Punaheltta + muut valmisrehut

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Moilanen

kanojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

No minä olen jonkinverran käyttänyt tuota Suomen Rehun "Tiiviste-Punahelttaa". Kuuluu Agri-Markettien tavaravalikoimaan ja myydään säkkitavarana, olikohan se 30kg:n säkki.
Se on tarkoitettu täydentämään kotiruokintaa, n 20% kokonaisruokamäärästä=energiamäärästä.
Tosin meillä se on automaatissa ja kanat hakevat sitä siten kuin haluavat. Näkyvät haluavan kovin vähän.
Täysrehuruokintaa en ole koskaan edes tullut ajatelleeksi koska sen mukana ei todellakaan saa antaa mitään muuta.
Muuten meillä ruokitaan viljalla ja kanapuurolla. Taitaa tälläkin kerralla olla varastossa tuommoiset 500kg lajittelujätettä, siis ohraa, vehnää, kauraa, rypsiä, pellavansiementä jne. Täysin ilmaista tavaraa, senkun hakee vaan pois viljelijän nurkista kaiken kerrallaan.
Leenamaria

Viesti Kirjoittaja Leenamaria »

Mulla on 40kg:n säkki Suomen Rehun Munitus-punaheltta Plussaa. Hinta k-maataloudessa tingittynä 25 €.

Edit: Niin ja on ihan säkkitavaraa. Pienempiä säkkejä ei ole.
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Käsitin tuon Pootsin talvilämpimän väärin. Anteeksi :oops: Luulin, että tarkoitat että ei lämmitystä lainkaan :oops:
Meilläkin on noin kymmenessä asteessa ja hyvin voivat.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4447
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Ihan oman mielenrauhan vuoksi otin ja kysyin tätä ruokinta-asiaa suoraan Suomen Rehulta. Laitan kysymyksen ja vastauksen tänne näkyville…En suinkaan siksi, että kehottaisin ketään noudattamaan tätä ruokintamallia, vaan siksi, etten usko olevani ainoa, joka painiskelee saman probleeman kanssa ;)
Siis: Balanssin lisukkeena voi antaa jyviä ja kotiruokaa…

Minä kysyin:

Balans-Punaheltan ohjeissa sanotaan, että sen lisäksi tarjoillaan vain vettä. Munitus-Punaheltasta olen ymmärtänyt, että sen lisäksi annetaan noin puolet päiväannoksesta muuta ruokaa. Siis jyviä ja ilmeisesti ns. keittiötähteiden antaminenkin on “sallittua”.
Meidän alueellamme on kuitenkin ongelmia kananrehujen saatavuudessa. Ainoana varastotavarana löytyy Balans-Punahelttaa.
Haluaisin syöttää kanoilleni (pieni parvi ns. kotitarvekanoja/lemmikkejä) teollista rehua varmistaakseni kaikkien tarpeellisten aineiden saannin. Lisäksi kuitenkin haluaisin tyydyttää kanojen luontaisen kuopsuttelutarpeen nakkelemalla jyviä pehkun joukkoon. Lisäksi olisi kiva hyödyntää keittiöstä ja kasvimaalta tulevat “tähteet” kanojen ruokinnassa ja näin tarjota niiden ruokavalioon vaihtelua ja askaretta nokille.
Onko siis miten suurta haittaa kanojen terveydelle (munantuotanto on sivuseikka) siitä, että olosuhteiden pakosta käytän täysrehua puolitiivisteen sijaan ja "puolitiivisteenomaisesti"? Olisi hienoa kuulla rehutehtaan asiantuntijan näkemys tähän pohdintaan…Voinko jatkaa tälläistä ruokintaa "hyvällä omallatunnollla" vai onko ruvettava painostamaan kauppiasta tilaamaan Munitus-Punahelttaa?

Suomen Rehulta vastattiin:

Voit ruokkia kanoja Balans-Punaheltalla. Pidä sitä vapaasti saatavilla. Lisäksi siis tietenkin vettä ja voit myös heittää pehkuun pienen määrän jyviä ja antaa keittiöstä tulevia ruuantähteitä myös. Ruuantähteitä ei kannata kerralla antaa kovin paljon, sillä kanat jättävät silloin kaiken muun syömättä. Jos maatalouskaupasta saa, osta säkillinen kanakalkkia ja pidä myös sitä vapaasti tarjolla pienessä astiassa. Kalkki ei kuitenkaan ole ihan pakollinen, sillä Balansissakin on runsaasti kalkkia.

Mukavaa, että kysyit ruokinnasta! On tärkeää, että kanoja hoidetaan mahdollisimman hyvin.



