menin ihan sekaisin tällä palstalla!! oppia peruskanalaan?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Suppis

menin ihan sekaisin tällä palstalla!! oppia peruskanalaan?

Viesti Kirjoittaja Suppis »

ykköseksi olen tosi aloittelija joten ymmärtäkää hölmöjä kysymyksiä,
toivon vain järjestäväni järkevät ja soveliaat tilat meille tuleville maatiaisille kanoja 5 ja yks kukko ovat nyt vuoden ikäisiä

eli meillä tulisi kanala vanhaan hirsiseen piharakennukseen siitä eristetään yksi huone kanoille joka on kooltaan n.4*4m
ulos menee 6ruudun ikkuna ja muista huoneista pääsee valo hienosti näkymään tähän kana huoneeseen
joo ja ulos tulee häkki kunhan routa sulaa :smt003 ja saa seipäät hakattua maahan.

eli
ruuasta puolitiivistettä ostan ja sitä kalkkikiveä tai sitä munituskalkkia.
sitten ruuantähteet niitä jää paljon lapsperheessä
ja omaa ohraa ja kauraa
ja tietty vettä
ruuat ja vedet tulevat automaatteihin (sankko nurinpäin jollekin aluselle ja sieltä valuu tarpeen mukaan)

se rypy/puhdistus paikka on tulossa puiseen matalaan laatikkoon.
jossa oli turvetta, hietaa ja vähän tuhkaa

muninta koti on vanha 60luvun khh:n kaappi jossa on kaks kolukkaa munintaan
-miten korkeelle se on laitettava? vaiko maassa? ja sinne tietty oljet, ja on minulla sellaien teko munakin sinne malliksi

lattialle tulee turvetta ja olkea ja sahanpurua kun sitä tulee

ja orsi tietenni (paksuhko sellanen heinäseipään paksuinen :smt002 )

ulos tulee sitten "kävely silta"
pitääkö sellainen olla orrelle? jos se on n.70cm korkeudella

mutta pitääkö ne hirsiseinät oikeasti kalkita onko se ihan ehdotonta?

pitääkö pihalla olla paljonkin soraa vai riittäisikö karkeampi hiekka kun sitä olisi omasta takaa kuopasta...

Mitä ihmettä muuta?

ja hei suuret kiitokset!
mä olen ihan innoissani odottamassa niitä tipuja lasten kanssa.
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Siinäpäs on hyvät suunnitelmat. Ei orrelle tarvita kävelysiltaa. Jos haluat kanasien hautovan niin sitten voit laittaa pesän ihan maahan, mutta kyllä minusta siihen voi laittaa tollaset n.10cm jalat. Hiekkaa/soraa kanaset tarvitsevat että ruuansulatus toimii. En osaa sanoa hirrestä mitään kun ei ole kokemusta. Voi ulkotarhassa olla myös ruohoa, ja muuta aluskasvillisuutta, että kanaset voivat kuopsutella matoja maasta :smt003 Tsemppiä projektiin :smt023
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Kanat kyllä tykkäävät korkealla olevista munintapaikoista. Mulla taitaa suurin osa pesistä olla toista metriä korkealla. Niillä on sitten orret hieman niinkuin tikapuina, joille hyppelemällä ne pääsevät pesiinsä. Kanat alkavat hautomaan, jos ovat hautoakseen, olivat ne pesät sitten korkealla tai matalalla. Irtopesät on kaikkein kätevämpiä, koska ne on helppo siirtää lattialle sitten kun tipit ovat kuoriutuneet. Se kannattaa tehdä siksi, etteivät tipit putoa pesästään.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Hienot on suunnitelmat! Hyvinhän sä olet kaikki selvitellyt.

Mä en laittais olkea pehkuun, pesiin vain. Mutta se on mun mielipide, toiset tekee toisin. En tykkää pehkussa oljesta, kun se on pitkänä niin hankalaa kanojen potkiskella, että kuopsuttelu vähenee ja muu pehku jää käyttämättömäksi, kun ei sekoitu kunnolla.

Ei niitä hirsiseiniä ole mikään pakko kalkita! Mä en ainakaan kalkitsisi komeita hirsiseiniä piloille. Itse kalkitsen osan lautaseinistä ihan valoisuuden takia.

Pesät voi tosiaan olla melkein lattiatasossa tai korkeammalla, mulla on molemmanlaisia.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Komppaan Mimmiä, olki on hankalaa pehkuna.
Ja pahvilaatikkopesät on kätevimpiä käytössä.
Meillon noin 2m korkeella oleva vahva omenapuunoksa suosituin orsi, ja ketterimmät lentää sinne, eli maatiaiset ei tosiaan tikkaita tartte!

Tosi hyvin oot kaikki tuumaillu! :smt023
Suppis

Viesti Kirjoittaja Suppis »

Okei kiitti :smt006

mitäs siihen lattialle sitten jos ei olkea??
sanomalehtiäkin olen jossain nähnyt :smt017

joo ja ulkona on nurmi ja toiseen laitaan haen tratrin kauhalla hiekkaa montusta.

ja tosiaan en viitsisi niitä seiniä kalkita kun se on nääs tooosi vanha rakennus .. kivijalka kunnossa ja katto ehjä ikkunat vähän sitä ja tätä oon paikkaillut kasvihuonemuovilla :smt009
mutta alkujaan varmaan jotain 1850 tai sitä luokkaa kun päärakennus on 1886.

joo omenatarha on kaulattu puoleen metriin paksusta kuoresta huolimatta niin sieltäpä saa vaikka minkälaista oksaa tuotua puuhaksi..

ne on sitä savitaipaleen kantaa alkujaan mutta myyjän mukaan joukkoon on sotkeutunut aikanaan muutakin maatiasta :smt017
luin esittelyistä että se kanta on "heikko" hautoja?? liekö näin.. senhän näkee sitten jos antaa hautoa..
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Iiiik mikä rakennus sulla on :smt007 ihana!!!
Mulla oli savitaipaletta eikä hautoneet, nämä nykyset ilmajokiset on kohtuullisia ja alhot kuulema umpihulluja siihen hommaan! :smt005 Toivotaan et se toinen kanta on sit alhoa.. heh...

Puru tai turve tai molemmat on ihan hyvät, kaikki kuiva ja lyhyt käy periaatteessa kuivikkeeks eli miksei olkikin jos saat sen silppuna!
Satchell

Viesti Kirjoittaja Satchell »

Kyselen tässä samaan ketjuun, että tarvitseeko raskaammat kanarodut matalamman orren, mikä olisi orpingtoneille sopiva korkeus? Tarvitseeko siihen tikkaat? Muutenkin, jos tekee ruokintapöydän "seisovan pöydän", niin mikä korkeus siinä tapauksessa olisi hyvä?

Jos samassa kanalassa on esim. maatiaisia ja raskaita rotuja, kannattaako tehdä orsia kahdelle korkeudelle (esim. ihan matalalle ja toiset korkealle?)
:read2: :smt001
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Mulla on brahmoilla ja jättikocheilla orret kahdella tasolla, toinen n. metrin korkeudella ja toinen vähän alle kahdessa metrissä. Molemmilla orsilla porukkaa on, eli ei niiden orsien mitenkään erityisen matalalla tarvitse olla. Ruokintapöytänä mulla on normali ruokapöytä ja hyvin ne sinne pääsevät ilman tikaita.
Vastaa Viestiin