Hautomishulluus iski, voi ei!

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Ushva

Hautomishulluus iski, voi ei!

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Meillä alkoi Raita-nuorikko hautomaan kaksi viikkoa sitten. Parin päivän päästä joukkoon liittyi Aino ja koska noista meidän munista ei mitään tipuja tule, niin Viltsu toi kuusi munaa rouville että hautomakuume ei mene aivan hukkaan.
Läpivalaisussa en taas onnistunut näkemään muuta kuin että osassa munissa ei ollut mitään ja osassa jotain tummaa. Nuo kääpiökochin munat olivat viimeksikin sellaisia että mitään verisuonia niistä ei oikein erottanut joten toivon että näistäkin tästä huolimatta tulee edes jokunen tipu.
Tänään sitten samaan pesään olivat ängenneet myös Tilda ja Kaisa ja Raita-parka oli ajettu pois! :smt013 Nakkasin tunkeilijat hiiteen, että Raita pääsi Ainon kanssa jatkamaan istuntoa, mutta Tilda tuli heti ja ajoi sen taas pois. Mua niin säälittää kun toinen on istunut pesässä jo monta viikkoa ja sitten toiset tulee sen häätämään. :smt009
Kaiken huipuksi Sylvia istui taas pari vuorokautta pesässä muka hautomassa, ennen kuin taas luovutti. Olisikohan sille jäänyt joku trauma viime kesän tyhjästä istunnosta, kun se ei nyt näytä osaavan päättää hautooko se vai ei. :smt017

Miksi ihmeessä nämä tunkee just tuonne samaan pesään kaikki hautomaan! Pesiä on 5 ja tuo yksi mistä nyt tapellaan on kaiken lisäksi ollut vähiten suosittu munintapesä koko ajan. Enkä ole vieläkään saanut erotettua Hopeaa pois että Oiva pääsisi polkemaan kanoja, sillä ankat pitäisi ensin saada siirrettyä muualle. :smt021
Olis niin ihanaa kun nuo omien kanojen munat itäisi ja kaikki kanat valitsis sovussa eri pesät missä onnellisina hautoisivat mulle paaaaljon tipuja! Mutta ei, niinhän se ei toki voi mennä. :smt019
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

No sielläpä on värikästä touhua! Minä oon käyttänyt pakkokeinona sitä, että jos jonkun pitää lopettaa haudonta. Niin laitan sen eristyksiin muutamaksi päiväksi. Viikossa viimeistään unohtuu touhu. Onhan se harmi jos ei toiset saa hautoa ollenkaan, kun heti pois ajetaan pesistä.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Saisitko siirrettyä Raita-ressukan johonkin omaan rauhaan hautomaan loppuun? Sillähän voisi olla siellä Hopea kaverina ja Oiva pääsisi hoitelemaan muita rouvasia.. :smt002
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Meillähän hautoi Kyllikki myös viikko sitten, mutta kun siirsin sen erilleen muniensa kanssa, niin sepä ei kelvannutkaan hänelle ja hautominen loppui siihen. Yritin Tildaa höynätä toiseen pesään hautomaan, mutta ei kun sinne samaan on päästävä missä kaikki muutkin. Huomenna kokeilen saada Raita-raukan hyväksymään eri pesän, vaikka epäilenpä että ei onnistu sillä ne on kaikki niin rakastuneita tuohon samaan ja se on kirjoituspöydän laatikosto-osassa, eikä sitä voi siirtää! :smt013
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Entäpä, jos et siirräkään Raitaa minnekään, vaan verkotat pesän niin, ettei sinne pääse ketään ylimääräistä? Teet vaikka semmoisen pienen karsina-alueen pesän edustalle siten, että Raita siinä sopii syömään, juomaan, jaloittelemaan ja kylpemään.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Täytyypä rakennella huomenna. Toivottavasti se ei ole jo luovuttanut hautoma-aikeissaan yön aikana. Sinne jätin ne illalla kiistelemään keskenään kun en oikein tiennyt mitä tekisin niille. Voihan kyllä olla että mitään tipuja ei ole edes tulossa ja sitten mulla on taas yksi kana joka ei enää haudo koskaan loppuun saakka. :smt009
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Eilen illalla, tai oikeastaan yöllä kävin vielä kanalassa ja nostelin Kaisan ja Tildan orrelle ja Raitan pesään. Mukavaa tuo otsalampun valossa puuhailu, kun kanat on vaan ihan paikallaan ja niitä voi nostella ja siirrellä miten vaan haluaa. :smt003
Tarkistelin taas että ei näy mitään lutikoita niissä ja ei ollut onneksi edelleenkään mitään näkyvissä.
Aamulla tein sitten tulevasta viiriäishäkistäni jaloittelu- ja ruokailualueen Ainon ja Raitan hautomispesän eteen, irrotin vain etuoven siitä ja ihan hyvä tuli ilman sen suurempia rakenteluita.
Nyt vaan sitte odotellaan ja toivotaan että edes sen verran tipuja tulisi että kummallekin riittää. [-o<
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Hieno juttu! Nyt peukutetaan taas kovaa! :thumbright:
Villiina

