteen lämmöllä ja siellä elelevät niin sekamaatiaiset, chabot, kyyhkyt kuin marsutkin. Ja uskallan väittää, että eivät kärsi.

Viime talvena kanat olivattallissa, jossa muutamaan otteeseen meni vesi hileeseen, niin olivat oikein virkeätä je tervettä sakkia (jo aikaisemmin alkanutta kalkkijalkapunkkia lukuunottamatta :D ) ja kanalan ilmakin pysyi raikkaana. Sehän on totta, että suuri harja paleltuu pakkasessa, mutta tuskin kukaan sinne kanojaan olisikaan tyrkkäämässä.
Moilanen

Kanatarvikkeita

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

No meillä oli tarjolla muutaman vuoden tuota puolitiivistettä, joskus kävivät ehkä uteliaisuuttaan kokeilemassa. Ei vajonnut automaatin rehutaso.
Meillä kanat saavat ohra/kaura/vehnä/pellavansiemen/rypsisekoitetta, siis lajittelujätettä.
Kanapuuro sisältää leipää, porkkanaa, kaalia,lanttua ja kaikkea ruuantähdettä edelliseltä päivältä, lisäksi piimää tai kokkelia. Lisään viikoittain valkosipuliöljyä ruokaan loisia vastaan. Luonnon antioksidantti.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4449
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Hei hoi!

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Saisinkos ihan takitilleen=kirjain kirjaimelta niiden puolitiivisteiden nimet, joita käytätte/olette käyttäneet? Ja saako niitä siis ihan säkkitavarana...valmiissa säkissä...vaiko irtotavarana omaan säkkiin? Me löydettiin nyt loppukesällä yksi putiikki, joka suostui tilaamaan sitä kamaa mitä tarvittiin, mutta siihenkin kauppaan pitää itse osata sanoa tarkalleen mitä haluaa...ei riitä, jos sanon, että pistäpäs seuraavaan tilaukseen puolitiivistettä...
Vastaa Viestiin