Marans

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

esa

Re: Marans

Viesti Kirjoittaja esa »

No nii löytyyhä näitä maransseja Suomesta iha tosi monelta :smt003
Kysyisinkin näistä vielä et ku itekki nuorikoita omistan että minkä ikäisinä alkavat munimaan ? :) :smt006
Kiitos kaikille jo etukäteen :smt045
naibunuuni

Re: Marans

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

Mahtavaa rilla!
Kun iltalukemisina selailin Munista (mitäs muutakaan!) tabletilla sängyn pohjalta ja kerroin miehelle, että "siellä olis sit tarjolla lisätilaa kun omat tilat loppuvat" niin oli tämäkin heti "messissä"!
Eli kun päästään tässä hommassa alkuun ja niitä tipuja rupeaa tulemaan enemmänkin niin ootappas vaan kun oon pian siellä sun oves takana kolkuttelemassa kera Maranssieni :smt005

Ja kaakatin, mielenkiinnolla odotetaan täälä, että minkälaisia ihanuuksia nuista sun Maruista kasvaa! Lupaathan laittaa kuvaa sitten kun ovat tuosta vähän kasvaneet :smt007
Värithän niillä vielä ehtii muuttua kun tuosta varttuvat ja ootappas vaan kun saat ne ekat omat suklaamunat niin kyllä on mammonaa!
Meillä kun tuo meitin eka Marans kana Hilda oli ekan munansa pyöräyttäny niin ryntäsin kuin päätön kana konsanaan muna kädessä miehen luo sitä innoissani esittelemään, siinä kohdin olin jo aivan myyty tälle rodulle hah.
Mies sentäs otti asian hieman hillitymmin kun on kuulemma "niin paljo aikuisempi kuin minä" :smt019

Heips esa!
Kyllähän nämä Maranssit ovat senverran ihunia, että ihme minusta jossei moni muukin kanaharrastaja näihin hurahtaisi.
Vielä näitä, siis verrattaen moneen muuhun rotuun, taitaa olla aika vähän loppujen lopuksi Suomessa. Tosin kanta on toki hurjasti kasvamaan päin kun yhä useampi kanailija on "löytänyt" tämän rodun.
Muutaman vuoden kuluttua on näitä varmasti jo moninkertainen määrä Suomessa nykypäivään verrattuna, näin minä ainakin jaksan uskoa.
Maranssit alkavat oman käsitykseni mukaan munimaan keskimäärin siinä 6kk molemmin puolin.
Jotkut ovat esim tuola ranskalaisilla ja englantilaisilla nettisivuilla "valittaneet", että kun vasta 8 kk iässä ovat kanat ruvenneet munimaan ja jotkut taasen kehuskelivat, että kun jo 4 kk ikäiset kanat munivat.
Meillä meitin nuorin Marans kana muni ensimmäisen munansa siinä 5kk iässä ja siitä etiäppäin melki jopa jok ikinen päivä.
Munat on heti ollu aika hyvän kokoisia ja jo muutaman munan jäkeen koko on ollu normaalin Marans munan tasoa.
Ekat munat oli sellaisia mukavan ruskeita joissa oli "suklaarakeita" eli tummempia pilkkuja täynnä. Nyttemmin munien väritys on tasaantunut ja on upeasti tasaisen suklaisia.
Munitusruokaa syödessäänhän nämä yleensä tietenkin rupeavat munimaan aikaisemmin ja jos kanalan valoilla "pelailee" niin sekin vaikuttaa tietenkin.
Tosin melki parempi jos ei nyt ihan liian aikaisinkaan niitä munia rupea laittamaan, ettei tule mitään munimisongelmia. Parempi kun antaa asian tapahtua omalla painollaan :smt045
Jos nuita Maransseja meinaa hautoa niin kandee valita ainoastaan ne tummimmat munat (yhden kanan munien sävyt voivat välillä vaihdella suht paljonkin) tuohon tarkoitukseen koska sillä on paljonkin merkitystä tulevan kanan munien tummuusasteeseen, että kuinka tummasta munasta on itse kuoriutunut. Ja mitä tummempi niin sitä parempi.