Viesti Kirjoittaja Villiina »

No onpa siellä ollu hässäkkää yön pimeinä tunteina!! :smt003 No vaan nyt sitte ei taas näillä näkymin oo tarvetta vissiin niille maatiaisen munille? Ihan olin asennoitunut niitä ens viikolla hakemaan, mut, mut. No ei passaa nyt hätäillä kuitenkaan, jospa möisivät mulle etes yhen kanasen.. Mun eläintenhoito velkataakkani, senkun kasvaa vain Ushvalle!! :smt005
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Eilen oli Kaisa tunkenut itsensä taas haudontapesään! :smt013 Tosi pienestä raosta oli mennyt ja kun laitoin verkon siihen eteen niin se yritti vaikka kuinka kauan puskea siitä läpi ja kierteli ympäriinsä tutkimassa mistä pääsisi takaisin. Tuo kana sai nimen äitini mukaan ja täytyy sanoa että siinä on kyllä samoja rasittavia piirteitä kuin kaimassaan. :smt002
Tilda hyväksyi toisen pesän ja hautoo siellä ja sinnekin Kaisa yritti väkisin ängetä vaikka pesä on niin pieni että se joutui olemaan puoliksi ulkopuolella "hautomassa". Tein sille uuden pesän ihan viereen, mutta sehän ei toki sille kelvannut. Yön se nukkui orrella, ehkäpä se nyt luovutti ja voitin tämän erän.

Täällä on maa ihan valkoisenaan kuin olisi keskitalvi, ei näytä se kevät ikinä tulevan. :smt019
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Uusi lumi on vanhan surma, kyllä se kevät sieltä tulee, älä huoli!

Sain aamun ekat naurut tuosta kaima-jutusta, kiitos siitä! Ja toiset naurut meinaa väkisin tulla, kun luen noita sun hautova-kana-taistelu-juttuja.. Ei vois yhtään arvata, että sun kanat on multa lähtöisin, eihän? :smt005 Mun porukalla on tälle kevättä jo kahdeksas haudonta menossa.. :smt002
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Siellä sitä vaan naureskellaan! :smt003
No kieltämättä kyllä itseäkin jo naurattaa tämä mun ja kanojen touhu, kukahan meistä se pahin hössöttäjä onkaan... :smt120
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Meillä on jo tipu! Aamulla se oli jo ihan kuiva ja pirteä ja hirveän nälkäinen, eli onkohan se kuoriutunut jo tiistaina. Ihmeen aikaisin, sillä munat on laitettu alle vasta 3.4. :smt017
Se on ihan alhotipun värinen, mutta kääpiökochin mallinen, eli oliskohan tämä niiden sekoitus. Villiinallahan on käppänöiden seassa myös alhokukko ja alhokana.
Siirsin tipun ja Ainon erilleen ja Raita jäi hautomaan loppuja munia. Toivottavasti tulee vielä edes se yksi tipu että Raitakin saa omansa. Hassua että Raita ei näytä tipun piipityksestä juurikaan perustavan, mutta Aino oli aamulla ihan pahana kun tipu oli Raitan alla. Johtuukohan jotenkin siitä, että Ainolla on ollut tiput ennenkin, mutta Raita hautoo ensimmäistä kertaa? Jos sen äidinvaistot ei ole vielä ehtineet kunnolla herätä. Voit itku jos sille ei nyt tulekaan enempää tipuja, kyllä sitten käy sääliksi!

Kuva
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onnea, onnea! Jospa sieltä sisaruksiakin vielä tulee.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Onnea! Tulee lisää :smt023
Vastaa Viestiin