kanat sateessa

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
emilia

kanat sateessa

Viesti Kirjoittaja emilia »

hei kaikille :smt006

Nyt olisin kysynyt semmoista kun nuo kanaset ja kukot sekä vähän isommat poikaset kulkevat tuolla sateessa.

Onko terveellistä, että ne kastuvat ???

Pitäisikö yrittää pitää kanalan ovi kiinni kun tietää, että on luvassa sadetta ???

Mitä mieltä olette ?? Vai tietääkä kanat + kumppanit, milloin on terveellistä liikkua ja milloin ei ???
kanamummo

Re: kanat sateessa

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

No tota, eiköhän ne ite osaa päättää. Tietty jos jotain silkkikanaa on porukassa, alkaa vähän pelottaa vilustuminen muttei muuten.
emilia

Re: kanat sateessa

Viesti Kirjoittaja emilia »

kiitos kanammmo vastauksesta :smt045

niin vähän arvelinkin, mutta kun on tietämön niin kannattaa kysellä, ettei satu mitään kömmähdyksiä.

minulla on toinen kanapoikue syntynyt 18.7., mutta kana hylkäsi osan munista, mutta otti yhden munan alleen. Ajattelin, että kai se taas tietää mitä tekee.

Eilen illalla menin siivoamaan kanalaan ja ajattelin, että heitän sen yhden munan roskiin kun emo ei ollut hautonut sitä vaan ollut 3 tipusen kanssa ulkoilemassa. Mutta kas kummaa sieltä kuoriutui vielä yksi tipunen voi ei, että näyttää pieneltä ja surkealta saa nähdä selviääkö koska muut ovat jo isompia ja pääsevät emon perässä.'

että sillai tällä kertaa
ninnu

Re: kanat sateessa

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Juu, kyllä luulisi että ne itse tietää, milloin on syytä lampsia sateensuojaan. Mulla kyllä silkitkin ulkoilevat sateella, eikä vilustumisia ole ollut. Kaikki rodut on sekaisin, niin niitä ei oikein voi erikseen sisään laittaa...tai toki voi sisälle hakea ja laittaa ovet kiinni, mutta sitten muu porukka joutuu jäämään ulos...

Ainoastaan silloin puutun niiden ulkoiluun, kun kello näyttää puolta yötä ja osa porukassa riekkuu vielä tarhassa. Haluan pitää navetan ovat yöt kiinni, joten käyn paimentamassa yöhiipparit yöpuulle :smt002
emilia

Re: kanat sateessa

Viesti Kirjoittaja emilia »

hei taas

siis ovat vielä ulkona puolilta öin, ei voi olla totta. Meillä kun kello tulee 7 viimeistään kahdeksalta mennään nukkumaan.

Poikkeus oli, kun mun tyttö oli niitä vahtimassa ja sanoin, että voi lähteä kotiin kun saa kanalan ovet kiinni, niin olivat vielä puoli yhdeksän ulkona. Näin ollen ovi jäi auki suljin sen itse sitten puolilta öin kun tulin kotiin.

En kyllä jaksaisi odottaa joka yö, että millloin menevät nukkumaan :smt023
ninnu

Re: kanat sateessa

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Joo, kyllä siellä usein vielä klo:23 on aikamoinen sakki pihalla, toki sitten kun syksy lähestyy ja päivät lyhenee väki menee aiemmin orsilleen.

Eläkeläiskanat (7-10.v) ovat jo seitsemän aikaan sisällä, mutta tuo nuoriso, sekä ankat tosiaan pörrää aika myöhään. Siihen asti saa ulkoilla, kun jaksan valvoa, sitten mattimyöhäiset käyn paimentamassa :smt002
douniainen

Re: kanat sateessa

Viesti Kirjoittaja douniainen »

Hyvä kun täällä oli tämä samainen asia jota mua kanssa mietitytti ja ajattelinkin tula tänne sitä kysymäään mutten kerennyt. :smt003

Meillä kun nuo ovat sateessa ulkona tosin ne kököttää rinta rinnan peltikaton alla jota on tarhassa pieni pätkä ihan akkunan alla.
emilia

Re: kanat sateessa

Viesti Kirjoittaja emilia »

hei vaan

meillä kanat ei kökötä missään katoksen alla, vaan tallustelevat pitkin pihaa, vaikka vettä tulee. Hieman ravistelevat itseään. Jos kaatamalla sataa niin kyllä silloin mennään sisälle, mutta silloin vettä tulee kaatamalla.
Alice

Re: kanat sateessa

Viesti Kirjoittaja Alice »

Meillä kaikki menevät katoksen alle tai sisään kun sataa.Jostain syystä partakanat ovat tarkempia tässä asiassa kuin nuo Plymouth Rokit,jokta saattavat ulkoilla penessä tiuhkusateessakin.Sellaiset tiput jotka ovat syntyneet hautomakonessa ovat joskus vähän hömppiä alkuunsa tämänkin asian kanssa ja niitä jotuu opastamaan vähän alkuunsa jotta oppivat menemään suojaan.
Kotopullaki

Re: kanat sateessa

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Meillä sataa talvikuukausina paljon ja usein ja kaikki kanat menevät sateensuojaan. Uroskalkkunat tosin eivät aina, vaikka tilaa heillekin olisi. Muutaman kerran niitä yritin sisään ohjata mutta kun se lähinnä meni mulla ympyränjuoksuksi sateessa niin päätin että anti olla, tietänevät mitä tekevät.
Kiharasulkasista kanoista tulee surkeen näkösiä heti jos hetkenkin ovat sateessa; sulat suoristuvat ja näyttävät tosi rääpäleiltä. Ne ja silkit kandee varmaan vahtia etteivät sateeseen jää.
Vastaa Viestiin