Olen aivan kuumeisena (= lukekaa hullunlailla) tuota informaatiota näistä itseeni imenyt vaikka ja mistä (Suomenkielellähän näistä ei mitään oikein löydä esim netistä vaan silloin on hyvä englanninkielen ja ranskankielen taito osoittautunut hyvinkin tarpeelliseksi).
Mieskin sanoi, että jos tutkisin samalla antaumuksella vaikka hänen osakesijoituksiansa niin oltais jo miljonäärejä :smt003
Viimeksi muokannut naibunuuni, 20 Syys 2013, 18:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
naibunuuni

Re: Marans

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

Niin ja meillä kuoriutuu kanan alla parhaillaan muiden tipujen muassa maransseja!
Mini Kochin/Araucana risteytys Ellu (se teiltä ostettu rilla!) on ahkerasti tuola pesässänsä hautonut jo omasta mielestäni iät ja ajat ja tänään aamulla tuo pieni pippuripesä mammaksi kävi jahtaamassa kaikki kanalan muut asukit päättäväisenä ulos ja kipitti vaudilla takaisin pesäänsä.
Siinäpä sitten aloin epäillä, että nyt sielä taitaa sattua ja tapahtua mutta en yrityksistäni huolimatta millään nähnyt/kuullut mitään tipuihin viittaavaa joten läksin hevostalliin muiden askareiden pariin..
Ja kuinkas ollakkaan kun nyt myöhemmin käväsin kanoille herkkuja viemässä niin avattuani kanalan oven kuulin pikkuruista piipitystä pesien suunnalta! Ja kaikki muut siivekkäät, myös meitin muualta ostetut, vielä piipittävät nuoret kanaset, olivat ulkona joten eihän tuon ihunaisen pikku piipityksen lähteenä voinut olla mikään muu kuin juuri kuoriutuneet tiput!
Ai, että kun on nyt sitten jännä nähdä, että mitä sieltä tulee :smt060
Hirveästi en viitsinyt vielä mennä sinne mitään sorkkimaan vaan yritin kurkkia pesän eteen kyhäämäni "parvekkeen" (jotta eivät tiput tippuisi korkealla olevasta pesästä kun lähtevät liikkeelle) takaa ja muutama pikkuinen siinä jo kävi Ellun helmojen alta kurkkaamassa "uteliasta tätiä" :smt055
Jessus kun nuo tiput vaan on niin söpöjä!
Ja bongasinkin jo tarkkasilmäisenä, että yksi nuista kurkkaamassa käyneistä oli puhdas Cuckoo Marans kana!
Nyt sitä pitää vaan maltillisena jaksaa odottaa, että Ellu on valmis tuomaan tipunsa ulos pesästä tuohon parvekkeelle näytille niin saavat nämä sitten muuttaa omaan tipuystävälliseen häkkiinsä kanalassa.
Pakkohan nuita pikkuisia on varjella kaikin keinoin vaikka Ellu mamma onkin senverran suojelevainen tipujensa suhteen, että se on muille menoa jos liian lähelle tuppaavat :smt050
NeitoPerho

Re: Marans

Viesti Kirjoittaja NeitoPerho »

Miten olis kimppatilaus siitosmunista, jostain päin maailmaa? Itseäkin marans kiinnostaa :smt004
Joskus kevättalvella, tai aiemmin... ...kyllähän muutamalle tipulle aina tilaa löytyy ;)
rilla

Re: Marans

Viesti Kirjoittaja rilla »

Joooo...
Minä myös!
Voi onnea Ellun tipuista! Tosi kiva kuulla,että kanat voi hyvin! :smt041

Mä olisin valmis siitosmunaporukkaan,jos niitä jostain löytyisi! :smt041
naibunuuni

Re: Marans

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

Kiitos kiitos! On ne vaan niin ihunaisia :smt050
Kun nyt vein niille namusia niin olivat jo pirteinä pomppimassa kämmenelle istumaan. Voi jessus tätä onnen määrää :smt055
Ja kaikki muutkin kanat ja kukot voivat vallan mainiosti :smt045

Niin ja mäki oon ehdottomasti mukana tossa siitosmuna jutussa!
Jos helpolla haluaa päästä (tai noh, helpommalla) niin kannattanee ruotsista tiirailla nuita munia.
Siellä vaan taitaa enimmäkseen olla "pelkästään" Cuckoo ja Black Copper kasvattajia.
Mutta ehkä sieltä jotakin muutakin löytää kun vaan tonkii :smt002
Mää ainaki osaan Ruotsia niin jos johonki sinneppäin pitää soitella jossainvaiheessa tai jotain niin eipä tuo ole ainakaan minulle ongelma :smt038
Pitääpä oikein porukalla ruveta aihetta ihmettelemään!
Ainakin Ranskasta bongasin yhden kasvattajan jolla on puhtaasti Golden Cuckoo Maransseja ja joka myös myy niitten siitosmunia kokoajan.
Yksi erikoinen väritys Maransseilla on myös täysin valkoinen.. On kuulemma kovaa huutoa/muotia Ranskassa tällä hetkellä.

