Haudonta mietteitä ja virityksiä.

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Simo81

Haudonta mietteitä ja virityksiä.

Viesti Kirjoittaja Simo81 »

Heipä hei!

Päätin minäkin alkaa kirjoittamaan tänne munanettiin omia mietteitä haudonnasta. Olen lukenutkin ahkerasti täältä haudontakokemuksista, ihan hyvää tietoa on löytynytkin. On hienoa, että löytyy tämmöinen paikka missä kanaihmiset voivat jakaa kokemuksiaan toisilleen.

Itselläni on ollut jo pitkään, ainakin pari vuotta haaveena saada omia maatiaiskanoja. Tällä hetkellä olen joutunut tyytymään hybridi-jalosteisiin, jotka kyllä munii todella hyvin...

Mutta jotain puuttuu: Kaikki näyttävät samanlaisilta. Miten niistä pystyy tunnistamaan yksilöt, kun kaikki näyttävät samanlaisilta? No minä en ainakaan tunnista yhtäkään, ne ovat vain pelkkiä kanoja minulle... Ei sen kummempaa. Muutenkin niiden käyttäytyminen on kanojen luontaisen käyttäytymisen vastaista.

Maatiaiskanoja olen haeskellut pitkäänkin. En vain ole löytänyt koskaan sopivan löheltä poikasia / kanoja. Sitten tajusin, että voisin itse haudottaa munat, niin voisin tilata niitä kauempaatakin. Noh tilasin haudontakoneenkin. Ja päätin, että täksi vuodeksi saan sitten omat maatiaiskanani, kun hienon koneenkin ostin. :smt002

Ja heti tärppäsi Mimmillä oli myynnissä Alho kanan siitosmunia ja pitihän ne sitten tilata. Kiitoksia todella paljon! :smt002
Vähän se tietenkin jännitti, kun en ollut saanut edes haudontakonetta. Olen lukenut, ettei siitosmunia tulisi säilyttää liian pitkään, muuten ei tule poikasia.

Haudontakone tuli ajallaan päivää ennen munia, joten ehdin virittää koneeni kuntoon. Lämpötilan sainkin nopeasti säädettyä kohdalleen. Kosteuden kanssa oli ongelmia aluksi. Ei meinannut nousta millään aluksi, mutta nyt pitäisi olla kunnossa. Ongelma oli siinä, että kokeilin kosteutta ilman munia, niin ei toiminut. Nyt kun laitoin munat, niin kosteus pomppasi pilviin. Piti pillin kanssa sitten vähentää vettä astioista. Nyt on vain yksi astia ja homma on ok.

Laitan tässä heti ensimmäisen kysymyksen lämpötilasta. Kun mittasin lämpötilan munien päältä lämpötila näytti 38,1 - 38,6 astetta. Munien pohjalla lämpötila oli taas 37,5 - 37,9. Onko hyvä haudontalämpötila? En tosiaankaan haluaisi pilata tätä satsia. Kiitoksia.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Oikein hyvä on. Kanan allakin taitaa olla päältä lämpimämpää ja alta viileämpää, jos oikein tarkkoja ollaan! :smt002 Onnea haudontaan! Toivotaan, että tulee nyt oikein reilusti reippaita tipuja, joista tulee mukavan eri näköisiä kanoja! :smt023
Simo81

Viesti Kirjoittaja Simo81 »

Mulle taitaakin tulla tänä vuonna paljon tipuja. Eilen kun kävin kanalassa. Ihmettelin, kun kukko käyttäytyi kummallisesti. (Kanat ovat Hy line/horniolaisen risteytyksiä) Se pyöri munintakopin ympärillä. Ihan kuin olisi jotain haeskellut. Ajattelin, että sille tuli pesänrakennustarve. No, vein munintakoppiin pikkuisen olkea, kun siellä on muuten kutterinpurua kuivikkeena. Tänään, kun kävin katsomassa. Yksi kana oli siellä ja sinne oli tehty pesä... :smt003