Wuohetar

Viesti Kirjoittaja Wuohetar »

Hyvä tietää mitä rehun valmistaja on suosittellut, ettei ruokinta mene ihan pieleen. Meidän kaupassa oli vain Balans-Punaheltta Rihla V 41-55 viik. lattia-ja siitoskanoille tarkoitettua rehua (sama häkkikanoille 37-52 viik.) 40kg-16e! Olen heitellyt lisäksi pahnoille vähän kauran-ja ohranjyviä hedelmiä ja juureksia on päivittäin, kalkkia on myös tarjolla. Punahelttarehu ei näytä kelpaavan, vaikka sitä on koko ajan tarjolla! :roll:
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Ei meilläkään mene automaatista punahelttaa kovinkaan paljoa, mutta kun teen siitä sotkun eli kostutan sen vedellä tai piimällä, sitä syödäänkin sitten jo aivan eri tyylillä. Meillä on siis sitä puolitiivistettä. Teen siitä joka päivä sotkun, johon sitten lisään kaikenlaista, mitä keittiöstä löytyy. Tosin tällä hetkellä sitä on tarjolla vain automaatissa, munintatauon takia. Kaikki eivät ole tauolle alkaneet, mikä alkaa jo hieman hermostuttaa. En tiedä missä vika. Viime talvena munintatauko alkoi kuin tilauksesta heti kun päivät lyheni ja vaikka saivatkin punahelttaa. Ovat nyt vähällä valkuaisella, silti kaksi kanaa munii :shock:
Wuohetar

Viesti Kirjoittaja Wuohetar »

Kiitos Tiina vinkistä ja sekoituksia tekemään! Jos olen heitellyt pahnoille punaheltaa ovat siltä vähän nokkineet, mutta eivät ruokinta-automaatista! :roll:
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mullakaan ei automaattiin koskettu lainkaan (liekö vika kyhääjässä??), mutta löysin kivan "tarjoiluastian", missä voi seisoa laidalla, niin johan alkoivat popsimaan.

Muuten, kun mulla nämä vasta ovat alkaneet munia, tuleeko silti yleensä munintatauko? Vai riippuuko se siitä, miten paljon käytetään lisävalaistusta? No, pitäisikö sitten järjestää munintatauko? Vai ensi talvena vasta?

PS: Tiina, miksi se hermostuttaa?? Oletko huolissasi kanoista vai tuleeko munat korvista?? (he)
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Ihan kanojen terveyttä ajattelen. Kanoilla pitäisi olla munintatauko, jonka ne pitävätkin yleensä valon vähetessä ja silloin alkaa myös sulkasato. Siksi keinotekoinen päivän pidentäminen talvella ei ole hyvä juttu. Kanan pitäisi saada toipua rauhassa sulkasadosta.
Pidennän niiden päivää varovasti jostain helmikuusta lähtien. Yritän pitää ne mahdollisimman luonnollisessa 'rytmissä'.
kanaemo

Viesti Kirjoittaja kanaemo »

Mimmi: Nuorikot ei mun mielestä pidä välttämättä ekana vuonna ollenkaan munintataukoa. Kyllä ne varmasti ensi talvena taukonsa pitävät jos nyt jatkavat koko talven.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4447
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mimmi kirjoitti: Muuten, kun mulla nämä vasta ovat alkaneet munia, tuleeko silti yleensä munintatauko? Vai riippuuko se siitä, miten paljon käytetään lisävalaistusta? No, pitäisikö sitten järjestää munintatauko? Vai ensi talvena vasta?
Mulla on sellainen käsitys, että nuoret kanat, jotka vasta syksyllä aloittavat muninnan, eivät pidä/tarvitse sulkasatoa/muninta-taukoa ensimmäisenä talvenaan. Ja olen siinä luulossa, että nuoret kanat munivat lyhyemmällä valaistusajalla kuin vanhemmat kanat.

Minkäs ikäisiä ne tiinan kaksi munijaa ovat? Mulla yksi yli 2-v. munii vielä melkein joka päivä...sen siskoplikka on taukoillut jo piiitkään.
helvi

Viesti Kirjoittaja helvi »

Miulla on kanalassa valot päällä 8.00-20.00,munia tulee päivässä 2-4kpl /5 kanaa.
Mielestäni kanat pitävät munintatauon ja sulkasadon,vaikkei valoa vähennäkkään.Se on niillä "takaraivoon" kirjoitettu.
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Joo mietin itsekseni aivan samaa noista nuorikoista. Unohduin taas :!: puhumaan vaan itsestäni.Koska mihinkä ne sitä munintataukoa tarvitsee, koska ovat vasta muninnan alkaneet ja jos ei sulkasatoa ole?
Tuosta mä olen eri mieltä, että niillä olisi se jotenkin takaraivossa niinkuin Helvi sanoi. Saatan kyllä olla ihan väärässäkin.

