Lintujen lopettamisesta

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Ilona

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja Ilona »

> Jep! Niitä omia rajoja kannattaa tosiaan rikkoa ja kokeilla uusia, ahdistavia hommia ensin kokeneemman kanssa. Meillä isäntä alkoi toissa kesänä ihan oma-aloitteisesti hakeutua kukkolahtiin mukaan, hän katsoi, että tämä homma pitää hänenkin opetella. Nyt hän teurastaa ihan itsenäisesti, jos tarvetta on. Samoihin aikoihin nelikymppinen mies yhtäkkiä innostui suorittamaan metsästyskortin ja lupasi kyllä itse perata ampumansa rusakot. Mitään tämmöstä ei varmaan olis koskaan tapahtunut, jos mä olisin yrittänyt pakottaa. Tosin tuo mun ukko on sen verran miehekäs (positiivisessa mielessä), ettei sitä mihinkään pakoteta. Lampaiden teurastuksessa se ei ollut mukana, mut ehkä joskus. Joka huushollissa on omanlaisensa työnjako. Mut älkää hyvät naiset laittako miehiä hommaan vaan sillä verukkeella, kun "oot mies". Se ei oo reilua. En mä ainakaan haluais kuulla, että mun pitää siivota / tiskata / kokata siksi, että oon nainen.
Suvianne

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

:smt005 :smt005
Ai, että nauratti tuo viimenen
Suwitsu

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Meillä kanssa minä teurastan kukot ja ihan vaan siksi että ne on mun. Mies kyllä siihen hommaan myös pystyy ja on niin tehnytkin mutta mä kyllä ajattelen niin että minä niitä täällä ruokin, hoidan, haudon jne. niin minä ne myös lopetan. Kalkkunoiden teurastuksessa mies kyllä auttaa, siihen en yksin pysty kun ovat niin mahdottoman isoja.
Rusina

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja Rusina »

No meillä ei kukkoja teurasta kumpikaan yksin, kun yhden ihmisen kädet ei riitä käytetyllä tekniikalla. Se ei nääs riitä, että kaula katkeaa summittain jostakin kohti. Isäntä saa perhohöyhenensä talteen priimana, kun on itse mukana... ...Sadonkorjuuta :smt004 . Pohojalaasta jääräpäätähän ei pakoteta tekemään mitään, mitä ei itse halua :smt021 .
milkkis]

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Mä en tiedä pystyisinkö lopettamaan pakkotilanteessa kun sellasta tilannetta ei oo vielä tullu. Sillon kun eka kukko telo jalkansa ja oli liikuntakyvytön ja poraten soitin tallista ukolle että pystytkö tulemaan kirveen kanssa tänne ja teilaamaan ton kukon kun sillä on jalka täysin pois alta. Ukko tuli, mietti hetken miten sen tekee ja teki sen. Ei tykkää missään nimessä siittä hommasta ja ei suostu suolistamaan ym juttuihin. Ei vaihda meilläkään mielellään paskavaippoja vaan delekoi homman mulle :smt005
Mutta se tietää että mä en sitä lopetusta mielellään tee joten kait se sitten jotain miehistä miestä leikkii jonkun mielestä kun suostuu sen tekemään. :roll:
flai

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja flai »

Miun täytyy kyllä tähän todeta, että en oikein ymmärrä sitä, että miksi monen mielestä hätäteurastus täytyy kanojen kohdalla osata ennenkuin niitä hankkii. Tietenkin ihan loistavaa, jos siihen kykenee! Meinaan vaan siltä kantilta, että kuinka monen koiranomistajan odotetaan pystyvän itse lopettamaan koiransa, tai kissanomistajan, hamsterinomistajan jne. Kuitenkin kaikkien eläinten kärsimys on samanarvoista. Se tietenkin tarkoittaa sitten sitä, että sille "vain" kanallekin hankitaan tarvittava hoito/lopetusapu vaikka keskellä yötä, maksoi mitä maksoi, ihan niinkuin mille tahansa muullekin kärsivälle eläimelle mitä ei itse osaa/halua lopettaa.