No vein muutaman munan sinne, niin johan tää kana alkoi hautomaan niitä. Heh. En olisi kyllä uskonut. Nyt ajattelin viedä vielä muutaman munan lisää haudotettavaksi. Saapi nähdä, kuinka käy.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onnea Simo81:n haudontoihin! Merkkasitko kanan alle menneet munat?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Tarkista, että kana varmasti on pesässä myös yön yli, ennen kuin kovin monta munaa sille lataat alle. Mulla ainakin melkein kaikki kanat ensin harjoittevat parikin päivää niin, että päivän muka hautovat aamusta iltaan ja yöksi nousevatkin orrelle. Mä lastaan ne oikeat haudontamunat vasta sitten, kun kana on ainakin yhden yönkin jo malttanut pysyä pesässä.
Simo81

Viesti Kirjoittaja Simo81 »

Toi onkin hyvä tietää. En vielä ole pitänyt siellä, kuin yhtä munaa. Mikä ois sellainen sopiva määrä ensikertalaiselle hautojalle? Ajattelin sellaista 8 - 10 kpl.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Kanan koostahan se riippuu. Omille maattareille oon laittanut sen 10 munaa. Ne mahtuu hyvin alle ja pysyy lämpöisinä.
Simo81

Viesti Kirjoittaja Simo81 »

Jippii. Ensimmäinen haudonta yritykseni on tuottanut tulosta. Tänään oli jo ensimmäinen tipu kuoriutunut. Eikä ollut kuin 19 1/2 päivää mennyt. En ollut vielä edes alkanut nostamaan ilmankosteutta. Eikä ollut toi Tipulaatikko valmis. Tuli pikkuisen kiire alkaa tekemään.

Nyt laitoin laatikon alle vanhan vesisängyn lämmittimen. Siinä on termostaattikin. Lämpötilan oon saanut pysymään siinä 30 - 35 asteessa. Haitanneeko pahasti, jos lämpötila putoaa joksikin aikaa?

Nyt täytyykin mennä tekemään juoma ja ruoka-astioita tipuille, muutamassa munassa oli jo säröjä.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Hienoa, onnittelut! Alkupäivinä lämpötilan olisi hyvä olla mahdollisimman tasainen, mutta sitten vähän isompina kestävät jo paremmin lämpötilaeroja. Vertaan kanan alla haudottuihin...ekat päivät pysyvät tiiviisti mamman alla, mutta pian elintila laajenee ja viihtyvät pidempään ilman emon lämpöä.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Onnittelut! On se 30 astetta liian alhainen juuri kuoriutuneille. Hautomakoneen lämpö tai asteen alhaisempi olis hyvä. Koita saada ylemmäksi ettei tuu vahinkoa pikkuisille :smt023
Simo81

Viesti Kirjoittaja Simo81 »

Ok!

Kiitoksia tiedosta. Nyt sain säädettyä Lämpötilan pysymään lähellä 35 astetta. Tää on aika tehokas tää lämpömatto vaan. Säätäminen on pikkuisen hankalaa. En uskalla ainakaan yöksi säätää lämpötilaa korkeammaksi, ettei lämmöt nouse liian korkeiksi.

Silmäilin hautokoneeseen. (en availlut kantta) Oli lisää säröjä ilmaantunut. Myös piipitystä olisi havaittavissa. :smt003
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

Onnea kovasti tipuista! Kyllä se vaan on ihmeellistä seurattavaa :smt007
Kuvia kuvia kuvia...!
Simo81

Viesti Kirjoittaja Simo81 »

Juuri toinen tipu kuoriutui!

Kuvia tulee, kun ovat kuivahtaneet, en viitsi availla kantta turhaan vielä.

Meillä tulee live kuvaa ensimmäisestä tipusta tipulaatikossa olkkarin telkkaan :smt003

Emännällä oli poikimisia varten ostettu valvontakamera!
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Onnea tipusista!
Kerrankin telkusta tulee katottavaa ohjelmaa, eikö? :smt002
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Onnea onnea :occasion7:
Vastaa Viestiin