Säilyttämisestä kyselisin.

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Simo81

Säilyttämisestä kyselisin.

Viesti Kirjoittaja Simo81 »

Aihetta on varmaan käsitelty moneen kertaan täällä, mutta itselläni on ongelma säilyttämisessä. Elikkä mulla on omia alhon maatiaiskanoja. (4 kukkoa ja 5 kanaa.) Haluaisin itse säilyttäjäksi, mutta en saa vaimolta suostumusta. Kun pelkää näitä EU tarkastajia. Mä olen ymmärtänyt näistä topiceista, ettei säilyttäminen liity mitenkään siihen. Ja sitten emäntä väittää, että pitäis tehdä salmonella testitkin. Mut ei kai siinä mitään pahaa ole.

Tarkoitus olisi ensi keväällä alkaa haudottamaan poikasia ja myymään niitä. Mä olen ymmärtänyt, että säilyttäjä saa myydä vain toiselle säilyttäjälle tai säilyttäjäksi aikovalle. Elikkä, jos myyn poikasia enkä ole säilyttäjä, ei ostajakaan saa ruveta säilyttäjäksi.

Kertokaa nyt viisaammat, miten saan vaimoni ylipuhutuksi, vai pitäisikö ihan omin päin ryhtyä säilyttäjäksi. Alkaa pikku hiljaa ärsyttämään emännän touhut.
Muusa

Re: Säilyttämisestä kyselisin.

Viesti Kirjoittaja Muusa »

No tilaa nyt ensi hätään se säilyttäjän infopaketti niin vaimokin saa rauhassa lueskella ettei siinä tosiaan ole mitään pelkäämiään huonoja puolia? Sehän ei vielä sido mihinkään.

Mä en tiedä miten sitten jos saa jotain maataloustukia mutta ainakaan meile joilla ei ole mitään maatalouselinkeinoa eikä tukia niin säilytystyö ei tarkoita mitään EU-tarkastuksia tai muutakaan ylimääräistä puljaamista.
Ja salmonellatestithän pitää nekin ottaa vain jos on poikastuottajarekisterissä. Tavallisen säilyttäjän ei tarvitse niitä ottaa ja saa silti tuottaa poikasia myyntiinkin, eli jos myy tipuja/kanoja ei tarvitse silti olla poikastuottajarekisterissä.
Ja niitä eläimiähän saa myydä muillekin kuin säilyttäjille tai säilyttäjiksi aikoville. Itse olen jonkin verran myynyt kanoja uusille kananpitäjille ja toivonut kyllä että pitäisivät parven puhdasrotuisena ja liittyisivät säilytysohjelmaan mutta minusta se on liian iso kaupan ehto vaatia että ostaja liittyy säilytysohjelmaan.
Mutta jos nyt sulta joku ostaisi tipuja vaikket ole säilyttäjä, niin ne saa kyllä liitettyä säilytysohjelmaan kun vaan ovat puhtaita ja alkuperä on selvitettävissä, näin ainakin olen ymmärtänyt?

Tsemppiä... ja tähän aikaan vuodestahan ei tarvi ees välttämättä vaivautua rahalla ostamaan vaimolle kukkakimppua kun niityt ja pientareet kukkivat toinen toistaan kauniimpia kukkasia :smt023
tiina

Re: Säilyttämisestä kyselisin.

Viesti Kirjoittaja tiina »

Salmonellatesti ei ole pakollinen.
Tipejä saa myydä ihan kenelle huvittaa eli ostajan ei tarvitse sitoutua säilyttäjäksi.
Eu- tarkastajia ei asia kiinnosta millään lailla paitsi jos haet eu-tukea. Sitäkin voit hakea vasta kun sinulla on (muistaakseni ) 20 kanaa.
Mulla on tällähetkellä 15 kanaa ja kolme kukkoa plus tietty tää 'nuoriso'. Eu-asiat ei vois vähempää kiinnostaa, kun olen myynyt poikasia, olen pyrkinyt puhumaan rotupuhtauden puolesta.Siis että ihmiset osaisivat arvostaa sitä, mitä ovat ostaneet. Loppupeleissä mullehan ei kuulu se, miten ihmiset kanojaan risteyttää, mutta sanoisin, että 99 prosenttia ihmisistä ovat innostuneet maattareista. Vaikka kaikki eivät ole säilyttäjiin liittyneetkään, silti miltei kaikki ovat pitäneet parvensa puhtaina.
Bean

Re: Säilyttämisestä kyselisin.