Varmaan nelisen vuotta sitten en ollut koskaan lopettanut mitään eläintä itse, enkä todellakaan uskonut koskaan pystyväni. Ekoja hiirenpoikasia kun piti lopettaa meillä niin kammosin sitä viikkotolkulla ennen ja jälkeen, vaikka mies teki sen... :smt005 Niin sitä vaan vähitellen oppi ja siedättyi, ja nykyään tarvitsen apua lähinnä kalkkunoihin ja isoihin kukkoihin, muu hoituu kyllä. Teurastan, suolistan, putsaan ja laitan ruokapöytään, minä nössö kasvissyöjä. Kaikkea sitä. :smt016 Koskaan se ei ole kuitenkaan kivaa tai helppoa, minusta se on merkki inhimillisyydestä.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

flai kirjoitti:Miun täytyy kyllä tähän todeta, että en oikein ymmärrä sitä, että miksi monen mielestä hätäteurastus täytyy kanojen kohdalla osata ennenkuin niitä hankkii. Tietenkin ihan loistavaa, jos siihen kykenee! Meinaan vaan siltä kantilta, että kuinka monen koiranomistajan odotetaan pystyvän itse lopettamaan koiransa, tai kissanomistajan, hamsterinomistajan jne. Kuitenkin kaikkien eläinten kärsimys on samanarvoista. Se tietenkin tarkoittaa sitten sitä, että sille "vain" kanallekin hankitaan tarvittava hoito/lopetusapu vaikka keskellä yötä, maksoi mitä maksoi, ihan niinkuin mille tahansa muullekin kärsivälle eläimelle mitä ei itse osaa/halua lopettaa.
flai kirjoitti hienosti! Ihan samoin ajattelen minäkin...
max3

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja max3 »

flai kirjoitti:Miun täytyy kyllä tähän todeta, että en oikein ymmärrä sitä, että miksi monen mielestä hätäteurastus täytyy kanojen kohdalla osata ennenkuin niitä hankkii. Tietenkin ihan loistavaa, jos siihen kykenee! Meinaan vaan siltä kantilta, että kuinka monen koiranomistajan odotetaan pystyvän itse lopettamaan koiransa, tai kissanomistajan, hamsterinomistajan jne. Kuitenkin kaikkien eläinten kärsimys on samanarvoista. Se tietenkin tarkoittaa sitten sitä, että sille "vain" kanallekin hankitaan tarvittava hoito/lopetusapu vaikka keskellä yötä, maksoi mitä maksoi, ihan niinkuin mille tahansa muullekin kärsivälle eläimelle mitä ei itse osaa/halua lopettaa.
Ei muuten sit niin yksinkertaista miltä sen saa kuulostamaan. Täällä kun en kunnan EL:lle saanut kanaa hoitoon, vaan suositteli suoraan kirvesterapiaa. Toinen EL sen sit hoisi, vaikka sanoi, ettei saisi, kun tuotantoeläimet kuuluu kunnanEL:lle... (enpä nyt edes kunnanEL:lle soittanut, kun tarvitsin antibiootin kanalle)

Mä oon tosiaan noita viiruja teilannut, ettei niiden tarvi kärsiä, kun menneet huonoon kuntoon. En millään saisi ukkoa tekemään sitä ja itsekin teen vain, koska en kestä katsoa kärsimystä. Teurastus jäisi kyllä tekemättä, samoin lihan käsittely ja syöminen.
Rusina

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Täällä seudulla on kyllä semmoinen tilanne, että jos ei akuutisti kärsivää lintua ite lopeta, niin ei siihen ainakaan eläinlääkäriä saa. Kerran päivystävä ei suostunut edes kania hoitamaan, sanoi että niitä saa kyllä uusia :smt013. Jos jollakin on parempi tilanne tai joku tuttu, joka on 24/7 valmis apuun, niin hyvä niin. Murphyn laki on, että eläimet sairastuvat lauantaina iltayöstä...
Suwitsu

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Ja täällä ei suostunut päivystävä ELL edes koiraa lopettamaan.
Mimm@

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja Mimm@ »