Mutta, mutta.. Kun puhuin eviran tätin kanssa asiasta niin tämä sanoi, että jos tuo 30 munaa tai alle ulkomailta niin on paperihommat vähän löyhempiä.
Kun tuojaksi rekkaa itsensä niin oliko se 150 € ja tämän lisäksi täytyy järjestää eläinlääkäri tarkastamaan kanala ja kanat josta munat tuo.
Tätin mukaan Ruotsista on hyvä tuoda kun sielä kanaloihin liittyvät määräykset on kutakuinkin samat kun täälä Suomessa, että siinä mielessä sieltä ois hyvä..
NeitoPerho

Re: Marans

Viesti Kirjoittaja NeitoPerho »

Hmmh, mutta löytyisköhän Ruotsista tai Ranskasta sitten kanalaa josta olis enemmänkin siitosmunia ulkomaille lähetelty, eli ois toi ell-asia jo valmiiksi hoidossa. 30 munaa, se olis sitten 10/nenä. Tai minulle kylläkin riittäisi 7. Muniikohan valkosetkin tummia munia(?) :) juujuu, tilataan tilataan! Löytyykö sinua nainu*** mikä lie facebookista? :smt004
naibunuuni

Re: Marans

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

Oishan siinä jo ihan mukava lantti säästetty ku löytyis moinen paikka!
Pitäis pistää uutta puheluu tonne eviran ulkomaan tuonnin puolelle ja vähä vielä tarkemmin tiedustella asioita.. Ku jos siinä ny menee se 150 € jo pelkästään eviralle ennenkö saa munia ruveta mistää ees havitteleen nii mielelläänhän sitä ehkä jopa tois vähä enemmän ku sen 30 munaa yhteensä :-"
Riippuen, että mitkä ne erot on jos nyt sit tuo 30 tai sit yli..
Jos koklais vähä tarkentaa, että mitä se paperihommien "löyhyys" tarkkaanottaen nyt sit oikeen tarkottaakaan :smt017
Niin ja juu kyllähän nuo valkoisetkin Maranssit munii niitä ruskeita munia :)

Kyllähän mut Facesta löytää ;) En mää sielä mikään aktiivisin jäsen oo mutta laitan sulle Neito Perho yksärillä nimee. Koskaan kun ei voi tietää, että mikä huligaani täälä yhtäkkii on oven takana hillumassa jos nimeni kaiken kansan nähtäville länttään :smt005
sokeripussi

Re: Marans

Viesti Kirjoittaja sokeripussi »

Tässä eviran sivuilta ohjeet harrastesiipikarjan tuontiin. Oon kans ite haaveillu jos sais joskus tuotua.

http://www.evira.fi/portal/64480
naibunuuni

Re: Marans

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

Noniin! Tuossahan jo selviää, että raja menee siinä alle 20 munan tuonnissa! Eviran täti kyllä selvästi sanoi, että 30 kun tämän kanssa jutustelin :smt017
Mutta tuossahan se selvästi lukee :smt030
naibunuuni

Re: Marans

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

Mäpä ny kuitenki päätin vielä kokeilla tota mun toista konetta jonka kävin hakemassa Hautomakone.fi pitäjältä tuolta Sundomista.
King Suro 20 täysautomaatti tuli hankittua kun myyjä kovasti kehuskeli :smt045

Ohi aiheen: Oli muuten todella mukava tuo myyjä! Kaikenmoista kaakatinta oli hälläkin pihassaan ja palvelu oli ensiluokkaista :smt038

Noniin mutta aiheeseen..
Eli laitoinpas tuonne koneeseen nyt illalla kypsymään 5 Maranssin munaa!
Pakkohan tuota oli heti saada kokeilla :smt040
Harmikseni jouduin huomaamaan, että mies oli antanut eilisille vieraille juuri ne 2 täyttä 15 munan kennoa (jääkaappi kun on täynnä munia) joihin olin Marujen munat erikseen laittanut..
Ehhummm.. näin siinä käy kun ei paljasta aikomuksiaan etukäteen :-"
Nojoo mutta käyhän tuo koneen kokeiluna, että laitoin tänään tulleet suklaamunat kypsymään :smt050
Ehkä raaskin huomisenkin satsin tuonne sekaan vielä laittaa, saas nähdä.
Mutta Maransseja toivonmukaan taas tulossa!
Kun se aika vaan hiukka nopiammin kuluis..
rilla

Re: Marans

Viesti Kirjoittaja rilla »

Naibunuuni,moi

Mä voisin kokeilla niitä sun maransin munia laittaa koneeseen jossain vaiheessa. Kun sulta joutaa.
Kiirutta ei ole. Kato ny jos sulta joutais vaik ennen vuodenvaihdetta.
Maksan niistä kyllä. Kun mulla ny ei ole sitä marans kukkoa sattuneesta syystä itellä. :smt003
Päikkis

Re: Marans

Viesti Kirjoittaja Päikkis »

Hei, täällä kasvaa musta kukkotipu, vaihtoa haeskellut jos jollakin löytyy. Yrittäisin pitäytyä mustissa Maranseissa.
naibunuuni

Re: Marans

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

Kyllähän noista sulle rilla munia jossain vaiheessa joutaa :smt045 Montaako munaa suunnilleen olisit havittelemassa?