HiltaHelikopteri: onpa helpottavaa kuulla! Se joka munii hulluna, on 2½- vuotias ja toinen on noin 1½-vuotias. Irma, se vanhempi, on mahdoton munija, mutta se ei haudo ollenkaan. Se on porukan kuningatar ja ehdoton ykköskana. Maija on hyvä munija ja hautoo myös. Molemmat ovat erittäin topakoita ja hyvänvoivannäköisiä.
Tuo on vaan hiukan ongelmallista, kun sulkasatoiset tarvitsisivat kuitenkin runsaasti valkuaista(niin olen lukenut) ja taas että munintatauko tulisi, pitäisi valkuaista saada vähemmän :shock:
Ulla

Viesti Kirjoittaja Ulla »

Minä syötän poikasille Rehu-Raision poikasherkkua(säkki 40kg),0-6vk ja isommille roduille 0-10vk. Jonka jälkeen saavat Rehu-Raision kasvatusherkkua lähelle muninnan alkua. Molemmat ovat täysrehuja. Lisäksi soraa ja poikaskalkkia ja myöhemmin aikuiskalkkia. Lähellä muninnan alkua vaihda ruuan pikkuhiljaa Suomenrehun munituspuolitiivisteeseen, joka on automaatissa, toisessa automaatissa on kauraa ja ohraa. Vehnää annan vasta munivalle kanalle ja kanoille jotka MUNIVAT, koska vehnä on niin energiapitoinen, että nuorilla ja munimattomilla saattaa tulla muninta ongelmia tai peräti mennä "munahanat" tukkoon. Ruuantähteitä mulla ei riitä kaikille, joten annan niille joille olen aloittanut antamaan, mutta kaikkien tähteiden ja pöperöiden antamisessa on yksi huono puoli, ettei anna liikaa. Kanan tarkoitus on syödä kupuunsa enemmän jyviä, kuin pehmeää ruokaa, koska pehmeä ruoka surkastuttaa kupua,jos siellä ei ole jyviä tarpeeksi soran jauhettavaksi. Mulla menee ostoruokaa tosi paljon, tilaan lavallisen n.1000kg joka sorttia kun ovat vähissä.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mulla on niitä omia pöperöitä yleensä vapaasti saatavilla ja samoin karkeempaa jyvää ja kalkkia.. ja voin vakuuttaa, ettei kupu ollut surkastunut kukkopojilla ja ankoilla, joita lokakuussa vähennettiin (siis oli siinä vanhempia kukkojakin). Mä en anna noita teollisia juttuja muutoin, kuin ihan pakon edessä. En pidä niistä lisäaineista, mitä niihin rehuihin työnnetään (ihan tarpeeksi jo lisä-aineallergioita miulla). Mut mää oonkin kerettiläinen monessa suhteessa. Ruokaa linnuille meillä menee linnuille ehkä noin 50 litraa päivässä. Riippuu vähän siitä mitä pöperössä on. Mä vaihtelen ruokintaa myös kelin mukaan.
Mulla on aika paljon kasvavia lintuja tällä hetkellä, siksi ruokaa kuluu( ja kun osa on vielä pihalla, ja osaa en enää taida tarhaan/kopiin ottaakaan, olkoot "villilintuja", niin ei tuu ongelmia keväällä sisälläpitopakon vuoksi). Lisäksi annan osan kanoja, ankkojen ja hanhien laiduntaa nyt kaalimaalla, näyttää toi luomukaali maistuvan linnuillekin.. oon siis avannut verkkoviritelmät kasvimaiden ympäriltä. Kasvihuone on kanssa putsattu, laitoin sinne yhden satsin siivoomaan ja lannoittamaan, hyvin ovat viihtyneet. Ei tarvinnut itse repiä tomaatinrunkoja eikä muutakaan mitä jäi keräämättä :wink: Noissa mun pöperöissä on makaronia, ohrasuurimoita, riisiä osana. Lisäksi nakkaan usein joukkoon jotain vihanneksia ja maitotuotteita, jos sattuu oleen ja vähän lihapuolta, pakkasilla sitä rasvasempaa paikka. Mulla on sellaisia noin 9 litraa vetäviä uunivuokia(neljä) ja yks isompi, johon menne ehkä 15 litraa.. ja näitten lisäksi pari muuta isoo vuokaa. Ne mahtuu leivinuuniin ( kun laitan osan päällekäin) kerralla kypsymään (meillä on niin iso uuni, että lämmitän metrisillä haloilla). Näin talvella, kun joutuu lämmittään on toi oman ruuan värkkääminen vähän niinkus sivutuote. Kesällä meidän tipit laiduntaa ja silloin en viitti kauheesti keitellä ( ehkä teen 40-60 lirtaa viikossa isoissa kattiloissa).
Vastaa Viestiin