Ja meillä se on niin, että Sunnuntai on se päivä jollon koirat sairastuu niin että tartteevat välittömästi hoitoa.. Ei ole halpaa kuskailla hurttia sunnuntai-iltana ja usein vielä sattuu joku juhlapyhä niin vielä hankalampaa tavoittaa.
Me ollaan jo luovuttu kunnan ell suhteen koirien kanssa, mutta valitettavasti niiden palveluja joutuu näiden muiden eläinten kanssa käyttämään.
Xaus

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Mä oon tätä lopetusasiaa miettinyt aika paljon ja tullut tulokseen, et HÄTÄtilanteessa olen valmis lopettamaan jopa nykyisen koirani, joka on oikeasti mulle lähes lapsi, siis oikeasti elämäni koira. Toivottavasti en sitä koskaan joudu tekemään, mutta tämä menee kategoriaan "ennemmin kärsin itse kuin koira". Ja nyt täytyy melkein itkien todeta, että jos mulla olisi ollut välineet ja rohkeutta, olisi mun edellinen koira lopetettu pulttipyssyllä kotiin. Se lähtö olisi ollut sille parempi, kun mennä vieraan ihmisen luo lääkäriin lopetettavaksi. :smt022
kite

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja kite »

Meillä sikäli hyvä tilanne (ja taas toisaalta päinvastoin..) että lähin naapuri on eläinlääkäri.. Mutta siellähän ei ole vast.ottoa kun ajanvarauksella ja jonot 3vkoa.. Eli kunnan ell soitettava.
Onneksi tulee oli kyseessä eläin kun eläin (iso kiitos siitä, pitäis varmaan keksiä joku tapa kiittää).

Ja mä vielä jotenkin kestäisin sen et koirat sairastuu vkl, mutta kun ei ole itsellä tällä hetkellä kalustoa, niin tuo hevosten raahaaminen klinikalle silloin lauantai yönä on syvältä... :(

Pahin oli kun sattui härdelli ja olis tarvinnu 2 saada samaan aikaan -ja tietenkään niitä ei voinut samaan koppiin edes laittaa.. Hiukan meni aikaa, mutta onneksi järjestyi kuitenkin -huoh-
jokunen

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja jokunen »

Tänne pitäisi myös hankkia pulttipyssy 'kaiken varalta'. Ystävä, joka on aiemmin käynyt ampumassa lopetettavat hevoset, on lähdössä maailmalle ja jatkossa mun tarvis ite saada se nappi otsaan myös hevoselle jos tarve tulee.

Voiko koiran napauttaa pulttipyssyllä? Minkä eläimen pultit sopii jättikokoiselle koiralle? Kun mulla on vanha mutta vihainen 60+kg kaukkari, jota ei eläinlääkäriin saa enkä oikein tiedä kuinka koiran lopettaisi kun aika tulee. Se kun stressaa vahvasti kaikkia vieraita. Olin ajatellut että se aseellinen ystävä olisi ampunut, mutta koiran aika ei ole vielä ja ulkomailta on paha kaveria hätiin soitella...

Ja mitä tulee näihin eläinten ylihoitamisiin, niin juu. En ymmärrä esim. pahasti allergisten koirien/kissojen/muiden lemmikkien pitoa. On jotenkin nurjaa, että eläin on jatkuvalla lääkityksellä, vahdataan ruokia kun on kourallinen sallittuja aineita ja muu kiellettyjä jne. Ylipäätään krooninen, jatkuvaa hoitoa vaativa ja elämänlaatua heikentävä sairaus eläimellä on mielestäni syy lopettaa eläin, ei hoitaa. Tuntuu, ettei lemmikin anneta mennä kun ei itse kestä surua. Julma kuulemma olen näiden mielipiteitteni vuoksi ja siksi, että söpöt kukkotiput päätyy meillä pataan, kanit rukkasiksi ja lihat ruuaksi. Ja harkinnassa on lampaita, joille olisi luvassa sama kohtalo.

Paha paikka se oman lemmikin lopettaminen on itselleni ollut ja kanan takiakin on tullut kyyneleitä vuodatettua, mutta minkäs teet kun eläimen etu on ajateltava ensin.
Iloisten Munatalo

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

flai kirjoitti: Koskaan se ei ole kuitenkaan kivaa tai helppoa, minusta se on merkki inhimillisyydestä.
Kauniisti sanottu ja niin totta :smt049
Vastaa Viestiin