Hei Päikkis :smt006
Jos sulla on tai jos sulla vaikka kuoriutuu jatkossa mustia Marans kanoja ja olisit jonkun valmis myymään niin pidäthän minut mielessäs ain :smt003
Rillakin ehkä olisi nuista kiinnostunut tulevaisuudessa?

Haluaisin Tipuja Black Marans/Cuckoo yhdistelmästä teettää jotta saisin vahvistettua tuota Cuckoo kannan "muna väriä"..
Vaikka se nyt näillä on kauniin tumma niin tulevia sukupolvia ajatellen on aina hyvä sekoittaa vähän mustaa Maranssia joukkoon. Molemmat väritykset on kuitenkin mustapohjaisia.

Niin ja rilla!
Tuo Gunther näyttäis olevan kova poika periyttämään tuota väritystänsä tipuihin!
Kun nuita tuola parhaillaan kuoriutuu, sekä puhtaita Maransseja, että Marans/Faverolle, Marans/Paduan, Marans/Tyrnäväläinen, Marans/Partasilkki (ja joo kyllä iso herra Gunther hellästi pistää silkkienkin päät pyörälle!) ja Marans/Araucana/Kääpiökotsi,
niin kaikki on tähän mennessä olleet ihan puhtaan Golden Cuckoon ja Cuckoon värisiä tipuja :smt005
Pakko oli merkitä nuo puhtaat ihan varmuuden vuoksi jos ne täysikasvuisinakin ovat kaikki niin toistensa näköisiä.. saas nähä.
Meillä kun tuo Ellu päätti aloittaa hautomispuuhat kun oltiin etelänmatkalla, eikä näitä hoitamassa käynyt uskaltanut pesäänsä suojelevan kanan alta sitten munia poiskaan ottaa niin tulee sitten jänniä coctaileja :D
Tipujen kuoriutumiset on nyt Ellun alla jatkunu reilu viikon ajan ja päätinkin sitten ottaa loput munat nyt koneeseen, että lähtis tuo yli-innokas mamma pesästänsäkkin joskus.. niitä tipuja on nyt jo kuitenkin 10!
Ja noh.. kauhukseni/suureksi yllätyksekseni kun olin Ellun tipuineen siirtäny omiin tiloihinsa ja rupesin vielä kuoriutumattomia munia pesästä noukkimaan koneeseen niin herranjestas! Tämä mamma olikin kyhännyt sellaisen kuilun sinne pesään, että luulemani 15 munan (kun ne silloin aiemmin laskin) sijaan pesästä löytyikin 26 munaa!!! Ja odotin löytäväni sieltä vaan 5 kun jo 10 on kuoriutunu.. Siellä ne on päällekkäin ollu ja Ellu vielä koko tortun päällimmäisenä.
Kaikissa on kuitenkin elämää ja ihan loppusuoralla ovat.. piipitystäkin tuolta koneesta jo kuuluu!
Enpä tiedä, että kuinka usein tuollainen minikana hautoo 36 munaa ja kaikki on lähteny tulemaan ja vielä kun siinä joukossa on suurin osa paaaljo isompien kanojen munia!
Että kyllä tais Ellu olla oikein huippu ostos myös heheh :D
Marans tipuja siis tiedossa nyt sit vieläkin enemmän :smt050
rilla

Re: Marans

Viesti Kirjoittaja rilla »

Herranenaika!

No kyllä on pakko sanoa,et aikamoinen munavuori on Ellulla ollu!.
Mulla hautoo nyt 1 paduaani,ja sinne käydään munimassa, Mun täytyy kai merkitä tai jotain...
Siel on jo melko muhkea munakasa.

Ei ole Ellu mikään turha tyttö vaik sekarotuinen onkin. Ellu on ite semmosesta poikueesta,et munia oli 13. 12 poikasta tuli.
Ellu ja sen sisko ja 10 kukkoa!. Kaikki olivat vihreistä munista. Kukkoja mulla on niistä vielä 2,mut pitäs kai ennen pakkasia ne hävittää.

Mun koneeseen mahtuu n.20 maransin munaa. Mut ei kai sitä ole pakko täyteen saada. Katotaan sitte. :smt024
Vastaa Viestiin