Otti NIIN kupoliin!

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

mirri

Otti NIIN kupoliin!

Viesti Kirjoittaja mirri »

Niin mietin että samakai mitä teen noilla kanasieni tuotoksilla!
Kun jokaikisessä munintakopissa istuu äänekkäästi muriseva kanaplätty!
Niitä oli sinne edellispäivänä ilmaantunut, ja kun en voi siirrellä nyt niitä. Niin eihän ne pois pysy pesistä!
Laitoin sitten uhmapäissään vielä kaikki keräämäni munat haudontakoneeseen :smt019
Järkeilin että lopputulos on ihan sama, jos kanat joutuu hukata. Desinfiointiinhan menee silloin kaikki tilat, jossa on siivekkäät olleet.
Mutta hukkaanhan nuo munat menee, jos niille ei jotain tee... Ja mikäs sen mukavampaa moisen hermojaraastavan hässäkän jälkeen. Jos lopputulos on iloinen ja terve tipuparvi...
Että nytten vaan ootellaan....
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mä en kyllä ymmärtänyt noista perusteluista mitään?? Jos meinaat sitä salmonellariskiä, niin onhan se munissa yhtä lailla kuin kanoissakin, jos se kerran on. Anna mammojen itse hautoa, niin onpahan niillä "järkevää" tekemistä tuloksia odotellessa..
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Niin siis tuli vähän seko selitys. siis kanamammat hautoo munintapesissään.
Ja minä haudon niitä loppuja koneessa.
Koska mahdollisuudethan on ihan fifty-fifty, ollakko vai ei sitä salmonellaa.
Ja nyt en voi siirtää lintuja osastosta toiseen, eli noita hautomaan alkaneita en voi kiikuttaa "unohtamaan" sitä haudontaansa.
Kun mulla on ollut pääasiassa noi rehut viiriäisille. Kanat on saaneet kuumaanpuuroon sitä sekoitettuna.
Eli on ihan mahdollista ettei kanat oo saaneet tartuntaa, jos vaikka viirut ois.
Onko vähän surkeeta toiveajattelua?
Gizzmo

Re: Otti NIIN kupoliin!

Viesti Kirjoittaja Gizzmo »

mirri kirjoitti:Niin mietin että samakai mitä teen noilla kanasieni tuotoksilla!
Siis onk sun kanoihin iskeny joku sienitauti ??? :smt005

Jos oot tosiaan tehny kuumaan puuroon tota raisiota,tuskin mitään salmonellaa löytyy.
Mulla on joulukuussa tehtyä kanavilja-herkkua,eikä siinä ainakaan sitä ole koska mä oon vetäny raakaa munaa naamariin melkist joka päivä.Jo siinä olis salmot iskeny.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

:smt005 oliskin sieni, mutta mun annettiin ainaskin ymmärtää että munia ei saa antaa/myydä ihmisille, ennenkun tutkitaan ja saadaan tulos.
Meillä ei itsellä mee paljoakaan munia, koirat syö nyt noita keitettyjä viiriäisenmukkeleita, ja kissat . Mut ukolla on pumpussa niin paljo tukossa, ettei sille saa antaa munia kun kerta viikkoon. Ja aina kun keitän, tai paistan munan, tulee tipu mieleen...
Kotopullaki

Re: Otti NIIN kupoliin!

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Gizzmo kirjoitti:mä oon vetäny raakaa munaa naamariin melkist joka päivä.
Raakaa??? Miksi??? Eks sä just saanu joululahjaks jonku Jamie Oliver -keittiötyökalun?
Gizzmo

Viesti Kirjoittaja Gizzmo »

Siis mä en syö niitä niinku munina,vaan ne on taitavasti naamioitu tunnistamattomaan muotoon kakku-ja piprutaikinan ominaisuudessa.
Kun mä en osta karkkia,niin jollainhan se makeanhimo on sammutettava.....ja raaka kakkutaikina on parempaa kun kypsä kakku :smt016
Xaus

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Gizzmo kirjoitti:ja raaka kakkutaikina on parempaa kun kypsä kakku :smt016
Mä tein penskana aina taikinaa, kun teki mieli jotain hyvää koulun jälkeen. :smt003
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

No tunnustetaan täälläkin, kyllä mullakin jää kulhoon aina paljon rapsimista. Että munaa on tullut vedeltyä raakana.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

:smt005 nyt tulee sitten tooosi paljon tipuja....
Pitäkää nyt ylettömän hulluna, mutta kun laitoin kaikki munat koneeseen
niin niitä on siellä 50, ja kanat hautoo ainakin jokainen 10 kpl pesissää.
Tosin niistä on puolet kukkoja kumminkin!
Ja onhan tuossa ollut puhetta, että saan lisätä kanojen määrää siihen 100 munivaiseen!!
Tää lähti nyt ostamaan lisää kanalaan verkkoa, ja maalia ja kaikkea kivaa
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Kuva
No empä ois ihan äkkiä arvannut että joku haluaa elämänsä samaan tilaan kuin omani!
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

:smt005 mikäs tilassa on vikana?
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Eikös täällä vähän jokaisella ala olee jo se 100 lintua...
Mulla oli viimeks kun yritin niitä laskea kaiken kaikkiaan n200. lintua......
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Justiinsa tänään annettiin pois 2 kukkoa ja 3 kanaa ja aattelin että vois yrittää viikonloppuna laskea noi meijän kotkotit. Viime vuonna ne laski meidän tuttavien muksut jotka tulevat nyt viikonlopuksi meille niin pääsevät taas laskemaan.
Mä haluan että määrä vähenee ja laatu paranee. Minähän en kanalamme rakennusvaiheessa taikka suunnittelussa (pah MIKÄ suunnittelu???) ollut mukana ollenkaan ja kaikki on nyt sitten päin mäntyä. Kanatalo on erittäin vaikeasti siivottavissa, superdesinfioinnit voi unohtaa kokonaan ja pihalla ei oo systeemiä että sadevedet valuis sivuille pois edes pikkuhiljaa, vaan joutuu oottaa sateettomia kelejä että se kaikki vesi ja kura uppoo maahan alas. Ja toinen asia on noi sairaudet. Mitä enemmän lintuja niin sitä hirveempi homma jos tauti levii. Mulla mellastaa kalkkijalka edelleen osassa kanoja/kukkoja.
Lisäksi olen kädetön enkä osaa mitään rakennella ite. Lisävaikeutena on se että jos jotain halajan niin se pitää rautalangasta vääntää vieraalla kielellä ennen ku saan selville mistä sitä täällä saa ja sitten hokea muistiin kreikaks miten sitä pitää kysyä. Kaiken kruunaa muitten vähättely jos tohotan että KANOILLE jotain haluan.
Vali, vali, vali. No, eipähän menny ohi aiheen kun NIIN ottaa välillä kupoliin! :smt002
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

:smt005 no ei menny ohi aiheen!
Kyllä noita kotkoja mahtuu ne on niin ihania!
Pitää yrittää välttää noita onkelmia. Syssyllä justiin kaivautin uudet piiriojat, ja nyt ois maidenlevitys heti keväällä. Saan ihan itte laittaa niinpaljo kaatoa kun haluun. Ja ulkotarhat joudun laittaan uusiksi. Kun nehän purettiin pois tieltä, että mahtuu tasailemaan.
Tulis jo se kesä!!!
No taitaa noo tipuliinit tulla aikasemmin, jos nyt ei jotain katastroofia satu.
Vielähän se on mahdollista sattua vaikka ja mitä. Ei oo vielä sitä NC-koetta otettu linnuista.
Vastaa Viestiin