Viesti Kirjoittaja Bean »

Muusa ja Tiina puhuvat ihan asiaa! Ei muuta kuin emäntä lukemaan edellä olevia viestejä ja sitten vaan liittymään Säilyttäjiin. Itsekin liityin vasta muutama viikko sitten ja ei todellakaan tarvitse mitään EU-tarkastajia pelätä tai salmonellatestejä teettää.... :smt004
Simo81

Re: Säilyttämisestä kyselisin.

Viesti Kirjoittaja Simo81 »

Hyvä tietää. Kyllä vaimokin vähän jo lämpeni ajatukselle, kun selitin asian niin hyvin kuin osasin. Halusi vaan mustaa valkoisella. En tosiaankaan aio hakea mitään EU-tukia. Mä joskus vuosia sitten laitoin Tuovisen Tiinalle postia säilyttämisestä. Sain sieltä ison nivaskan papereita. Nojoo. Yritän löytää ne paperit niin eiköhän päästä emännän kanssa yhteisymmärrykseen.

Ja olen myös ymmärtänyt, että saa olla myös muitakin rotuja kuin maattareita. Mulla on noitten Alhojen lisäksi myös sekarotuisia kanoja joita aion myös pitää ainakin niin kauan, kunnes saan lisättyä Alho-kantaani.
Bean

Re: Säilyttämisestä kyselisin.

Viesti Kirjoittaja Bean »

Itse myös sain info-paketin vuonna 2002 kun hankin Piikkiöläiset, mutta en silloin viitsinyt hakea säilyttäjiin. Nyt pyysin Tiinalta uudestaan, että lähettäisi rekisteröitymispaperit sähköpostitse ja viikon kuluttua olin jo säilyttäjä. Meilläkin on noita Leghorn-hybridejä, eläkepäiviä viettämässä, eikä niitä lisätä. Nyt tosin eri aitauksessa kuin maatiaiset. Ei muuta kuin liittymään säilyttäjiin. :smt023
annemari

Re: Säilyttämisestä kyselisin.

Viesti Kirjoittaja annemari »

Onko muilla säilyttäjillä useampaa kanarotua kotona ? Miten tarkkoja tästä ollaan, jos niitä pitää samassa tilassa, mutta eri häkeissä ? Minulla kyllä jätit ulkoilee maattareiden kanssa, mutteipä noita ole tarkoitus vielä tänä kesänä alkaa lisäilemään.

Jos siitosaikaan pitää 2 kuukautta erillään, ennenkuin antaa kanojen hautoa, niin riittääkö se rotupuhtauden takeeksi???
Martta

Re: Säilyttämisestä kyselisin.

Viesti Kirjoittaja Martta »

Mulle kerrottiin että pari-kolme viikkoa erillään riittää. Sen jälkeen olisivat puhtaita. Mites muut menettelee?
Muusa

Re: Säilyttämisestä kyselisin.

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Kolmesta viikosta muistaakseni puhutaan niissä säilytysohjelman tiedotteistakin? Mutta eikö täällä taannoin ollut topic jossa Gizzmo(?) oli saanut risteytystipuja vaikka kanat oli olleet 6vko(!?!) erillään vierasrotuisesta kukosta?
Eli paras pelata varman päälle!
Muita rotuja/kantojahan saa kyllä pitää muttei suositella, risteytymisvaaran takia. Ja mun mielestä se vaara on hyvinkin todellinen jos eri parvet ovat yhdessä vielä paria viikkoa ennen siitoskauden alkua :confused2:
Eepi

Re: Säilyttämisestä kyselisin.

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Mulla on hybridejä alhojen seassa ja koska mulla on laumassa pelkästään alhokukkoja niin saan puhtaita alhoja hautomalla vain alhojen munia!!
kanamummo

Re: Säilyttämisestä kyselisin.

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Noh, jokanen tyylillään. Minä en taas ota koko tontille muuta kun ilmajokiset. (miten niin natsi :smt003 )
Bean

Re: Säilyttämisestä kyselisin.

Viesti Kirjoittaja Bean »

Eepi kirjoitti:Mulla on hybridejä alhojen seassa ja koska mulla on laumassa pelkästään alhokukkoja niin saan puhtaita alhoja hautomalla vain alhojen munia!!
Samoin meillä, mutta nyt maatiaiset laitettiin erilleen omiin aitauksiinsa.
Eepi

Re: Säilyttämisestä kyselisin.

Viesti Kirjoittaja Eepi »

No ne hybriditkin on mammani munijoita jotka menee siinä samassa
Vastaa Viestiin