totuus kanantaposta?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
toukomettinen

totuus kanantaposta?

Viesti Kirjoittaja toukomettinen »

Oon sen verran kielipuoli etten juuri ymmärtänyt jutun pointtia? :smt009 Enpäs ole tuollaisesta tyylistä ennen kuullut.
http://www.youtube.com/watch?v=20W_R-wWFA8
(ei suositella kovin herkkähermoisille) :smt027
dumblonde

Re: totuus kanantaposta?

Viesti Kirjoittaja dumblonde »

Tuohan oli harvinaisen siisti ja "nätti" teurastus. Kana tainnutettiin sähköllä jonka jälkeen siitä laskettiin veret suun kautta, ilmeisesti siksi että on siistimpää eikä kaulan lihat mene pilalle. Jutun pontti oli vissiin se että Jamie Oliver halusi näyttää yleisölle miten kana lopetetaan ennenkuin se päätyy ruokapöytään ja että jokaisen joka lihaa syö pitäisi olla tietoinen myös siitä miten se kana tosiaan jalostuu esim. kanan rintafileeksi jne.
douniainen

Re: totuus kanantaposta?

Viesti Kirjoittaja douniainen »

Juu, kauniisti tuo meni mustakin.
kanamummo

Re: totuus kanantaposta?

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Juu, mietitäänpä miten ne menee oikeessa teurastamossa...
mutta ajatus on Jamiella hyvä; tuodaan näkyville se että joku sunkin broiskunfilees teurastaa, ne ei tule tehtaasta vaan kanasta. Luonto lähelle- sarjaa tän pitäs olla :smt002
Eepi

Re: totuus kanantaposta?

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Kauniistihan tuo kävi. Katsojat vaikutti olevan enemmän tai vähemmän kauhuissaan! :smt017
douniainen

Re: totuus kanantaposta?

Viesti Kirjoittaja douniainen »

^Tota mäkin mietin ett miksi ne oli niin kauhuissaan?

Itse en lihaa syö mutt silti mun silmään tuo oli kauniisti hoidettu asia jos se on pakko tehdä.
Kaikki kuitenkaan ei halua luopua lihan syönnistä.
Klara

Re: totuus kanantaposta?

Viesti Kirjoittaja Klara »

Hmm.. Se kauhistuminen voi tietty johtua siitä että ihmiset on tosiaan täysin vieraantunu siitä mistä se niitten sapuska tulee ja miten. "Poissa silmistä - poissa mielestä"... on helppo ottaa se filee tai nugettipaketti kaupasta ja olla miettimättä miten se liha sinne pakettiin on päätyny. Itellä on tutuissakin niitä jotka ei halua ajatella kuinka se liha sinne päätyy, pääasia että se on valmiina kaupassa siistissä paketissa ja mahdollisimman halvalla, eikä ite tarvi tehä asian eteen mitään, tai miettiä mistä se liha on peräisin ja miten tuotettu. Kyllä kauhistellaan eläinten huonoja oloja yms, mutta ollaan tyytyväisiä kun sen lihan saa kaupasta sen enempiä miettimättä - varsin tekopyhää hymistelyä, mutta sellasta se pakkaa monilla ihmisillä olemaan.

Sitten kun joutuu kasvokkain sen todellisuuden kanssa, on reaktio vähintään kauhistunut, eikä oikeestaan oltais haluttu tietää asiasta mitään. Sama se näytetäänkö eläimen siisti ja hyvä teurastus vai jokin muu, niin reaktio on sama "iiik, se kuali.. se KUALI.... :smt119 :smt087 :smt089 ..." Joo, no, niin se eläin ruukaa tehä että siitä voi lihat ottaa :roll:
jaanahi

Re: totuus kanantaposta?

Viesti Kirjoittaja jaanahi »

Samaa kauhistelua saa kuulla kun kertoo ihmisille teurastaneensa kukkoja ja että sitten on vielä käsitelly ne syömäkuntoon, ja syöny. Ja jok ikinen melkeen kuitenki on ollu lihansyöjä. Hiljenee ne sitten sillä kun sanoo että on se kukko ainakin eläny hyvän elämän siihen asti ja se on lopetettu inhimillisellä tavalla, toisin kun broilerit.

Mies heti totesi siitä videossa käytetystä tainnuttimesta, että tommonen pitää saada meillekkin :smt005
Ois se helppo tapa lopettaa lintu noin.
dumblonde

Re: totuus kanantaposta?

Viesti Kirjoittaja dumblonde »

Joo, samaa kauhistelua minäkin olen saanut osakseni kun tulee puheeksi että meillä minä teurastan linnut ja pistän ruuaksi. kauhistuneita ilmeita ja "miten sinä pystyt?"- kommentteja... Appiukko kävi tuossa joku aika sitten kavereidensa kanssa kylässä meillä ja tuli puheeksi että minä otan ylimääräiset kukot hengiltä ja syön ne. Olen kuulemma raaka emäntä ja kaikkee muuta kauhistelua :smt012 Ja kun hekään ei ole mitään kaupunkilaisia ja lapsuudessaan varmasti nähneet elukoiden teurastusta jne niin mielestäni melkoisen typeriä kommentteja!
Rusina

Re: totuus kanantaposta?

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Ihan semmonen käytännön kysymys. Minkä suonen hän katkaisi kanan suusta, että sai veret valumaan kunnolla? Näytti niin näppärältä. Meillä kukkojen höyhenet jalostuvat edelleen perhovärkiksi, joten ois kätevää kun sitä verta olis höyhenissä mahdollisimman vähän.
toukomettinen

Re: totuus kanantaposta?

Viesti Kirjoittaja toukomettinen »

Sehän se muakin hämmästytti, kun oli niin siistiä ja kanallekin varmasti tuskaton. Kun on ollut ihan eri käsitys miten se teurastamoissa liukuhihnalla tehdään, joten toiveajattelua että se näin nätisti oikeen tapahtuisi.
Tähän asti olen joutunut vain sairaita lopettaan, mutta nyt on 9 uutta tipua joista sitten ties kuin moni on kukko... Olen jo kovasti yrittänyt tsempata itseäni, että ainakin niillä on ollut se hyvä elämä, toisin kuin tehotuotetuilla broilereilla... Omassa tuttavapiirissä myös tuota kauhistelua, että sinäkö tapat kanojasi :smt011 mutta ihan ilman huolenhäivää ostetaan lihahyllystä jonkun muun tappamaa elukkaa.
Tietääkseni turkistarhaajat lopettavat eläimet sähköllä? Olen kuullut semmoisen version (n.30 vuotta sitten!) että seistään autonkumin päällä ja laitetaan 'sähköpiikit' eläimen suuhun ja takapuoleen :smt074
Ilona

Re: totuus kanantaposta?

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Rusina kirjoitti:Ihan semmonen käytännön kysymys. Minkä suonen hän katkaisi kanan suusta, että sai veret valumaan kunnolla? Näytti niin näppärältä. Meillä kukkojen höyhenet jalostuvat edelleen perhovärkiksi, joten ois kätevää kun sitä verta olis höyhenissä mahdollisimman vähän.
Ihan sen saman kaulavaltimon, joka katkeaa kirvesmetodillakin. Eli lansettiveitsi työnnettiin suun kautta henkitorveen ja pyöräytettiin siellä niin, että valtimo katkesi. Tämä suun kautta verestys neuvotaan tosi wanhoissa kananhoitokirjoissa, mutta en kyllä suosittelisi yrittämään kotona, koska kanan tajuttomuuden astetta ei mitenkään pysty kotioloissa varmistamaan. Tossa filmissä teurastus tapahtui kyllä niin kanaystävällisesti kuin yleensä on mahdollista, joten kyllä oli ihan turhaan kauhistuneet ilmeet yleisöllä. Noissa vanhoissa kirjoissa homma neuvotaan tekemään ilman tainnutusta niin, että veitsi käännetään heti aivoihin, mutta semmonen ei kyllä ole onneksi nykyään sallittua ja taitaa olla sen verran näppäryyttä vaativaa, että voi harjoitusvaiheessa mennä karmeaksi rääkkäykseksi. Joten pysytään me kotikanalan omistajat vaan kirveen varressa.
Vastaa Viestiin